Management lampje, foutcode ECM-45, V40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
stolk_j
Starter

Hallo, ik heb een V40, 1.8 combi Europa uit 2000 (kan ook eind ’99 zijn), 100.000 km. Zit met het volgende probleem:

Vorig jaar augustus een beurt met reparaties laten uitvoeren: vervangen distributieriem, remleiding en -schijven voor, draagarmen achteras vervangen. Sindsdien gaat regelmatig het oranje lampje motor management branden. Meestal gaat het na zo’n 25 km weer uit. Soms blijft het 1000 km uit, soms brandt het om de 100 km. Eigenlijk nooit echt problemen aan de loop van de motor gemerkt, al leek gisteren het gas weg te vallen.

Foutcode is meerdere keren uitgelezen: ECM-45 (onregelmatige loop, emissieniveau - onjuist signaal). Reeds gedaan: nieuwe accu, nieuwe bougies, timing distributie en variabele nokkenasverstelling gecheckt. Maar probleem blijft. Daarom naar een andere dealer gegaan, die dacht dat de spanning van de distributieriem te laag was. De dealer die de beurt heeft uitgevoerd zegt echter dat de spanning in orde is, en dat daarbij de spanner de juiste spanning van de distributieriem verzorgt.

Enig idee wat het probleem kan zijn? Ik wordt er gek van, en denk erover om ermee door te gaan rijden.
Bart Giesen
5th Gear member

Een verkeerde emissie die word veroorzaakt door een nieuw goed gespannen riem?

Ik zou eerder denken in de richting van een lambdasonde o.i.d.
stolk_j
Starter

Beide garages geven aan dat ik de nieuwe onderdelen mag betalen, maar dat ze geen garanties kunnen geven dat het probleem wordt opgelost.

Gekke is dat het probleem ontstaan is direct na de reparatiebeurt. De lambdasonde wordt toch niet aangeraakt als de distributieriem wordt vervangen??

Kan ik ermee door blijven rijden?
macspotter
Starter

Ik heb exact hetzelfde 'probleem'. Beurt gehad. Lampje brandt onregelmatig. Soms na 5 km al en blijft dan een minuut of 5 branden. Soms pas na 100 km en gaat dan na 10 sec. uit.

Ik rij er (sinds de onderhoudsbeurt) al weer bijna 5000 km mee, en heb niks geks meegemaakt of gemerkt. Lijkt me een geval van verkeerde interpretatie van meetgegevens of een losse sensor...

N.B. Ik heb een 1.9D uit 2000 (met turbo).
Okke
4th Gear member

Klinkt toch als een timing fout van de riem...maar dat is dus gecontroleerd? Mogelijk heeft Ramon&Ramon een echte tip...
V40
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”