Pagina 1 van 1

Ratel in de motor

Geplaatst: 23.02.2009 - 16:34
door Jascha26
Hallo allemaal,

Heb sinds 1,5 maand een mooie 480 in de garage staan. Ben er alleen een stuk minder blij mee dan op het moment dat ik hem kocht, aangezien er redelijk wat aan moet gebeuren.

Voordat ik allerlei dure reparaties uit laat voeren (o.a. nieuwe koppeling) wil ik eerst weten waar het rateltje vandaan komt dat in de motor zit, straks blijkt dat het blok aan zn eind is.

Tijdens het rijden heb ik dus een licht ratelend geluid in de motor (2 liter, 166000 km). Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het kunnen dat de kleppen misschien gesteld moeten worden of zou het wel eens veel erger kunnen zijn?

Geplaatst: 23.02.2009 - 16:52
door 4pr80
dan kan zoveel zijn, meer info noodzakelijk:
snelheid- of toerentalafhankelijk?
in elke versnelling?
ook met draaiende motor en stilstaande wagen?
alleen bij koude motor of ook bij motor op bedrijfstemperatuur
enz enz

Geplaatst: 23.02.2009 - 17:18
door Jascha26
De ratel is er ten alle tijden, zowel met warme als met koude motor en in elke versnelling. Voor zover ik dat kan horen is hij toerenafhankelijk, als de toeren 2x zo hoog zijn gaat de ratel ook 2x zo snel.

Geplaatst: 23.02.2009 - 17:21
door Auk
En aan welke kant van het blok komt het vandaan?

Het kan alles zijn... wellicht eens goed luisteren waar het vandaan komt.

Geplaatst: 23.02.2009 - 20:33
door nielo
Misschien rotte lager van de dynamo?
Omdat hij ook met toeren mee doet.
Hou er eens een bv een schroevendraaier tegen aan en luister op.
Zelf ook eens gehad.

Geplaatst: 23.02.2009 - 20:35
door Auk
Als we nou ieder bewegend onderdeel in en om de motorruimte op gaan noemen zal er vast wel iemand gelijk krijgen! :D

Geplaatst: 23.02.2009 - 20:37
door nielo
Hahaha,maar ik ken dat geluid wel en bij mij was het toen de dynamolager:)

Geplaatst: 25.02.2009 - 16:15
door Jascha26
Een bevriende monteur denkt dat de kleppen gesteld moeten worden en dat het probleem daarmee opgelost is. Kunnen jullie me vertellen of deze handmatig gesteld moeten worden of dat het zelfstellende kleppen zijn?

Geplaatst: 25.02.2009 - 17:47
door 4pr80
shims, met plaatjes dus. geen zelfstellers

Geplaatst: 26.02.2009 - 12:36
door telegraphroad
Kleppen stellen is altijd een goed idee, kost bij de dealer rond de 100 euro.

Verder hoor je bij elke twee liter de inspuiting tikken