Pagina 1 van 9

De 7 nieuwe groene DRIVe auto's

Geplaatst: 24.02.2009 - 09:58
door Paul
Het Nederlandstalige bericht staat een stukje lager.


 

Geplaatst: 24.02.2009 - 10:54
door T!M
1.6d met 110pk in een S80 / V70 van ca. 1500kg :?

Geplaatst: 24.02.2009 - 11:21
door velwim
1.6d met 110pk in een S80 / V70 van ca. 1500kg
Dat heel erg goed voor het mileu, maar niet heus. Die 4,9 l/100 km haal je nooit. Met een S60 D5 kun je makkelijk de 5,5 l/100 km halen. Maar zo'n lichte motor in zo'n zware auto moet constant op de top van zijn kunnen presteren om de auto alleen al in beweging te houden. En dan lust ook een 1.6 D wel een slokje diesel extra.

Geplaatst: 24.02.2009 - 11:22
door bart simpson
In een VW Sharan van krap 1600kg zit een 90pk diesel, deze mag laden 887kg's en hij mag daar ook nog 2000kg mee trekken, wat streef je na met je diesel?
velwim schreef:
1.6d met 110pk in een S80 / V70 van ca. 1500kg
Dat heel erg goed voor het mileu, maar niet heus. Die 4,9 l/100 km haal je nooit. Met een S60 D5 kun je makkelijk de 5,5 l/100 km halen. Maar zo'n lichte motor in zo'n zware auto moet constant op de top van zijn kunnen presteren om de auto alleen al in beweging te houden. En dan lust ook een 1.6 D wel een slokje diesel extra.
of het nu goed is of niet, die theoretische waarde is bepalend voor het emissielabel en inherent daaraan voor je bijtelling.

Geplaatst: 24.02.2009 - 11:36
door Jolly Breeze Racing
Prachtig allemaal, er worden kunstgrepen uitgehaald om te voldoen aan allerlei emissie en belasting eisen. Heb nu nog een auto met power en een fout energie-label. Misschien over een paar jaar zijn we genoodzaakt om allemaal in een 1.6D te gaan rijden omdat de rest niet te betalen is.

Geplaatst: 24.02.2009 - 11:45
door bart simpson
die downsizing is een simpele maar ook heel dwingende trent

Geplaatst: 24.02.2009 - 11:48
door Rob Bakker
het jammere is dat er alleen diesels gebracht worden, en geen benzine....

Ik rij te kort voor een diesel, en dan is het dus nog steeds niet rendabel om 'Zuinig' te gaan rijden.

Geplaatst: 24.02.2009 - 11:51
door bart simpson
een diesel is gezien de aanschafprijzen vaak al rendabel rond de 15.000km/jaar

Geplaatst: 24.02.2009 - 12:09
door tvc15
die downsizing is een simpele maar ook heel dwingende trent
Downsizing betekent het vermogen van een grote motor realiseren met veel minder cylinderinhoud (voorbeeld: 1.4 TSI van VW met 200 PK). In dit geval wordt er gewoon een PSA DV6 motor met schamele 109 PK ingehangen. Quick en Dirty job dus.

Een tijdje geleden sprak Bart S. nog de verwachting uit dat de V70 in de DrivE uitvoering voor 20% bijtelling in aanmerking zou gaan komen, dat doel wordt op deze manier niet gehaald helaas. Of zit er nog iets anders aan te komen?

Geplaatst: 24.02.2009 - 12:41
door bart simpson
Downsizen zou imho een lagere uitstoot uit kleinere motoren betekenen.
VW heeft overigens nog steeds 102pk 1.6 in een Passat van +/- 1400kg.

Ik wacht in spanning af wat modeljaar 2010 brengen gaat.

Geplaatst: 24.02.2009 - 13:01
door Volvoman
Weet iemand een methode of site waar het omslagpunt diesel/benzine goed uit te rekenen is?

Geplaatst: 24.02.2009 - 14:40
door tvc15
Downsizen zou imho een lagere uitstoot uit kleinere motoren betekenen.
Inderdaad, maar met behoud van vermogen. :wink:

Geplaatst: 24.02.2009 - 15:55
door bart simpson
tvc15 schreef:
Downsizen zou imho een lagere uitstoot uit kleinere motoren betekenen.
Inderdaad, maar met behoud van vermogen. :wink:
een 122pk 1.4 TSi Golf met B-label doet 8,3 ltr op 100km waar de fabrieksopgave 6.3 ltr op 100km is, een V50 1.8 met C-label doet 7.7 tegen 7.3, het label is voor de V50 ongunstiger, maar het verbruik is toch echt beter.

Geplaatst: 24.02.2009 - 15:58
door gertvanderspek
En hier bij de Nederlandse tekst.

Laagste CO2-uitstoot in diverse marktsegmenten

Zeven nieuwe DRIVe modellen voor Volvo

Volvo toont op de Autosalon van Genève en daarna op de AutoRAI 2009 zeven zuinige DRIVe-modellen. Die laten allemaal de laagste CO2-uitstoot van hun segment noteren. De extreem lage cijfers voor de C30, de S40 en de V50 zijn bereikt mede dankzij een geavanceerd start-stopsysteem.

Verbruik
CO2 -uitstoot
Label

• Volvo C30
3,9 l/100 km
104 g/km
A-Label

• Volvo S40
4,0 l/100 km
107 g/km
A-Label

• Volvo V50
4,0 l/100 km
107 g/km
A-Label

• Volvo V70
4,9 l/100 km
129 g/km
A-Label

• Volvo S80
4,9 l/100 km
129 g/km
A-Label

• Volvo XC60
6,0 l/100 km
159 g/km
B-Label

• Volvo XC70
6,0 l/100 km
159 g/km
B-Label

Het DRIVe-label prijkt op modellen in Volvo's gamma die binnen hun segment het milieuvriendelijkst zijn. Alle huidige DRIVe-modellen zijn uitgerust met een conventionele dieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak die is aangepast voor een extra laag brandstofverbruik.

‘Onze blik is in 2009 volledig gericht op de DRIVe-modellen. Dat toont aan dat het voor Volvo mogelijk is om snel in te springen op de toenemende vraag naar milieuvriendelijke auto's met een laag brandstofverbruik. Op de Autosalon van Parijs in 2008 presenteerden we al de DRIVe-modellen van de C30, de S40 en de V50. Nu zijn zowel de markt als wij klaar voor de volgende stap', zegt Stephen Odell, Vice President van Volvo Car Corporation. ‘Door het DRIVe-programma uit te breiden met de grotere V70, S80, XC60 en XC70 biedt Volvo in het premiumsegment een van de sterkste gamma's van aantrekkelijke, zuinige én milieuvriendelijke auto's aan', vervolgt Stephen Odell.

Bijtellingstarief

Volvo's DRIVe-gamma is verdeeld in drie categorieën, die verbonden zijn met drie CO2-uitstootniveaus: 120, 130 en 160 g/km. ‘De categorieën tonen aan dat het Volvo menens is met zijn ambitieuze CO2-doelen in de afzonderlijke segmenten. Ze komen ook overeen met de speciale emissiebelastingen en premies voor groene mobiliteit die regeringen in diverse Europese landen heffen en bieden. Wij willen verdergaan met het verlagen van de uitstoot door nieuwe, nog milieuvriendelijker producten te ontwikkelen', legt Stephen Odell uit.

Vanaf de zomer van 2009 zijn de Volvo's C30, S40 en V50 1.6D DRIVe verkrijgbaar met een geavanceerd start-stopsysteem. Dat zorgt voor een nog lagere CO2-uitstoot van slechts 104 g/km voor de Volvo C30 en 107 g/km voor de S40 en de V50. Deze drie modellen komen hierdoor alledrie in aanmerking voor het bijtellingstarief van 20%.

Eerste Volvo's met start-stopsysteem

Om een aanzienlijke afname van de kooldioxide-uitstoot te realiseren zijn de nieuwe DRIVe-versies van de C30, de S40 en de V50 uitgerust met twee slimme, nieuwe voorzieningen. Een daarvan is een start-stopsysteem, dat de motor uitschakelt als de auto stilstaat, bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file. Als de bestuurder dan de versnellingsbak in neutraal zet en het koppelingspedaal loslaat, schakelt de motor zichzelf uit. Zodra de bestuurder de koppeling weer intrapt, slaat de motor weer aan.

Deze techniek beperkt het gemiddelde brandstofverbruik - evenals de gemiddelde uitstoot van kooldioxide - met 4 tot 5 procent. Start-stoptechniek is vooral effectief in stadsverkeer; dan kan de brandstofbesparing oplopen tot wel 8 procent.


Snelle starttijd, extra accu

Als de auto stilstaat en de motor is uitgeschakeld, gaan enkele elektronische systemen - zoals dat van de airconditioning - ‘op stand-by' om brandstof te besparen. Desondanks controleert het start-stopsysteem constant het comfortniveau en activeert het de betreffende systemen weer als dat nodig is - in het voorbeeld van de airco als de temperatuur in het interieur oploopt.

Het start-stopsysteem heeft geen invloed op comfortverhogende zaken als de geluidsinstallatie of andere voorzieningen waarvan de klant wil dat ze blijven werken.

Dit controlesysteem - dat uniek is voor Volvo - en het daaruit voortvloeiende hoge comfortniveau zijn mogelijk dankzij de toepassing van een kleine, extra accu die de grotere accu ondersteunt met extra vermogen. Dankzij die extra accu kenmerken de DRIVe-varianten zich door hun vermogen snel en soepel te starten, terwijl het audiosysteem bijvoorbeeld totaal geen hinder ondervindt van de geactiveerde startmotor. Daarmee onderscheidt het start-stopsysteem van Volvo zich van dat van de concurrentie. Veelzeggend is ook dat de grotere standaardaccu is verbeterd en garant staat voor 175.000 start-stopmomenten.

De bestuurder ontvangt constant informatie over de werking van het start-stopsysteem via een informatiescherm in het interieur. Door een druk op een speciale DRIVe-knop op de middenconsole is het systeem uitschakelbaar. In de standaardstand is het systeem ingeschakeld.

In de toekomst regelt die speciale DRIVe-knop ook extra systemen, zoals de economy-standen in toekomstige varianten, die vooral moeten bijdragen aan een laag brandstofverbruik.


Bewegingsenergie laadt accu op

Een ander nieuw element in de 1.6D DRIVe-uitvoeringen van de C30, de S40 en de V50 met start-stopsysteem is een regeneratieve oplaadvoorziening. Deze laadt de accu op zodra de bestuurder het gas- of het rempedaal loslaat terwijl een versnelling is ingeschakeld. Door de bewegingsenergie van de auto op te slaan, heeft de accu de verbrandingsmotor niet nodig om bij te laden. Dat levert een brandstofbesparing op van 2 tot 3 procent.


V70 en S80

Voor het eerst is er nu ook een DRIVe-uitvoering van de Volvo V70 en de S80. Beide auto's zijn uitgerust met dezelfde 1,6-liter dieselmotor en dezelfde handgeschakelde versnellingsbak als de C30, S40 en V50. Wel is in het geval van de Volvo V70 en S80 de motorsoftware aangepast en zijn de overbrengingsverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling anders.

Deze aandrijflijn zorgt er in belangrijke mate voor dat de grotere sedans en gezinsauto's van Volvo zuiniger omspringen met brandstof en minder CO2 uitstoten.


Het brandstofverbruik van de V70 is verlaagd tot 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km; een verbetering van 18 procent ten opzichte van de huidige 2,0-liter dieselmotor.
Het brandstofverbruik van de S80 is eveneens verlaagd tot 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt ook 129 g/km; een verbetering van 15 procent ten opzichte van de 2,0-liter dieselmotor.

‘Wij vinden dat de klant ondanks de kleinere motorinhoud niet hoeft in te leveren op rijeigenschappen of comfort. Deze DRIVe-versies van de V70 en de S80 hebben voldoende prestatiepotentieel. Daarbij zijn ze bijzonder milieuvriendelijk, op een niveau dat geen enkele concurrent in dit segment zelfs maar benadert', zegt Stephen Odell.


Diverse andere factoren dragen ook bij aan het lagere brandstofverbruik, zoals de banden met een lage rolweerstand. Bovendien zijn de DRIVe-versies van de V70 en de S80 uitgerust met een elektrische stuurbekrachtigingspomp. Die levert precies en op een efficiënte wijze de bekrachtiging die de bestuurder nodig heeft, met als bijkomend voordeel een lager brandstofverbruik. Alle DRIVe-varianten zijn voorzien van dit stuurbekrachtigingssysteem.


De V70 is voorzien van de volgende speciale voorzieningen voor een lagere luchtweerstand:

Gesloten grille
Verlaagd onderstel (20 mm voor, 15 mm achter)

XC60 en XC70

Voor modeljaar 2010 breidt Volvo het gamma van de XC60 en de XC70 uit met een voorwielaangedreven DRIVe-versie met een 2,4-liter dieselmotor. Voor beide auto's bedraagt de CO2-uitstoot 159 g/km en het brandstofverbruik 6,0 l/100 km, de gunstigste cijfers in de klasse.

Behalve de voorwielaandrijving zorgt ook een aantal kleinere aanpassingen ervoor dat deze auto's concurrerende verbruiks- en uitstootcijfers laten noteren. De motorenexperts van Volvo slaagden er ook in de wrijving en pompverliezen in de dieselmotor te reduceren, evenals de drukval in het in- en uitlaatsysteem.

De inspuitdruk is vergroot door toepassing van de nieuwste hogedrukpompen. Bovendien is de brandstofinjectie verfijnd met behulp van een piëzo-elektrisch systeem. De krachtbron heeft nu een lagere compressie, een efficiëntere verbranding en is voorzien van de nieuwste software voor het motormanagement. Ook is de turbocompressor verbeterd, met een hoog koppel bij lage toerentallen tot gevolg.

De versnellingsbakverhoudingen zijn verbeterd zodat er zuinig gereden kan worden. Als de bestuurder bijvoorbeeld in de hoogste versnelling 100 km/uur rijdt, dan is het toerental - net als het brandstofverbruik - lager dankzij de nieuwe aandrijflijn.

Een belangrijk onderdeel was het behoud van de dynamische rijeigenschappen die deze auto's kenmerken. Meer vermogen, een hoger koppel en een sportieve onderstelafstemming bezorgen de voorwielaangedreven versie de juiste XC60-dynamiek. Het is de perfecte keuze voor de klant die een lagere CO2-uitstoot belangrijk vindt, maar daarvoor geen rijplezier wil inleveren. De XC70 DRIVe slaagt erin een hoge mate van comfort en zijn kenmerkende onverschrokkenheid te combineren met een laag brandstofverbruik. Net als de andere DRIVe-modellen is de XC70 DRIVe geschikt voor alle rijomstandigheden. Dat betekent dat de auto vooral is getest in situaties waarin klanten hun auto het meest gebruiken. Daardoor sluiten de lage verbruikscijfers in ons persmateriaal zo nauw aan bij de verbruikscijfers die klanten bij een normale rijstijl ook op hun boordcomputer zien verschijnen.


Zuinig modellengamma

De door Volvo doorgevoerde verbetering van de milieuvriendelijke eigenschappen van zijn producten blijven niet beperkt tot de DRIVe-varianten. Want ook de rest van het gamma van Volvo profiteert van de brandstofverbruikverlagende maatregelen in deze auto's. Bovendien zullen de automatische transmissies van nieuwe uitvoeringen die de komende twee jaar uitkomen 5 tot 7 procent efficiënter zijn.


‘Het is ons doel om in elk segment auto's aan te bieden met de laagste CO2-uitstoot. Het DRIVe-concept staat symbool voor dit proces. Met de auto's die het DRIVe-label dragen, boekten we de meeste vooruitgang. Hoe dan ook, de focus op lage verbruikscijfers omvat al onze producten en aandrijflijnen. Door het aanbieden van een breed modellengamma, met zeer zuinige en krachtige alternatieven, kan de klant zijn eigen milieukeuze maken', zegt Stephen Odell.

Prestaties, CO2-uitstoot en brandstofverbruik van Volvo DRIVe-modellen 2010:

Model
Motor
Vermogen
CO2-uitstoot
Verbruik

C30 Start-stop
1.6D
109 pk/240 Nm
104 g
3,9 l/100 km

S40 Start-stop
1.6D
109 pk/240 Nm
107 g
4,0 l/100 km

V50 Start-stop
1.6D
109 pk/240 Nm
107 g
4,0 l/100 km

V70
1.6D
109 pk/240 Nm
129 g
4,9 l/100 km

S80
1.6D
109 pk/240 Nm
129 g
4,9 l/100 km

XC60
2.4D
175 pk/420 Nm
159 g
6,0 l/100 km

XC90
2.4D
175 pk/420 Nm
159 g
6,0 l/100 km


Beschrijvingen en feiten in dit persbericht hebben betrekking op het internationale modellengamma van Volvo Car Corporation. Beschreven details kunnen optioneel zijn. Voertuigspecificaties kunnen per land verschillen en kunnen zonder verdere aankondiging worden gewijzigd.
--------------------------------------------------------------------------------
Volvo Cars Nederland behoudt zich het recht voor zonder voorafgaand bericht wijzigingen door te voeren in kleuren, specificaties, opties, materialen en uitvoeringen.

Om dit persbericht online te bekijken gaat u naar
https://www.media.volvocars.com/go/142b ... 723f3.aspx

Geplaatst: 24.02.2009 - 18:36
door T!M
bart simpson schreef:Downsizen zou imho een lagere uitstoot uit kleinere motoren betekenen.
VW heeft overigens nog steeds 102pk 1.6 in een Passat van +/- 1400kg.

Ik wacht in spanning af wat modeljaar 2010 brengen gaat.
Volvo noemt zichzelf premium... en volkswagen niet!

Geplaatst: 24.02.2009 - 18:38
door Paul
Nee dat is een VOLKSwagen ;-)

Geplaatst: 24.02.2009 - 18:41
door Volvoman
en met het plaatje:

Geplaatst: 24.02.2009 - 18:46
door Stevys88
Goed nieuws!!

Maar toch kan ik niet snappen waarom niet alle merken dezelfde weg kiezen als BMW en Toyota. Namelijk een zuinigheidsoffensief verspreid door het hele gamma. Dat is toch veel effectiever.

Neem nu de gewone 1.6D in de C30, deze heeft toch geen bestaansrecht meer, ik kan me geen reden indenken waarom ik hem boven de DrivE zou veerkiezen.

Geplaatst: 24.02.2009 - 18:53
door bart simpson
Stevys88 schreef:Neem nu de gewone 1.6D in de C30, deze heeft toch geen bestaansrecht meer, ik kan me geen reden indenken waarom ik hem boven de DrivE zou veerkiezen.
als je een trekhaak wilt

Geplaatst: 24.02.2009 - 18:54
door bart simpson
T!M schreef:
bart simpson schreef:Downsizen zou imho een lagere uitstoot uit kleinere motoren betekenen.
VW heeft overigens nog steeds 102pk 1.6 in een Passat van +/- 1400kg.

Ik wacht in spanning af wat modeljaar 2010 brengen gaat.
Volvo noemt zichzelf premium... en volkswagen niet!
zijn er dan meerdere merken die zich volkswagen noemen?