Pagina 1 van 1
Installeren powerbox
Geplaatst: 24.02.2009 - 20:22
door stolkie
Volvo vrienden,
ik heb via een Volvo vriend een powerbox voor mij V50 op de kop kunnen tikken. Nu wil ik hem gaan installeren, maar niet zonder te informeren hoe dit te doen.
In de beschrijving staat dat ik hem moet bevestigen aan de connector van de "Rail sensor". Wie kan me helpen met me uitleggen waar en hoe ik hem kan inbouwen, zonder dat ik iets sloop ..
Het gaat om een V50 uit 2004 een 2.0D 136pk ..
Ik kan nog even een foto van het blok maken zodat het makkelijker is om aan te geven waar ik moet zijn ..
Alvast weer bedankt ....
Geplaatst: 26.02.2009 - 11:00
door Jolly Breeze Racing
Wat voor merk powerbox heb je, misschien dat je op internet een handleiding kan vinden
Geplaatst: 28.02.2009 - 20:32
door lemmer
Niet doen!!!!!!
Deze "piggy back module" vervalst het signaal van de raildruksensor, b.v. als de druk 1000 Bar is, geeft hij het signaal aan de computer dat het nog maar 750 Bar is, waardoor de regeleenheid de raildruk nog hoger laat worden, waardoor er meer brandstof ingespoten gaat worden.
Het werkt wel, maar de auto gaat roken, of de Catalysator loopt dicht met roet.
De motor regelt de turbodruk niet automatisch bij zoals bij chiptuning, dus goed tunen doe je in het motormanagement.
Een ervaringsdeskundige
Geplaatst: 01.03.2009 - 17:29
door euerw
waarom toch zo`n risico lopen met een powerbox als je prima tuners hebt ook hier op dit forum ::?:
Geplaatst: 01.03.2009 - 19:56
door toppertje
geld,in dit geval een gebrek daaraan maakt hebberig
Geplaatst: 01.03.2009 - 20:32
door euerw
oke, maar als daardoor de boel kapot gaat word het nog duurder. je hoeft niet altijd aan die prijzen vast te houden, sommige tuners moet je gewoon rechtstreeks vragen of het voor wat minder kan.
volgens mij heeft er een tijdje terug ook iemand met ellende van een box op het forum gestaan, was ook zo geweldig voor weinig!
je zal merken dat er maar weinig op dit forum ziten met zo`n BOX, kan je beter ff doorsparen en echt lol er aan beleven

Geplaatst: 01.03.2009 - 21:03
door toppertje
euerw schreef:oke, maar als daardoor de boel kapot gaat word het nog duurder. je hoeft niet altijd aan die prijzen vast te houden, sommige tuners moet je gewoon rechtstreeks vragen of het voor wat minder kan.
volgens mij heeft er een tijdje terug ook iemand met ellende van een box op het forum gestaan, was ook zo geweldig voor weinig!
je zal merken dat er maar weinig op dit forum ziten met zo`n BOX, kan je beter ff doorsparen en echt lol er aan beleven

dit was wat ik ook bedoelde

Geplaatst: 14.05.2009 - 22:29
door jeroen cc70
Hummm.... ik heb ook via ebay.de zo'n box tweedehands voor een paar tientjes gekocht met als idee de prestaties van de net aangeschafte XC70 D5 163 pk/340 Nm een beetje op te peppen. De box komt uit een S60 D5. Rijd zakelijk in een gechiptunde (ziptuning) 525D met 245pk en 490 Nm, dat wil echt wel vooruit!
Maar als ik dit hier allemaal lees begin ik toch te twijfelen. Maar wat mij tevens verbaasd, de site ziet er best profi uit:
www.chiptronic.com
Hebben ook Tüv/Dekra etc. certificaten. Lijkt me toch geen mickey mouse bedrijf.
Zijn alle boxen even slecht? Of zou dit nog met een gerust hart te installeren zijn? Of is er veel troep op de markt wat het image van alle boxen heeft verprutst?
http://www.chiptronic.com/text.php?id=1
Het betreft hier een crdc-5.
Graag jullie mening, wil natuurlijk niet onze D5 meteen naar de knoppen helpen, maar kan eigenlijk ook niet voorstellen dat een bedrijf als chiptronic wat toch al een aantal jaren zijn boxen verkoopt echt ondeugdelijke rommel verkoopt.
Maar in geval van twijfel doe ik het niet, dan komen we er met 163 pk/340 Nm ook wel.
Geplaatst: 15.05.2009 - 08:53
door euerw
voor 599,- laat je hem bij door een Rica dealer doen, weet je zeker dat het goed is.
Geplaatst: 15.05.2009 - 10:07
door Richard
jeroen cc70 schreef:Hummm.... ik heb ook via ebay.de zo'n box tweedehands voor een paar tientjes gekocht met als idee de prestaties van de net aangeschafte XC70 D5 163 pk/340 Nm een beetje op te peppen. De box komt uit een S60 D5. Rijd zakelijk in een gechiptunde (ziptuning) 525D met 245pk en 490 Nm, dat wil echt wel vooruit!
Maar als ik dit hier allemaal lees begin ik toch te twijfelen. Maar wat mij tevens verbaasd, de site ziet er best profi uit:
www.chiptronic.com
Hebben ook Tüv/Dekra etc. certificaten. Lijkt me toch geen mickey mouse bedrijf.
Zijn alle boxen even slecht? Of zou dit nog met een gerust hart te installeren zijn? Of is er veel troep op de markt wat het image van alle boxen heeft verprutst?
http://www.chiptronic.com/text.php?id=1
Het betreft hier een crdc-5.
Graag jullie mening, wil natuurlijk niet onze D5 meteen naar de knoppen helpen, maar kan eigenlijk ook niet voorstellen dat een bedrijf als chiptronic wat toch al een aantal jaren zijn boxen verkoopt echt ondeugdelijke rommel verkoopt.
Maar in geval van twijfel doe ik het niet, dan komen we er met 163 pk/340 Nm ook wel.
Het zal ook vast geen ondeugdelijke rommel zijn. Maar de box houdt wel je motormanagement voor de gek. Bij chiptuning wordt de hele software aangepast zodat alles meedenkt. Bij een box wordt dat niet gedaan. Hierdoor kunnen er op den duur problemen ontstaan door het mindere samenspel. Gevolg roken en soms zelfs erger. Het is niet al te best voor de levensduur van je motor.
Tip. Ga chiptunen. Kan al vanaf 400,- bij een goed tuning bedrijf.
Geplaatst: 15.05.2009 - 13:15
door jeroen cc70
Dank! Box werd net afgeleverd, denk dat ik hem zo weer op ebay en-of marktplaats kieper!
Dan evt. tzt naar fasttech, ziptuning of rica. Ga niet voor dat geld het risico lopen dat ik mijn mooie D5 naar de knoppen help!
Geplaatst: 15.05.2009 - 21:01
door Hapee
jeroen cc70,
Verstandig!
stolkie,
Zie de conclusie van jeroen cc70
Geplaatst: 15.05.2009 - 21:20
door VolvoTech
PFffew. Gered. Snel op marktplaats dat ding.
Geplaatst: 15.05.2009 - 21:42
door Richard
Jeroen: Goede en verstandige keus.
Stolkie: lijkt me vrij duidelijk allemaal
Geplaatst: 16.05.2009 - 12:55
door stolkie
Heren bedankt ...
Heb de box inmiddels alweer van de hand gedaan ..
Mijn V50 is me te toch teveel waard ...
Uiteindelijk na goede ervaringen van een aantal kennissen, laten chippen bij Tunex ... Goede prijs prestatie verhouding ..
Binnenkort hebben ze daar zelfs een rollerbank...
Auto rijdt fantastisch ...
Geplaatst: 01.07.2009 - 18:01
door roder00
Oeps bedankt voor de tips, ik heb net een offerte binnen van Vtune Holland, voor € 400 13 pk meer. Denk dat ik toch maar even bij Rica ga informeren.
Thanksss
Geplaatst: 03.10.2009 - 15:27
door Volvo_480_turbootje
Ik heb met een vorige wagen, een mazda 323 ditd 100000 km met een powerbox gereden... zonder motorproblemen en het extra koppel was duidelijk beter!
Er bestaan tegenwoordig zo veel goede powerboxen die zo'n snelle berekeningen maken die chiptuning benaderen.
Toen ik bij Heinz, een bekend belgisch tuner, mijn auto op de rollenbank ging zetten was ie vol lof voor de powerbox die ik had. Die powerbox zorgde er zelfs voor dat de signalen van de computer naar de motor gecorrigeerd werden waardoor er minder dipjes in de vermogen en koppelkromme zaten.
Vermits turbodiesels op luchtoverschot werken gaan de meeste chiptuners de brandstofinjectie aanpassen en blijven ze van de turbodruk af, dit gebeurt ook met een powerbox.
Mijn powerbox was van speedbuster, gaaf vooral extra koppel, weinig extra vermogen
Let wel, er is ook veel brol op de markt! Maar als je je wat informeert en goed uitkijkt, zitten er wel goede dingen tussen!
Geplaatst: 03.10.2009 - 17:12
door lemmer
Volvo_480_turbootje schreef:Ik heb met een vorige wagen, een mazda 323 ditd 100000 km met een powerbox gereden... zonder motorproblemen en het extra koppel was duidelijk beter!
Er bestaan tegenwoordig zo veel goede powerboxen die zo'n snelle berekeningen maken die chiptuning benaderen.
Toen ik bij Heinz, een bekend belgisch tuner, mijn auto op de rollenbank ging zetten was ie vol lof voor de powerbox die ik had. Die powerbox zorgde er zelfs voor dat de signalen van de computer naar de motor gecorrigeerd werden waardoor er minder dipjes in de vermogen en koppelkromme zaten.
Vermits turbodiesels op luchtoverschot werken gaan de meeste chiptuners de brandstofinjectie aanpassen en blijven ze van de turbodruk af, dit gebeurt ook met een powerbox.
Mijn powerbox was van speedbuster, gaaf vooral extra koppel, weinig extra vermogen
Let wel, er is ook veel brol op de markt! Maar als je je wat informeert en goed uitkijkt, zitten er wel goede dingen tussen!
Had de powerbox dan meerdere aansluitingen? dus op meerdere sensoren? De powerboxen verleggen alleen de waarden van een sensor en houden op die manier het motormanagement voor de gek.
In het geval van een commonrail staan ze vaak tussen de raildruksensor of verstuivers, ze laten dan het motormanagement in de waan dat de raildruk lager is dan werkelijk waardoor hij de druk hoger laat komen. In het geval van de verstuivers houd hij ze gewoon langer open. Bij VAG motoren zitten ze vaak tussen de temperatuurssensor, waardoor de motor op "koudstart"blijft staan.
in ieder geval is de brandstof/ luchtverhouding altijd in het geding met als gevolg een roetende en vervuilende diesel.
Niet doen!!!!!!ondanks een aantal, schijbare succesverhalen, wat is nou 100000 km met een diesel??
Geplaatst: 03.10.2009 - 23:07
door Volvo_480_turbootje
Als ik het achteraf nog herinner heb ik de powerbox bij 80000 km gestoken, bij 220000 km heb ik hem ingeruild voor een benzinewagen (volvo 480 turbo) omdat ik vlak bij mijn werk ging wonen.
De Powerbox had drie aansluitingen en de vermogens- en koppelkromme waren mooier en vlakker met powerbox dan zonder powerbox. Dit verbaasde Heinz ook.
Omdat ik ook wantrouwig stond tov powerboxen heb ik dat ding eens opengehaald. Vermits ik in de elektriciteit zit en zelf bezig ben met programmeren van robotten kan ik je verzekeren dat het een kastje was, tjokvol degelijke elektronica!
Bepaalde Japanse wagens zijn niet chiptunebaar, dus is een powerbox de enige optie. Heinz, de bekende belgische tuner had ook plannen om powerboxen te maken. Maar ik weet nu niet of ie het al gedaan heeft?
In Duitsland en Oostenrijk kan je goede powerboxen vinden. Maar eer je het ding installeert, zoek goede referenties en ervaringen van andere mensen. Want zoals ik zei, er is ook brol op de markt...
edit, op de site van Kempower, die andere belgische bekende tuner staat vermeld dat er wel degelijk goede powerboxen bestaan(indien ze goed gemaakt zijn), een tuner die oa voor invoerders werkt (voor downtuning voor fiscale redenen bijvoorbeeld) met zoveel referenties kan zich zo'n uitspraken niet permitteren als die niet correct zouden zijn!