Pagina 1 van 1
Geartronic
Geplaatst: 26.02.2009 - 23:27
door Thijs
Vandaag in een automaat gereden, erg fijn, alleen in tijden van krisis zijn de inruilprijzen een beetje triest...
Maar de vraag die ik heb gaat over de 5 speed Geartronic. Op het moment dat ik deze op manual zet en bv 80 in zijn 5 rij en gas bij geef gaat het toerental omhoog om vervolgens te versnellen. Zou hij niet "vast" in de versnelling moeten blijven? Op de display bleef de 5 voor staan, terwijl het net lijkt of de bak "kick down"doet en naar 4 schakeld??? Of zit de bak ingenieuzer in elkaar?
Overigens vond ik ook dat de bak pas laat schakelde, pas bij 2500 omw/min. Ik ben zelf gewend bij plm 2000 omw/min te schakelen, en dan lijkt 2500 erg veel. Temeer ook omdat de 2.4D makkelijk vroeg schakelen aan kan.
Ben benieuwd hoe dit nu kan???
Geplaatst: 26.02.2009 - 23:36
door Royalqwerty
De Geartronic is zelflerend, dus hoe sportiever je rijstijl, hoe langer hij door zal trekken. Een tweedehands auto kun je laten resetten, maar volgens mij heb jij het over de 2.4d aanbieding.
Volgens mij doet hij bij versnellen in een "vaste" versnelling een soort "slipkoppeling" om wat toeren te pakken. Technisch weet ik hier (zoals je waarschijnlijk al leest) het fijne niet van.
Ik was ook geweest voor de 2.0d, maar de inruilprijzen zijn inderdaad zo jammer dat ik liever doorrijd in mijn fijne 2.5T GT...
Geplaatst: 26.02.2009 - 23:56
door Gast
Dit is heel afhankelijk van je rijstijl. Hij schakelt bij mij ruim voor 2000 toeren.
Af en toe trap ik hem even open, dit merk je dan soms ook weer als je weer wat rustig rijdt.
Niet lang overigens.
Met caravan in de heuvels/bergen schakel ik zelf terug, om juist meer toeren te krijgen. Dan is hij mij te traag.
Re: Geartronic
Geplaatst: 27.02.2009 - 07:16
door BartS
De automaat is inderdaad adaptief en het duurt enige tijd voor deze zich heeft ingesteld op de rijstijl van de bestuurder is mijn ervaring. Als je vlot doorrijdt zal de automaat de versnellingen uiteindelijk langer vasthouden. Ik heb echter geen idee of de automaat in manuele modus ook op één of andere manier "meedenkt". Ook in "manual" is er enige slip voelbaar.
Geplaatst: 27.02.2009 - 08:27
door Rob Bakker
Ik neem aan dat de bak evengoed automatisch schakelt als het max toerental bereikt is..... Dus dan kan het zijn dat hij zelf doorschakelt.
Geplaatst: 27.02.2009 - 11:31
door Thijs
[quote="Royalqwerty"]Een tweedehands auto kun je laten resetten, maar volgens mij heb jij het over de 2.4d aanbieding.
Het gaat om een occasion uit 2004.
(/quote)Ik neem aan dat de bak evengoed automatisch schakelt als het max toerental bereikt is..... Dus dan kan het zijn dat hij zelf doorschakelt
Doorrijden tot de begrenzing doe ik NOOIT! Mijns inziens onnuttig en voor mijn gevoel geef je de motor onnodig veel op zijn lazer.. Ik zou trouwens idd niet weten of de bak dan alsnog automatisch zal schakelen??
Geplaatst: 01.03.2009 - 00:39
door T5je
Heb eens per ongeluk doorgetrokken in de handmodus. Dacht dat hij op automaat stond. Grrr. Maar zit een toerenbegrenzer op dus hikte hij bij max. Was wel schrikken en je bent gelijk weer bij de les.
Dus automatisch opschakelen gebeurd niet.
Geplaatst: 01.03.2009 - 14:00
door Thijs
Kijk, weer wat geleerd!
Geplaatst: 01.03.2009 - 20:30
door Royalqwerty
Thijs wat heb jij op je achterruit zitten???