Pagina 1 van 1

V70 Radiateur ventilator slaat niet aan!

Geplaatst: 28.02.2009 - 11:02
door nelmar
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum..
Een klein maandje geleden kocht ik voor mijn vrouw een V70 2.5 aut. uit 1998 met 270.000 km's Zij vindt dit een mooie auto en ik nog een mooiere lekker 5 cylinder, aut. etc....

Bij aankoop had ik al geconstateerd dat de thermostaat vervangen moest worden. En nog een paar kleine dingen...
Ondanks na het plaatsen van een nwe thermostaat slaat de ventilator nog steeds niet aan, De temp meter gaat keurig naar 90 graden, blijft staan, maar de temp van de motor blijft stijgen doordat de ventilator niet aanslaat. Dan ook maar de temp.sensor vervangen. Ook dit dit verhelpt het probleem niet. De ventilator werkt wel dat hebben we al getest dmv rechtstreekse draad op lage en hoge snelheid.

Wie o wie helpt mij.

Groet Mark

Geplaatst: 28.02.2009 - 14:36
door Oceanracer
Ik snap het even niet:

De temp meter gaat keurig naar de 90 graden en toch vind je dat de temp van de motor te ver blijft stijgen? Waar/hoe meet je die dan?

Die fan gaat pas aan als de temp echt te hoog wordt!!!

Ik denk dat je alles voor niets hebt vervangen en alles normaal functioneert. :)

Geplaatst: 28.02.2009 - 15:07
door nelmar
Hoe ik dat weet...

Als ik de Bovenste radiateurbuis voel, en het koelwater zie koken na het afdraaien van de dop. Daar uit neem ik aan dat de temp boven de 90 graden is. Daarnaast heeft er al een monteur van een ander merk naar gekeken. Deze snapt het zelf ook niet!

Geplaatst: 28.02.2009 - 15:07
door nelmar
Oja ...

De thermostaat was wel degelijk kapot.... de Temp sensor??????

Geplaatst: 28.02.2009 - 15:16
door ravdevil
Bij mijn S70 en V70 classic ging die alleen maar aanslaan onder extreme omstandigheden, dus met de caravan erachter in bergachtig gebied in de zomer. Zou me niet te veel zorgen maken.

Geplaatst: 28.02.2009 - 15:18
door Oceanracer
Als de thermostaat defect is, blijft deze veelal juist openstaan met het erg traag oplopen van de temperatuur als gevolg. Precies het tegenovergestelde van jouw probleem.

Ik kan mij nog niet vinden in je probleemstelling. Onder normale omstandigheden zal de fan nooit inschakelen. Gesteld dat de temperatuur van het koelwater inderdaad te hoog oploopt, zou dit aangegeven moeten worden met het daarvoor bedoelde metertje en later ook met het waarschuwingslampje. Ook zou dan de fan aan kunnen/moeten slaan.

Ik ben geen monteur, maar het lijkt mij sterk dat dit alles door slechts 1 temperatuursensor zou moeten worden geconstateerd. En waarom zou de meter dan tot aan de 90 graden wel functioneren?

Geplaatst: 28.02.2009 - 17:03
door nelmar
Oke Oceanracer...

Ik heb de auto nu van de brug afgereden...Ik neem hem vanavond mee naar huis.
Als thuis na 25 km de temp nog gewoon is en de motor niet kookt dan weet ik of je gelijk hebt.


Ik hou je op de hoogte... In ieder geval bedankt voor je eigenwijsheid...
( Grapje ..maar dat snap je wel hoop ik )
Groet Mark

Geplaatst: 28.02.2009 - 17:44
door Oceanracer
Ik ben benieuwd! :)

Geplaatst: 01.03.2009 - 09:41
door Iroll
Je fan gaat pas draaien om en nabij de 100c. Dit is een tweetraps sensor, 1e trap 100c en 2e trap rond de 106c. Deze sensor zit in de radiateur zelf, staat dus los van de thermostaat en de temp.sensor voor de meter op het dashboard. Je waarschuwings lampje (stop) voor te hoge koelwatertemp. gaat pas branden rond de 115c bij de meeste auto's. Door de druk in het koelsysteem kookt de koelvloeistof pas rond die temperatuur. Het overdruk ventiel springt dan open in het expansievat om de druk te laten ontsnappen. Rond de 90c is de normale bedrijfstemperatuur van een motor.

Geplaatst: 01.03.2009 - 11:04
door Ludo
in de radiator zit geen sensor.
tenminste niet bij de classic motoren.

uit vadis wat meer uitleg:

Aansturing van de motorkoelventilator
Systeembeschrijving

De motorkoelventilator wordt gestuurd door de regeleenheid.
De volgende onderdelen hebben invloed op de regeling van de motorkoelventilator:
-De motortoerentalsensor (1), geeft het motortoerental aan
-De sensor voor motorkoelvloeistoftemperatuur (2), geeft de motorkoelvloeistoftemperatuur aan
-De snelheidsmeter (3) geeft de rijsnelheid aan
-De knoppen op het dashboard (4) voor het airconditioningsysteem (AC aan/uit)
-De AC-druksensor (5), geeft de druk in het airconditioningsysteem aan.
Wanneer er extra koeling nodig is, activeert de motorregeleenheid (6) het ventilatorrelais (7) waarna de motorkoelventilator (8) gaat draaien.
De motorkoelventilator wordt geactiveerd indien de motorkoelvloeistoftemperatuur de normale bedrijfstemperatuur (102 °C) overschrijdt.
In auto's met airconditioning wordt de motorkoelventilator eveneens geactiveerd als:
-Het AC-systeem is ingeschakeld, de rijsnelheid laag is (lager dan 65 km/u) en als de druk zich boven een bepaalde grens bevindt
-De druk in het airconditioningsysteem te hoog is.
Wanneer de motor is uitgeschakeld kan de motorregeleenheid de motorkoelventilator als volgt activeren:
-6 minuten indien de motor met een hoge belasting en temperatuur heeft gedraaid voordat het contact werd uitgeschakeld
-3 minuten indien de ventilator met hoge snelheid draaide voordat de motor werd uitgeschakeld - indien er gevaar op oververhitting bestond.
De motorkoelventilator heeft twee snelheden. De lage snelheid wordt gebruikt voor normale omstandigheden. De hoge snelheid wordt alleen gebruikt indien de motor oververhit dreigt te raken of indien de druk in het AC-systeem hoog is.

Geplaatst: 05.03.2009 - 12:07
door nelmar
Aan Oceanracer, Irol & Ludo,

Hartelijkdank voor jullie antwoorden en aan Oceanracer een special thanks.
Door jouw antwoord ben ik gewoon gaan rijden en bij thuis komst de motor sloeg de fan nog niet aan. Thuis heb ik de motor laten draaien om er zeker van te zijn dat de fan het wel of niet zou doen. enja hoor....hij deed het.

Overigens heb afgelopen maandag opnieuw de thermostaat kunnen plaatsen. De rubber pakking was kapot, bleek dat een universele ( bleek achteraf ) thermostaat 1mm rondom smaller is/was. Daardoor zat er teveel speling tussen en is door de druk het rubber gebarsten en verloor ik koelvloeistof.
Nieuwe originele thermostaat gehaald bleek deze ook nog eens €8,-- goedkoper. ( voor mij dan ) En nu rijden als een zonnetje....

Bedankt...

Geplaatst: 05.03.2009 - 12:58
door Oceanracer
Graag gedaan, Nelmar!

En zo zie je maar, een beetje eigenwijs zijn kan (hier) geen kwaad. :)