Pagina 1 van 1
oliefilter D5 wil niet los, graag advies
Geplaatst: 28.02.2009 - 11:57
door Peterd54
Bij mijn XC70 met een D5 diesel motor krijg ik de zwarte kunststofhouder van het oliefilter niet los. Ik heb hier voor een dopsleutel nr. 36 gebruikt, maar krijg er geen beweging in. Ik ben bang dat als ik teveel kracht zet ik deze zwarte kunststofhouder breek.
Waar ik ook over twijfel is welke kant ik moet losdraaien. Er staat namelijk een pijl op de dop, linksom, met daarbij vermeld 25 + 5 NM. Dit lijkt me dan eerder op 'vastdraaien. Moet ik dus de tegenovergestelde richting 'losdraaien en moet dit met een dopsleutel lukken? Graag advies
Geplaatst: 28.02.2009 - 12:41
door Gast
Tegen de klok indraaien en dan tegen de dop aankijken.
Geplaatst: 28.02.2009 - 12:46
door Peterd54
ja bedankt. Dat vermoedde ik wel. Ik heb dit inmiddels ook geprobeerd, maar hij zit echt muurvast.
Kan ik met een flink verlengstuk op deze dopsleutel gewoon heel fors constante kracht uitoefenen om hem los te krijgen? Of kan ik ook voorzichtig wat tikken met een hamer geven (niet op het kunstof, maar op 'de handgreep' van de dopsleutel?
Geplaatst: 28.02.2009 - 13:22
door Peterd54
Het is gelukt! Ik heb zo'n 'slagsleutel' (12 v) gebruikt, waar ik mijn banden mee wissel. Na een 'slag of drie' ging de filterhuisdop er soepel af
Geplaatst: 28.02.2009 - 16:05
door gevanje
Peterd54 schreef:Het is gelukt! Ik heb zo'n 'slagsleutel' (12 v) gebruikt, waar ik mijn banden mee wissel. Na een 'slag of drie' ging de filterhuisdop er soepel af
de nieuwe eerst de rubber ring insmeren met olie en daarna met de hand vastdraaien!!
Geplaatst: 28.02.2009 - 16:36
door Peterd54
Ja bedankt heb ik gedaan. Wel met vastdraaien nog een kleine beetje geholpen met een sleutel, want de laatste 'vrije slagen' lukte niet met de hand en met de sleutel kon ik nog heel licht 2 รก 3 slagen maken voordat deze echt vastgedraaid zat. Anders zat deze volgens mij echt te los.
(Bij mijn 850 TDI lukte dat vastdraaien met de hand van het stalenfilter veel soepeler.)
Vervolgens heb ik na het verversen geprobeerd de servicemelding te verwijderen volgens een tip van dit forum voor v70's vanaf 2001: Reserknop indrukken, contact aan en wachten tot de melding gaat knipperen etc.. Er ging echter niets knipperen.
Is er nog een andere methode om deze service melding zelf te verwijderen?
Geplaatst: 28.02.2009 - 21:24
door peter geurts
peterd54 het lampje af plakken met zwarte plakband
Geplaatst: 28.02.2009 - 23:00
door Gast
Probeer dit eens:
(Ik heb het niet geprobeerd bij huidige V70, bij die van 2002 werkte het wel).
Komt uit VADIS 2003. Ik heb nog geen nieuwere versie, ik ben zoekende.
Servicelampje resetten, modeljaren 2002-
Ga als volgt te werk om het servicelampje te resetten:
-Contactstand I
-Druk de resetknop voor de dagteller in en houdt deze ingedrukt
-Contactstand II.
Opmerking! Draai de sleutel in stand II binnen 2 seconden.
-Houd de resetknop voor de dagteller ingedrukt tot de oorspronkelijke waarde weer is ingesteld.
Opmerking!
Bij alle voertuigen
vanaf het 2003 modeljaar gaat er een algemene gele lamp branden wanneer de resetknop moet worden losgelaten.
-Laat de reset-knop voor de dagteller binnen 4 seconden los. Het instrument geeft een akoestisch signaal wanneer het resetten gelukt is
-Als de dagteller al opnieuw is ingesteld, moet de reset-knop minimaal 10 seconden en maximaal 14 seconden ingedrukt worden gehouden.
Opmerking! Indien de reset-knop van de dagteller niet binnen 4 seconden wordt losgelaten, is het servicelampje niet gereset.
Geplaatst: 01.03.2009 - 08:56
door toppertje
vergeet niet, om bij bovenstaande je deur dicht te doen

Geplaatst: 01.03.2009 - 13:04
door Peterd54
Bedankt! De 2003 truc werkte perfect. Ben nu van de melding af.