Pagina 1 van 1

DSTC volledig uitschakelen op een XC90, kan dat?

Geplaatst: 01.03.2009 - 08:50
door t_w
Vraagje:

Ik zit met een XC90 waar ik voor bepaalde testen de DSTC uit moet schakelen. Ellende is alleen, dat er een Finse gebruiksaanwijzing bij de auto zit :)

Nu is het wel gelukt om hem 'gedeeltelijk' uit te zetten, echter grijpt de DSTC nog steeds in.

Bij bijvoorbeeld BMW kun je, door de knop 10 seconden in te houden, de traction control helemaal uitschakelen.
Weet iemand of er ook zo'n soort optie op de XC90 zit? Of moet ik dan met zekeringen aan de haal gaan?

Alvast bedankt!

Geplaatst: 01.03.2009 - 09:46
door Wim J
Op de knop duwen volstaat bij mijn XC70,... Alleen weet ik niet zeker of hij niet automatisch terug opspringt na het bereiken van een bepaalde snelheid. Of was het nadat je de wagen herstart?
Hoe weet je dat de DSTC terug ingrijpt? Welke testen?

Geplaatst: 01.03.2009 - 10:36
door t_w
Handling testen op een sneeuw circuit.
Wanneer je een goede drifthoek hebt, grijpt de traction control nog steeds in.

Op die manier kun je de test niet goed uitvoeren.

Geplaatst: 01.03.2009 - 12:25
door eddy3
Volledig uitschakelbaar is ie op een XC90 niet,alleen de tractiecontrole is uit te schakelen.
Op een S60/V70R daarentegen is ie wel volledig uit te schakelen.
Grtn Eddy

Geplaatst: 01.03.2009 - 22:48
door mmxc90
Toevallig vandaag uitgeprobeerd, voordat dat ik de auto start contact aan reset knop ingedrukt houden tot dat rechts in beeld het oranje waarschuwingslampje gaat branden dat de dtsc uitgeschakeld is.
Reset zichzelf weer wanneer het contact uitgezet wordt.

Geplaatst: 02.03.2009 - 08:21
door t_w
mmxc90 schreef:Toevallig vandaag uitgeprobeerd, voordat dat ik de auto start contact aan reset knop ingedrukt houden tot dat rechts in beeld het oranje waarschuwingslampje gaat branden dat de dtsc uitgeschakeld is.
Reset zichzelf weer wanneer het contact uitgezet wordt.
Helaas, op deze manier zegt de dtsc wel dat hij uit staat, maar grijpt nog steeds in. Wordt toch zekeringen trekken denk ik...

Geplaatst: 02.03.2009 - 08:28
door Paul
Leuk project zo naast je 480!

Maar ik ben toch benieuwd waarom hij helemaal uit moet?

Geplaatst: 02.03.2009 - 12:18
door t_w
't Is niet mijn auto (helaas ;))...

Ben voor mijn werk twee weken in Finland winterbanden aan het testen, dat doen we onder andere met een xc90. Om goed de banden te kunnen beoordelen, moet de DTSC helemaal uit. Op een sneeuw circuit maak je uiteraard grotere drifthoeken dan dat je normaal op straat wilt...

Geplaatst: 02.03.2009 - 16:24
door t_w
Nou het is gelukt...

Door zekering nummer 1 (zekeringkast motorcompartiment) eruit te halen, krijg je een mooie 'kerstboom' op het dashboard (veel knipperende waarschuwingslampjes ;) ) maar, DTSC werkt niet meer! Helaas werkt de ABS ook niet meer, maar dat is niet zo'n probleem.

Eerst geprobeerd beide zekeringen van het ABS systeem eruit te halen, dus nummer 1 en 2.
Resultaat: geen abs / DTSC meer, maar ook een verschikkelijk onderstuurde auto. Blijkbaar gaat er wanneer beide zekeringen eruit zijn, veel meer vermogen naar de vooras dan naar de achteras... Met 1 zekering er weer in doet ie het prima!

Geplaatst: 02.03.2009 - 16:25
door mmxc90
Toch wel merkwaardig dat de indruk wordt gegeven wordt dat je het systeem uitschakelt.
Toevallig ook Nokian banden aan het testen?

Geplaatst: 02.03.2009 - 16:38
door t_w
mmxc90 schreef:Toch wel merkwaardig dat de indruk wordt gegeven wordt dat je het systeem uitschakelt.
Toevallig ook Nokian banden aan het testen?
Dat is tegenwoordig bij heel veel auto's zo. Echter heb je soms ook de mogelijkheid (bijvoorbeeld BMW, Porsche) om de traction control compleet uit te schakelen...

Over banden gesproken, ik ben werkzaam bij Vredestein, dus dat zal wel een indicatie geven welke banden we hier testen ;)

Geplaatst: 03.03.2009 - 10:17
door mmxc90
Ik begrijp de hint.

Voor mijn beeldvorming hoeveel verschillende type banden testen jullie dan in die twee weken?

Zekeringen al eruit gehaald?

Geplaatst: 07.03.2009 - 12:41
door t_w
Ondertussen weer terug in Nederland, testen zijn gelukt. Met de zekering eruit werkt het prima (uiteraard niet aan te raden voor de openbare weg...)

Wat het aantal banden betreft, laten we het erop houden dat het er veel zijn ;)

Geplaatst: 07.03.2009 - 15:26
door Hans
Gelukkig ben ik al weer aan het knipogen naar mijn zomerwielen ;-)

Geplaatst: 07.03.2009 - 21:08
door mmxc90
Vandaag de eerste velg gepoetst brushteeth