Pagina 1 van 3

We hebben een V70 gekocht!

Geplaatst: 01.03.2009 - 18:40
door Volvoman
Vrienden!

We gaan dit jaar een V70 kopen. De V40 is geweldig, maar soms wil je wat anders en de carriere lijkt het toe te laten. Dus.

Maar welke? Bij een glas wijn en de zakjapanner maakte ik de volgende onthutsende berekening. De aanschafprijs en dus de afschrijving heb ik niet meeberekend, daar het verschil mij nihil leek.
Graag commentaar!!

Volvo V70 2.0D Momentum €48835
€0,95 p/l diesel
€120 p/m wegenbel. = €1440 per jaar
6l/100km verbruik (volgens de folder)

10.000 km/jaar
600 liter= €570
kosten €2010 per jaar


Volvo V70 2.5T Momentum €49185
€1,30 p/l benzine
€75 p/m wegenbel. = €900 per jaar
10l/100km verbruik (volgens de folder)

10.000 km/jaar
1000 liter= €1300
kosten €2200 per jaar

met 20.000 km/jaar loopt het verschil op tot €1000 per jaar ten gunste van de 2.0 diesel. Ik dacht altijd dat diesel pas voordelig was bij veel kilometers per jaar.

Maak ik een denkfout? Maak ik een rekenfout?

ik heb nog niet een zuiniger benzinemotor bekeken, als de 2.0Turbo, die wellicht komt.

graag reakties, alvast bedankt
Bert Jan

Geplaatst: 01.03.2009 - 19:20
door Msuidgeest
Rekenfout of niet, realiseer je dat een diesel wat duurder is in onderhoud en dat de afschrijving wel eens wat hoger kan uitvallen.
Dan blijkt waarom een diesel pas lonend wordt bij veel kilometers.

Geplaatst: 01.03.2009 - 19:36
door Volvoman
Aanvulling: de laatste jaren rijden we 20.000 p/jaar.

Geplaatst: 01.03.2009 - 19:49
door Aantje
Lastige keuze, hangt een beetje van de uitvoering af welke je neemt en wat je vereisten zijn aan de auto. Zelf met een V70 2.0d naar parijs geweest met 3 vrienden en vond het een erg prettige reisauto. Maar het is weer geen stoplicht sprinter. de 2.5T is ook een erg prettige motor! Maar in vergelijking tot een 2.5T van de vorige V70 valt die mij wat tegen.

Geplaatst: 02.03.2009 - 10:59
door kameel1
Als het verschil zo klein is zou ik als sportiviteit een rol speelt zeker voor de vijf-cylinder benzine gaan, ligt de nadruk op confortabel en rustig voortbewegen dan denk ik dat de 2.0 diesel een betere keus is.

Geplaatst: 02.03.2009 - 12:16
door iBonz
Rij zelf een 2.0D sinds een jaar, veel in Duitsland. Eigenlijk nooit problemen om vlot mee te komen op de Autobahn. OOk een caravan van ca. 1500 kg beladen (zomer en winter!) probleemloos.
Heb een werkelijk verbruik (BC) rond de 7.5 l.

Aanschafprijs is natuurlijk discutabel: de Limited Edition voor nog geen 40.000 scheelt natuurlijk enorm veel in de jaarlijkse lasten (afschrijving).
Verschil van uitvoering met Momentum is minimaal in mijn ogen.

Geplaatst: 02.03.2009 - 13:23
door Volvoman
Het lijkt dus verstandig te zijn een diesel te kopen. Ook op andere rekensites blijkt dat, zogauw diesel- en benzineauto even duur zijn (en waarom niet?).

Geplaatst: 02.03.2009 - 13:26
door Walter
moet je eens kijken naar die Limited Edtion V70 van 39995,- Dat is een 2.0D met leer, RTI, Bluetooth etc. Dan wordt de bereking nog gunstiger

Geplaatst: 02.03.2009 - 13:42
door Volvoman
Ik zag het, ik zou alleen nu een MY2010 willen hebben in een andere kleur dan zilver of zwart.....
Maar diesel lijkt het best, ben je het met me eens VolvoMafia?

Geplaatst: 02.03.2009 - 13:55
door Paul
Kan je doen, kost je alleen 7k meer.

Geplaatst: 02.03.2009 - 14:08
door Volvoman
minstens, een 2.0d momentum met wat extra dingetjes komt boven de 50K...

Geplaatst: 02.03.2009 - 19:25
door Jan W
@Volvoman:

....dan is de keuze toch snel gemaakt!!!

Stap over de kleur heen en ga voor € 40K voor een Black Solid V70 met de 2 liter diesel.

Scheelt toch wel al gauw zo'n 7,5K..... Ik denk dat dàn een diesel zelfs bij stilstand al gunstiger uit kan pakken dan een zo'n fraai roffelende 5-pits benzine!

Succes!
Jan W

Geplaatst: 03.03.2009 - 20:47
door Rene68
Maar een Volvo en een vijfcilinder horen natuurlijk wel bij elkaar. Niets ten nadele van een diesel of de 2.0d maar benzine rijdt toch anders..... En een 2.5t is natuurlijk alleen qua prijs te vergelijken. Niet dat je nou van stoplicht naar stoplicht hoeft te scheuren maar een snelle(re) auto vind iedereen toch leuk? Overigens ga je met de 2.5t geen 1/10 halen....trust me.... Maar ik zou liever wat meer uitgeven voor een benzine motor......maar, dat is persoonlijk.

Geplaatst: 04.03.2009 - 08:52
door Walter
ga maar eens met die 2.0D rijden. Of kies de 2.4D GT LE. Die kost 46000.

Volvoman, diesel moet je op rekenen. Maar met een aanschaf van 40000 wordt het altijd snel interessant. En wachten op MY10? Waarom? De auto wordt dan een stuk duurder, zeker met dezelfde opties. Tenzij Volvo een dergelijke aanbieding handhaaft maar dat is een gok, weet niemand nog iets van. En met die LE heb je altijd een interessante auto om nog eens in te ruilen.

Als je keus al op V70 is gevallen en diesel is rendabel zou ik echt niet wachten op MY10. En die kleur kom je wel overheen :-) Keuze is overigens Ice White, Black Stone, Magic Blue met of Silver met. Kleuren waar je je nooit zorgen over hoeft te maken qua verkopen later. Nou ja, wit misschien een beetje, die andere drie zit je altijd goed

Geplaatst: 04.03.2009 - 09:16
door Fulaks
Vrienden van ons hebben sinds december een zakelijke V70 2.0D Ocean Race (mooi hoor !). Ze zijn mét caravan op wintersport geweest. Ze hebben privé ook een V70 2.4D met 130 PK, en gaan elk jaar met de caravan op vakantie naar Zweden. Zij waren absoluut niet teleurgesteld over de 2.0D, wel integendeel.

Om maar te zeggen dat je die 2.0D niet meteen aan de kant moet schuiven als kneusje.

Geplaatst: 04.03.2009 - 21:30
door Jan W
Zeker niet, de 2.0 PSA-Ford Diesel is een adequate motorisering.

Als je ten aanzien van deze specs iets zou willen opmerken, is het dat bij lage snelheden in de 6e versnelling er wel alle puf uit is. Op tijd terugschakelen dus!

Maar ja, zo'n zesde trap is natuurlijk lekker voor het geluid (de bekende "dieseldreun" ontbreekt dan ook grotendeels) en voor het verbruik.

Nee, ik zou de 2.0D LE niet zonder meer als "ontoereikend" willen (dis-)kwalificeren.
Blijft natuurlijk dat de 2.4D 163pk mèt Geartronic als een tamelijk absolute prijspakker te kwalificeren valt. Voor € 47K heb je zoiets nergens.

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 04.03.2009 - 21:35
door Paul
Nou die zesde versnelling snap ik helemaal niks van. Merk nauwelijks verschil ermee, vind het alleen maar irritant dat de R naast de 1 zit.

Geplaatst: 04.03.2009 - 23:13
door Jan W
@Paul: ik bedoel daarmee het volgende mee.
De keren dat ik een New V70 met het 2.0-liter diesel aggregaat -altijd dus gekoppeld aan de 6-bak, althans in NL- mee heb gehad, heb ik de bedoelde zesde versnelling als een "echte" overdrive ervaren.
Als je te veel terugzakt in de toerenrange (bijvoorbeeld aanrijden voor een rood verkeerslicht dat nèt weer op groen springt), gebeurt er op een gegeven moment weinig meer, bedoel ik maar te zeggen. Fluks terug naar "5" om de gang er weer in te krijgen. In "6" bromt-ie en gebeurt er verder weinig.

Iets dat mij in de nieuwe Mondeo (zelfde motorisering) minder opvalt. Wellicht kwestie van verschil in gearing van de bak en de aandrijving?
Qua gewicht ontlopen beiden elkaar immers niet zo veel.

In elk geval is het sowieso aannemelijk om te veronderstellen dat de invloed van het privévervoermiddel zich op dat moment liet gelden...

Maar voor de rest blijf ik bij mijn standpunt: prima motor isering voor de V70.

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 05.03.2009 - 09:10
door BlackSapphire

Geplaatst: 05.03.2009 - 09:44
door Walter
Jan W schreef:@Paul: ik bedoel daarmee het volgende mee.
De keren dat ik een New V70 met het 2.0-liter diesel aggregaat -altijd dus gekoppeld aan de 6-bak, althans in NL- mee heb gehad, heb ik de bedoelde zesde versnelling als een "echte" overdrive ervaren.
Als je te veel terugzakt in de toerenrange (bijvoorbeeld aanrijden voor een rood verkeerslicht dat nèt weer op groen springt), gebeurt er op een gegeven moment weinig meer, bedoel ik maar te zeggen. Fluks terug naar "5" om de gang er weer in te krijgen. In "6" bromt-ie en gebeurt er verder weinig.

Iets dat mij in de nieuwe Mondeo (zelfde motorisering) minder opvalt. Wellicht kwestie van verschil in gearing van de bak en de aandrijving?
Qua gewicht ontlopen beiden elkaar immers niet zo veel.

In elk geval is het sowieso aannemelijk om te veronderstellen dat de invloed van het privévervoermiddel zich op dat moment liet gelden...

Maar voor de rest blijf ik bij mijn standpunt: prima motor isering voor de V70.

Greetz,
Jan W
hoe vaak rij jij in zijn zes naar een stoplicht om vervolgens zonder te schakelen door te gaan? De 6 is voor op de snelweg, dan mag het toch een overdrive zijn? En best kans dat de bakverhoudingen anders zijn, Volvo wil wellicht een ander karakter dan Ford met de mondeo.

Ik ben met een S80 2.0D naar Brussel heen en weer gereden en heb geen moment gehad dat ik het gevoel had terug te moeten schakelen... Super motor!