Pagina 1 van 1

Achteras 740 onder Amazon?

Geplaatst: 01.03.2009 - 18:57
door ArjanV
Ik zit er aan te denken om in en onder mijn Amazon Combi de boel wat te moderniseren, nu kan ik een 740 kopen waar denk ik (moet ik nog even nagaan) voldoende bruikbare delen aanzitten, bijvoorbeeld: motor + 5bak, achteras, stoelen, gas onderbouw, draco velgen, enz.
Ik weet alleen niet of het met de achteras gaat lukken i.v.m. de breedte.
De spoorbreedte van een 740 is 1460mm totale breedte 740 is 1760mm
De spoorbreedte van een Amazon is 1314mm totale breedte Amazon is 1619mm.

Nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft of weet waar ik de info kan vinden.

Mijn dank is groot. :)

Geplaatst: 01.03.2009 - 19:12
door whitehorsekart
Hoi!
Wat denk je dan dat er gebeurd qua "moderniseren"?
Ik zie alleen maar dat de achteras van een 740 een aantal jaren jonger is?
En dan wil je de amazon op Draco's zetten, en de 740 motor inbouwen?

De bedoeling is mij niet duidelijk, maar misschien kun je dat alsnog verklaren?

Geplaatst: 01.03.2009 - 22:55
door ArjanV
Ik ben nog een beetje aan het brainstormen wat ik met de Combi wil.
Ik speel in gedachte met een turbomotor uit een 740/940 en daar hoort een sterkere achteras en rondom schijfremmen bij, de stoelen vind ik beter zitten en hebben voor en achter goede hoofdsteunen.
Er zit al gas in de Combi maar ik wil onderbouw.
Ik wil 5 echte versnellingen.
En de Draco's zitten toevallig onder die 740, mijn voorkeur gaat uit naar Galaxy velgen.

Afbeelding

Ik denk dat die erg mooi staan onder een Amazon.

Uit mijn restauratie topic.
Ik wil zeker dicht bij het origineel blijven, de carrosserie gaat niks aan veranderen, hij moet zonder slijpen en lassen weer origineel gemaakt kunnen worden. Punten waar ik serieus over nadenk zijn:

Andere velgen met 195mm brede banden.
Grill met RVS gaas.
Bumpers uit één stuk zonder rozetten, het liefst RVS.
Andere motor (B230FT met M90, uit een 940)
ophanging/remmen verbeteren (940)
Beetje verlagen.
Ronde klokken.
Gas onderbouw i.p.v. achter de achterbank.
Stuurstang van een later model, een die niet door je buik prikt na een aanrijding.
Derde remlicht in de bovenklep (ik weet het, kan niet zonder hakken en breken) Confused
Nummerplaat in de onderklep wegwerken (zie punt hierboven)
Geen logo's of emblemen
Airco.
Verstralers/mistlampen wegwerken in de grill of bumper.
Hoofdsteunen, voor en achter.
Een andere kleur, donker.
Diverse technische verbeteringen/veranderingen.
Comfortverhogende toevoegingen zoals, opbergvakken, binnenverlichting, muziek, gps, enz.
enz
enz
...
Nogmaals dit zijn gedachtespinsels, of dat allemaal doorgaat zien we wel maar de 740 kwam toevallig op mijn pad, eerst de body hard 8)

Geplaatst: 01.03.2009 - 23:16
door ps-amazon
volgens mij kan je beter een 740 kopen en er een Amazon embleem op plakken....

Geplaatst: 01.03.2009 - 23:41
door ArjanV
:mrgreen:

Geplaatst: 02.03.2009 - 08:22
door oudevolvo
De partij om eens te gaan informeren als het gaat om de aandrijflijn is Nordive (www.nordrive.com).

Zie ook het topic van de restauratie van de Amazon van Edwin op volvolvo.nl.
Hij heeft een B21ET in z'n Amazon zitten, ook in combinatie met een custom achteras.
Zie http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... pic=3803.0
De achteras is een " custom build " exemplaar De originele as heeft een 4,1 : 1 verhouding .
Om nu het vermogen beter tot z''n recht te laten komen is er nu een 3,31 : 1 diff in gegaan.
Dit scheelt veel in het motortoerental ( 3250 t/min ipv 4000 t/min bij 125 km/u) zonder dat je veel inleverd op prestaties .Het diff huis is van een 940 .Aan beide zijden hiervan zijn de Amazon delen gelast .
Dit stukje werk is geleverd door de firma Nordrive uit drachten.

Als je een echte 5-bak wilt gaan monteren, zorg dan wel dat je het juiste type kiest. Het oude type gebruikt in de 240 en 740 tot circa 1984 heeft een mechanische kilometertelleraansluiting. Daarna zijn ze overgegaan op een elektronische kilometertelleraansluiting. Daardoor is dat latere type niet bruikbaar (en helaas is dat 90% van de M47 bakken), anders doet je kilometerteller het niet.

Groeten Lars

Geplaatst: 02.03.2009 - 11:05
door admiral
s9606564 schreef:De partij om eens te gaan informeren als het gaat om de aandrijflijn is Nordive (www.nordrive.com).

Zie ook het topic van de restauratie van de Amazon van Edwin op volvolvo.nl.
Hij heeft een B21ET in z'n Amazon zitten, ook in combinatie met een custom achteras.
Zie http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... pic=3803.0
De achteras is een " custom build " exemplaar De originele as heeft een 4,1 : 1 verhouding .
Om nu het vermogen beter tot z''n recht te laten komen is er nu een 3,31 : 1 diff in gegaan.
Dit scheelt veel in het motortoerental ( 3250 t/min ipv 4000 t/min bij 125 km/u) zonder dat je veel inleverd op prestaties .Het diff huis is van een 940 .Aan beide zijden hiervan zijn de Amazon delen gelast .
Dit stukje werk is geleverd door de firma Nordrive uit drachten.

Als je een echte 5-bak wilt gaan monteren, zorg dan wel dat je het juiste type kiest. Het oude type gebruikt in de 240 en 740 tot circa 1984 heeft een mechanische kilometertelleraansluiting. Daarna zijn ze overgegaan op een elektronische kilometertelleraansluiting. Daardoor is dat latere type niet bruikbaar (en helaas is dat 90% van de M47 bakken), anders doet je kilometerteller het niet.

Groeten Lars
Dan maakt Arjan toch ff en nieuw dashboard :P

Geplaatst: 02.03.2009 - 12:48
door ArjanV
Lars, bedankt voor de info.
Het probleem met de kilometerteller is op te lossen door het klokkenspel van de 740 ook over te zetten, ik wil toch al ronde klokken.

Een aangepast dashboard is inderdaad te overwegen.

Geplaatst: 02.03.2009 - 21:34
door admiral
zie je :razz:

Geplaatst: 04.03.2009 - 15:24
door Boele
ben heel benieuwd of het gaat lukken! Alleen Galaxy velgen zijn al lastig te vinden.. en dan heb ik het nog over 1 van de makkelijke veranderingen.

Geplaatst: 04.03.2009 - 18:36
door admiral
alles kan, kijk maar naar discovery en trouwens we kunnen ook naar de maan en weer terug :D :D

Geplaatst: 04.03.2009 - 22:03
door ArjanV
Ik heb gisteren nog een paar Galaxy velgen gezien... er zat helaas nog een 780 omheen :D

Alles kan inderdaad, alleen met veel geld is het wat makkelijker, ik zal dus een beetje creatief moeten zijn, maar dat is dan ook wel weer een uitdaging.
misschien maar eens materiaalsponsors gaan zoeken :idea1: