Pagina 1 van 2
Aankoop 164
Geplaatst: 01.03.2009 - 22:37
door volvov40t4
Ik ben op dit moment in ondrhandeling over een volvo 164 op lpg (1971) met een automaat.
Wat mij opviel was dat de automaat aan het stuur zit, terwijl ik ook automaten met de pook op de vloer zie. Wat is het verschil?
Er moeten in dit exemplaar nieuwe achterwielschermen in. Zijn deze ter verkrijgen en wat zouden ze +/- kosten.
De auto heeft in haar leven behoorlijk wat slecht laswerk ondergaan en het interieur moet erg nodig opgeknapt worden...
Verder remt hij slecht, er zijn weliswaar onderdelen vervangen van de remmerij, maar zijn er slechte dingen bekend over de remmen van een 164 (hoofdremcilinder prijs??).
Verder zou ik graag nog wat zwakte punten horen indien die er zijn.
Morgen gaan de onderhandelingen verder...Hopelijk gewapend met een paar nieuwe wijsheden
Gr, Jules
Geplaatst: 01.03.2009 - 22:52
door Stinky
Hoi, interessant! Succes met onderhandelen
Amazon's met stuurversnelling zijn zeldzaam en geimporteerd.
Lees hier.
Van mensen met een 164 en automaat weet ik dat ze de bak vaak hebben
vervangen. De originele bak heeft 3 versnellingen en wil je daarmee
meekomen in het moderne verkeer dan rijd je vaak met hele hoge toeren.
Een 4 versnellings handbak of een automaat met overdrive voldoet dan
veel beter, mocht je er dagelijks mee gaan rijden.
Nogmaals: succes! Foto's altijd goed

Geplaatst: 01.03.2009 - 23:04
door ArjanV
Ik heb een Amazon automaat gehad, de keuzehendel zat aan het stuur en het was een NL auto.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt namelijk stuurversnelling (handbak) en keuzehendel (automaat)
Stuurversnelling is inderdaad wat zeldzamer.
Re: Aankoop 164
Geplaatst: 01.03.2009 - 23:11
door jos245
volvov40t4 schreef:Ik ben op dit moment in ondrhandeling over een
Er moeten in dit exemplaar nieuwe achterwielschermen in. Zijn deze ter verkrijgen en wat zouden ze +/- kosten.
De auto heeft in haar leven behoorlijk wat slecht laswerk ondergaan en het interieur moet erg nodig opgeknapt worden...
Morgen gaan de onderhandelingen verder...Hopelijk gewapend met een paar nieuwe wijsheden
Gr, Jules
Klinkt allemaal niet zo best eerlijk gezegd. Ik weet niet of je zelf erg handig bent met restauratiezaken anders zou ik zeker verder zoeken.
Als je een hoop laswerk en spuitwerk moet laten doen wordt ie vaak duurder dan een origineel exemplaar, dus in dat geval is goedkoop-duurkoop. :shock:
Geplaatst: 02.03.2009 - 08:35
door volvov40t4
@ Arjan:
Het betreft inderdaad de keuzehendel van de automaat. Deze zit aan het stuur. Op z'n amerikaans zeg maar. Goede plek wat mij betreft, maar anders dan de andere die ik zie.
@jos:
Een aantal dingen kan ik zelf (al doende leert men), maar het laswerk besteed ik uit aan een vriend. Die dit tegen een redelijke vergoeding doet.
Het hoeft voor mij obsoluut geen showwagen te worden.
Maar mijn meisje moet er wel in rijden (dagelijks), dus hij moet wel goed zijn.
Op dit moment is het enige laswerk wat ik kan waarnemen aan de de achterwielschermen..Bodem lijkt goed.
Maar een vorige eigenaar heeft een gat in de dorpel gelast met een te hoge kracht, waardoor het staal er een beetje opgebakken zit. Eveneens bij de rechter-koplamp is er een stuk in gebakken. De stukken zijn hard, maar lelijk. Maar ik heb nog niet de neiging deze onmiddelijk te vervangen.
De automaat schakelde wat mij betreft best goed. Inderdaad zou een overdrive top zijn, maar als ik zie wat de overdrives van de Amazon kosten, vrees ik dat die van de 164 niet veel beter zullen zijn.
Overgens heb ik het gevoel dat ik qua prijs een erg leuke deal kan doen...Maar zijn reparaties te doen.
De prijzen van amazon onderdelen, maakt het best leuk te rijden in een Ama.
Is dit met de 164 net zo?
Gr,
Jules
Geplaatst: 02.03.2009 - 09:35
door v164
Stuurschakeling is een 'vroeg type'
Kijk bij Nordicar en/óf Scandcar (en eBay) voor prijzen en delen, valt mee
Plaatwerk is een 'zwak' punt, mn. schokdemperophanging achter
wielkastranden, dorpel einden, motorkapscharnieren, etc. het gebruikelijke werk. Kijk ook van binnenuit ín de dorpel en indien mogelijk de B-stijl
Motor is een anderhalve b20, dus motorisch is alles de helft duurder
Elektronische ontsteking doet qua betrouwbaarheid al een hoop en de b30a heeft, uiteraard, niet de elektronische problemen die een b30e kán hebben.
Iets straffere dempers er onder en een setje stabilisatorstangen en het ding rijdt top.
succes er mee
Geplaatst: 02.03.2009 - 20:38
door volvov40t4
Nou we zijn eruit hoor.
Het wordt hem niet. Heb toch maar besloten dat ik eerst de Ama helemaal klaar ga maken. Dan kan mijn meissie daar eerst in rijden. Ik vermoed dat ik dan weer eens ga kijken.
Dus tegen die tijd laat ik weer van mij horen (in de tussen tijd verhuis is weer naar de Amazon-afdeling)
In ieder geval bedankt voor alle hulp.
Gr, Jules
Geplaatst: 02.03.2009 - 23:52
door v164
aha, he Chickened out

Geplaatst: 03.03.2009 - 13:27
door volvov40t4
Tjsa....De 164 is toch voor een bepaalde elite...Daar durf ik mij nog niet aan te wagen.
Gr, Jules
Geplaatst: 04.03.2009 - 00:15
door v164
:playingleapfrog:
Geplaatst: 04.03.2009 - 08:37
door volvov40t4
:oops: :oops:
Aangezien het volvo virus toch wel een hardnekkig virus is met maar een geneesmiddel..Namelijk een andere kopen, zal het niet lang duren voordat ik weer verder zoek...Eigenlijk al gisteravond..Maar nu weer een 740/940/960....
Maar daar zal ik de elite hier niet mee vermoeien :roll:
Gr, Jules
Geplaatst: 04.03.2009 - 08:44
door Stinky
Jawel jawel wel doen! Zelf zoeken of iemand anders' zoektocht volgen (en
van commentaar c.q. hulp voorzien) is het leukste wat er is!
Mischien kan een 760 ook? En je slaat de hele 200 serie zo maar over?

Geplaatst: 04.03.2009 - 09:44
door v164
Een uit de serie 740-960, kan ook leuk zijn

Geplaatst: 04.03.2009 - 12:09
door volvov40t4
Stinky - Mischien kan een 760 ook? En je slaat de hele 200 serie zo maar over? ,
Ben nog niet zo thuis in de volvo benamingen tussen 1980 & 1994. Heb tot nu toe alleen maar ouder en nieuwer gehad.
En hoewel mijn meissie (die dagelijks er mee moet/mag rijden) de 200 of 850 serie leuker vindt, vind ik die eigenlijk net te veel "oude volvo".
Een 740/760/940/960 is zo'n klasse apart, zeker de sedans, waar mijn persoonlijke voorkeur naar uit gaat.
zag op MP een 960 3.0 24.V op LPG met alles op en aan, voor heel weinig geld..Dat maakt het eerst goed onderzoek doen moeilijk..Maar goed we blijken nu eindelijk verstandig (Zie 164 verhaal), dit moet ik in ieder geval een week kunnen volhouden.
Gr, Jules
Geplaatst: 04.03.2009 - 18:21
door whitehorsekart
De 940 is er te kust en te keur, maar pas op met de 960 en V90: dat was toen al een dure auto en dat is het in het gebruik nog steeds!
Wél een heel mooie en bijzonder fijn rijdende trouwens!
Ik begrijp van de kenners dat de V90 met de 2,5 liter betrouwbaarder etc is dan de 3.0 liter. Meningen iemand???
Geplaatst: 04.03.2009 - 18:34
door Volvoman
Ik ben ondertussen wel benieuwd naar je meissie (die dagelijks nogal eens op de weg zit)!
Geplaatst: 05.03.2009 - 15:02
door volvov40t4
Tjsaa, wat moet ik over mijn meissie zeggen... :?:
Zoveel km's rijd ze nu ook weer niet (500 per week).
Maar mijn eigen 1e auto (naast de ama dus) is een knap staaltje britse engineering..Vandaar dat we eigenlijk een auto er bij moeten hebben waar we de km's in doen wanneer we samen ergens heen gaan.
Voor mij is dan een slopeltje echt te klein...
Oh ja..Qua looks is mijn meissie natuurlijk een killer!!
Gr, Jules
Geplaatst: 05.03.2009 - 15:20
door Volvoman
thanx!!
Geplaatst: 05.03.2009 - 19:52
door Msuidgeest
@whitehorsekart
Een 2,5 liter KAN betrouwbaarder zijn omdat de boring kleiner is en dus de wanden dikker waardoor de warmteafgifte beter is.
Maar dat zeg ik omdat ik denk dat het zo werkt. De waarheid zal wel weer eens anders zijn
Geplaatst: 05.03.2009 - 20:11
door whitehorsekart
Lijkt wel logisch ja.