Mijn Volvo 460
Geplaatst: 02.03.2009 - 20:46
Hallo allemaal!
Vorige week had ik een vraag op het forum gepost over de distributieriem ivm de aankoop van een Volvo 460. De auto waar dat over ging heb ik bij nader inzien toch niet gekocht aangezien ik voor een leuke prijs een 460 1.8I DL uit 1994 op de kop kon tikken met een (aantoonbare) 149.500 km op de klok. Er moe(s)ten uiteraard wel wat dingen aan gebeuren en daar heb ik vandaag dan ook een begin mee gemaakt.
Helaas was ik vanochtend niet zo scherp om een fototoestel mee te nemen dus ik zal er een beschrijving bij doen.
Het eerste wat moest gebeuren was het vastzetten van de uitlaat (bocht en demper) dmv nieuwe ophangrubbers, daarbij was de aansluiting van de bocht en de einddemper ook van het houtje - touwtje werk, dus daar is ook meteen nieuw cement in gegaan en die zijn nu lekdicht gemaakt met twee nieuwe 48mm klemmen. Daarna het benzinefilter vervangen wat ook wel mocht gezien de bruine troep daar uitkwam. Het was nog een originele filter dus het zou mij niets verbazen als die er al 14 jaar op had gezeten. Verder heb ik de auto een grote beurt gegeven met vervanging van het luchtfilter, oliefilter, bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor. De deur linksvoor was waarschijnlijk een keer meegepakt door de wind, want daar was een bevestigingspunt uitgescheurd. Deze is dus weer gelast en met een beetje primer en later wat lak erop zie je daar als het goed is niet veel meer van. De dorpel bij de linkerachterdeur was aardig aangetast met oppervlakte roest, dus deze blank geschuurd en ook in de primer gezet. Uit de kofferruimte kwam een ontzettende putlucht wat kwam door een lekkend kofferdekselrubber. Deze dus ingevet met zuurvrije vaseline en alles uit de kofferbak gehaald en laten drogen, daarbij het stuk board wat op het reservewiel zit weggegooid aangezien daar aardig wat paddenstoelen op zaten..... Dus dat was me het dagje wel weer. Nu nog de dingen die gedaan moeten worden, waarbij tips uiteraard van harte welkom zijn:
Keerring met hoes vervangen van de aandrijfas L.V. (lekt nu bakolie)
Pakking kleppendeksel vervangen (lekt nu olie)
Rubbers en bakje van de schakelstang vervangen (enig idee waar ik dan vandaan haal???)
Schokbrekers voor (graag een goedkoop adresje gezocht...)
Wielkasten achter ontdoen van roest, lassen en spuiten.
Als met al best nog wat werk te doen. Maar goed, met een auto waar nog geen 150000 km op staat en waar de distributie en koppeling van zijn gedaan is het nog best te doen. Daarbij helpt het als je een vriend hebt met een brug, garagegereedschap en 30 - 35% korting krijgt bij de automaterialen zaak
Zodra er foto's zijn zal ik ze posten!
Mvg,
Henk,
Vorige week had ik een vraag op het forum gepost over de distributieriem ivm de aankoop van een Volvo 460. De auto waar dat over ging heb ik bij nader inzien toch niet gekocht aangezien ik voor een leuke prijs een 460 1.8I DL uit 1994 op de kop kon tikken met een (aantoonbare) 149.500 km op de klok. Er moe(s)ten uiteraard wel wat dingen aan gebeuren en daar heb ik vandaag dan ook een begin mee gemaakt.
Helaas was ik vanochtend niet zo scherp om een fototoestel mee te nemen dus ik zal er een beschrijving bij doen.
Het eerste wat moest gebeuren was het vastzetten van de uitlaat (bocht en demper) dmv nieuwe ophangrubbers, daarbij was de aansluiting van de bocht en de einddemper ook van het houtje - touwtje werk, dus daar is ook meteen nieuw cement in gegaan en die zijn nu lekdicht gemaakt met twee nieuwe 48mm klemmen. Daarna het benzinefilter vervangen wat ook wel mocht gezien de bruine troep daar uitkwam. Het was nog een originele filter dus het zou mij niets verbazen als die er al 14 jaar op had gezeten. Verder heb ik de auto een grote beurt gegeven met vervanging van het luchtfilter, oliefilter, bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor. De deur linksvoor was waarschijnlijk een keer meegepakt door de wind, want daar was een bevestigingspunt uitgescheurd. Deze is dus weer gelast en met een beetje primer en later wat lak erop zie je daar als het goed is niet veel meer van. De dorpel bij de linkerachterdeur was aardig aangetast met oppervlakte roest, dus deze blank geschuurd en ook in de primer gezet. Uit de kofferruimte kwam een ontzettende putlucht wat kwam door een lekkend kofferdekselrubber. Deze dus ingevet met zuurvrije vaseline en alles uit de kofferbak gehaald en laten drogen, daarbij het stuk board wat op het reservewiel zit weggegooid aangezien daar aardig wat paddenstoelen op zaten..... Dus dat was me het dagje wel weer. Nu nog de dingen die gedaan moeten worden, waarbij tips uiteraard van harte welkom zijn:
Keerring met hoes vervangen van de aandrijfas L.V. (lekt nu bakolie)
Pakking kleppendeksel vervangen (lekt nu olie)
Rubbers en bakje van de schakelstang vervangen (enig idee waar ik dan vandaan haal???)
Schokbrekers voor (graag een goedkoop adresje gezocht...)
Wielkasten achter ontdoen van roest, lassen en spuiten.
Als met al best nog wat werk te doen. Maar goed, met een auto waar nog geen 150000 km op staat en waar de distributie en koppeling van zijn gedaan is het nog best te doen. Daarbij helpt het als je een vriend hebt met een brug, garagegereedschap en 30 - 35% korting krijgt bij de automaterialen zaak



Zodra er foto's zijn zal ik ze posten!
Mvg,
Henk,