We zijn inmiddels 15 jaar verder sinds dit topic is gestart op 3 maart 2009:
De vraag op 3 maart 2009 was:
bartv70 schreef: ↑03.03.2009 - 11:08
V-power zou minder vet zijn en dus minder smeren, waardoor de pomp kapot kan lopen. Klopt dit verhaal?
Dat vond ik wel een interessante vraag en het antwoord hierop vond ik op een ander forum, gegeven op 3 november 2021 (soms moet je lang wachten totdat iemand het juiste antwoord geeft

):
"Ik heb in de brandstofdistributie gezeten, wat ik weet te vertellen over V-Power diesel is dat het schraler (minder vettig) is dan gewone diesel. Heb je een mechanische brandstofpomp (en dat hebben wij met de W201 diesel) dan heb je minders smerend vermogen op je plunjers wat dan weer voor extra slijtage gaat zorgen op die plaats."
http://www.w201club.nl/ervaring-met-v-p ... t7267.html
Maar er blijken nog andere nadelen te kleven aan het gebruik van V-power diesel als je een klassieke diesel hebt (ik heb er twee):
V-power diesel heeft een hoger cetaangetal dan normale diesel (ca. 70 - 90) en ontbrandt sneller en feller. Bij een zogenaamde voorkamer-diesel leidt dit tot pingelen en serieuze schade aan de gloeistift die afbreekt en vervolgens in de cilinder belandt (= einde oefening voor de vrolijke dieselaar).
Voor gebruik van V-Power bij oude diesels werd al op 24 mei 2005 (4 jaar eerder dan dit topic startte!) gewaarschuwd:
"Alt-Diesel-Fahrer (D55, D65) aufgepaßt: der Synthetikdiesel V-Power von Shell ist anscheinend für die alten Vorkammer-Motoren nicht geeignet und kann kapitale Motorschäden verursachen.
Die alten Diesel haben ein "Wandverteilendes System", der Kraftstoff wird also auf eine heiße Oberfläche aufgespritzt, verdampft dort und brennt so rel. allmählich ab. V-Power hat aber einen wesentlich niedrigeren Flammpunkt, so daß schon der Einspritzstrahl ab der Düse zünden kann. Mit einer zu harten Verbrennung, hohen Verbrennungsdrücken und Übertemperatur an Vorkammer und Einspritzdüsen. Deswegen besser aufpassen."
https://forum.mykangoo.de/index.php?mod ... d&id=94163
Ondertussen maakte Shell reclame dat het voor elke diesel geschikt was .......
Een zeer uitgebreide beschrijving incl. foto's wat er kan gebeuren bij het gebruik van Shell V-Power diesel is te vinden op deze link van 30 januari 2019:
https://mvcoldtimerticker.de/warnung-vo ... -oldtimer/
Op dat moment had Shell de toepassing beperkt tot moderne dieselmotoren volgens dit artikel.
En nu hebben we HVO100. Cetaangetal 70 ipv 50 bij gewone diesel. Aangeprezen als geschikt alternatief voor dieselbrandstof. En zeer geschikt tegen dieselpest waar "gewone" diesel B7 wel last van heeft door de biodiesel toevoeging en het ontbreken van zwavel. Dus wordt het massaal gebruikt in de pleziervaart, schijnt. Juist in de pleziervaart zijn nog veel oude diesels in gebruik.
Ik zou, denk ik, nog heel veel nachtjes erover slapen voordat ik HVO100 zou tanken in mijn boot.
Er is overigens een alternatief: Grotamar 71
https://www.bardahl.nl/Grotamar-71/102107