Pagina 1 van 2
Koppeling slipt na tuning
Geplaatst: 03.03.2009 - 23:24
door Taboo
Ik heb mijn volvo S60 binnengedaan voor tuning vorige week. Origineel had ik 126pk, nu volgens dealer 226pk en 460 Nm. In 4de en 5de slipt mijn koppeling, vroeger had ik dat niet. Toen ik thuis was heb ik onmiddelijk gebeld en gevraagd of dit normaal was. Ze hebben mij verteld dat mijn koppeling te licht is voor 460 Nm en dat bij een D5 de koppeling en drukgroep zwaarder is. Ik werk op volvo en ken er een paar die dit ook laten doen hebben zonder enige problemen achteraf. Mijn auto heeft nog maar 20000 km waarvan het grootste deel op autostrade. Is dit mogelijk dat mijn koppeling nu al versleten is? In 1ste, 2de en 3de heb ik er geen last van. Ik let er nu wel op dat ik mijn koppeling niet laat doorslippen. Wat zou ik het beste doen?
Alvast bedankt!
Geplaatst: 04.03.2009 - 01:12
door Pas259
+100 PK?? Wat voor motor ligt er in dan?
En raar verhaal trouwens van die tuning.
Geplaatst: 04.03.2009 - 09:25
door egidius
100 pk erbij is wel een serieuze pak
dit kan toch niet enkel met chippen?
Geplaatst: 04.03.2009 - 11:44
door Fredhead
Zal om een 2.4D gaan, deze is te chippen tot 226 Pk
Geplaatst: 04.03.2009 - 13:07
door bart simpson
Zowel koppeling als versnellingsbak van die 126pk (in de volksmond gewoon "D") gaan dit niet overleven, ook de remmen van deze uitvoering zijn onderbemeten, t.o.v. de 2.4 en D5, slecht advies van een tuner dus
Geplaatst: 04.03.2009 - 14:49
door asta
Ik kan je maar een advies geven en dat is het geheel laten terugdraaien.
Dit is duidelijk niet goed voor je auto.
Wellicht jammer maar je zal jezelf voor je kop slaan als je koppeling het begeeft.
Slechte tuner trouwens die dit uitgevoerd hebben zonder je hiervan op de hogte te brengen (mits ze dit niet gedaan hebben).
Geplaatst: 04.03.2009 - 15:05
door Wiebe
Waar is die gechiped?
Maar zoals als Asta ook al zei,terugdraaien of toch een zwaardere koppeling erin. Maar wel apart verhaal.
Geplaatst: 04.03.2009 - 16:47
door Thijs
Wel raar ja, ben benieuwd wie er gechipt heeft en of er was aangedragen wat er allemaal te verwachten is..
Succes iig!! Want het gaat in vergelijking nu natuurlijk wel als een speer!!!!!!!!
Geplaatst: 04.03.2009 - 17:40
door edraket
Klopt, de D5 van na 2005 heeft een andere koppelingsset als de 126 pk 2.4D. Deze laatste heeft dezelfde koppelingsset als de oer (163 pk) D5. Het vliegwiel is wel iets anders.
Enige mogelijkheid is terug tunen tot 200pk en 400Nm. Dat kan de koppeling van de oer D5 ook aan.
Geplaatst: 04.03.2009 - 17:54
door bart simpson
Ik hoor iedereen nu over een aan te passen koppeling, adekwate remmen lijken mij persoonlijk ook best zinvol.
Formeel maakt deze vermogenstoename in Nederland het kenteken ongeldig daar hij hierdoor niet meer voldoet aan de typegoedkeuringseisen.
Geplaatst: 04.03.2009 - 20:39
door michelm1978
Hoe oud is de auto en hoe lang gaat de koppeling al mee?
Het kan zo zijn dat de koppeling al wat versleten is (is een slijtageonderdeel) en dat door de extra krachten op dit onderdeel na tuning je het bent gaan opmerken.
Geplaatst: 05.03.2009 - 07:21
door asta
@michelm1978 :
Hij gaf in de een na laatste zin aan dat hij er 20.000 mee gereden heeft in totaal, zou hij dagelijks met de voet op de koppeling moeten rijden wil die versleten zijn.
@ Bart,
Hangt een beetje van zijn snelheden af of hij andere remmen nodig heeft.
Als hij binnen de marges van de door Volvo opgegeven snelheden voor zijn model blijft dan is er niks aan de hand, wat niet wegneemt dat een paar zwaardere remmen altijd een verbetering zijn (kortere remweg).
Ik verwacht dan ook niet dat hij met het risico dat hij zijn rijbewijs kwijtraakt in Belgie zo snel zal rijden.
Geplaatst: 05.03.2009 - 10:12
door edraket
bart simpson schreef:Ik hoor iedereen nu over een aan te passen koppeling, adekwate remmen lijken mij persoonlijk ook best zinvol.
Formeel maakt deze vermogenstoename in Nederland het kenteken ongeldig daar hij hierdoor niet meer voldoet aan de typegoedkeuringseisen.
Ik heb zelf ook de remmen aangepast. Nu de originele remmen van de T5 erop. Maar het maakt niet zo veel verschil in remcapaciteit hoor. In beide gevallen doen de remmen het nauwelijks nog na twee keer van hoge snelheid afremmen na elkaar. Voor dagelijks gebruik voldoen beide systemen prima, ook met getunede motor.
Geplaatst: 05.03.2009 - 14:44
door Taboo
heb 20000 km gereden zonder tuning en nu al 500 km met tuning. Mijn rijstijl is nog steeds dezelfde als toen die niet getuned was, mijn enige doel was een lager verbruik. Ik doe veel autostrade en vind dit dus raar dat mijn koppeling nu al doorslipt. ik rij 125 waar 120 mag, 70 waar 70 mag. Volgens BC het ik een verbruik van 3.6l/100km als ik 70 rij

. Gemiddeld verbruik ik nu volgens BC 7l/100km, maar ik denk dat dit nog zal dalen. Deze is getuned door dealer, ze hebben mij wel gezegd dat bij tuning alles rapper slijt als je constant alle pk's benut. Dit doe ik dus niet.
Nieuwe koppeling van een D5 zou mij €1000 kosten inc. werkuren.
Geplaatst: 05.03.2009 - 15:18
door asta
Bij een hogere versnelling heb je meer vermogen nodig om te versnellen.
Gezien jij die nu voorhanden hebt spreek je die wellicht onbewust aan wat het doorslippen veroorzaakt.
Voorheen had je bij een bepaald toerental een hoeveelheid Nm ter beschikking, nu is deze toegenomen waardoor je niet direct merkt dat je veel meer krachten bij hetzelfde toerental vrijlaat op de koppeling.
Het is niet niks 460Nm !!!
Als jij de auto hebt laten eco tunen dan zou ik even teruggaan want dit is geen eco tunen maar puur op maximaal vermogen tunen.
Geplaatst: 05.03.2009 - 15:39
door Koidream
bart simpson schreef:...koppeling, adekwate remmen lijken mij persoonlijk ook best zinvol.
Formeel maakt deze vermogenstoename in Nederland het kenteken ongeldig daar hij hierdoor niet meer voldoet aan de typegoedkeuringseisen.
Dat is niet anders in België.
Geplaatst: 05.03.2009 - 18:40
door eddy3
Stilaan weten we dat al wel hoor!
Grtn Eddy
Geplaatst: 05.03.2009 - 19:01
door Edgar
bart simpson schreef:Zowel koppeling als versnellingsbak van die 126pk (in de volksmond gewoon "D") gaan dit niet overleven, ook de remmen van deze uitvoering zijn onderbemeten, t.o.v. de 2.4 en D5, slecht advies van een tuner dus
En daarom blijf ik er altijd op hameren... tunen ok! maar kies ALTIJD voor maatwerk om dit soort problemen voor te zijn...
Ik zou dus zeker trug gaan om of.. de orginele software terug te laten plaatsen, of hem opnieuw te laten tunen naar wat de auto, koppeling etc.. wel aan kan.
Succes
Geplaatst: 05.03.2009 - 19:36
door Koidream
eddy3 schreef:Stilaan weten we dat al wel hoor!
Grtn Eddy
Net zoals iedereen ondertussen wel weet dat het tunen blijkbaar meer miserie en ellende geeft dan iets anders.
Als je dan toch de krachtpatser wil uithangen waarom dan niet investeren in origineel en aangepast materiaal. Of stoort dit antwoord u ook alweer...?
Geplaatst: 05.03.2009 - 19:45
door Ludo
Koidream schreef:eddy3 schreef:Stilaan weten we dat al wel hoor!
Grtn Eddy
Net zoals iedereen ondertussen wel weet dat het tunen blijkbaar meer miserie en ellende geeft dan iets anders.
nee niet iedereen weet dat, dat blijkt wel...
daarom is Edgar zijn advies ook: doe het goed of doe het niet.
een auto kopen van 30-40.000euro, en dan besparen op een enkele honderden euro's gaat ook nergens over. ](*,)