Pagina 1 van 1

Diesel loont vanaf 45.000 km

Geplaatst: 04.03.2009 - 21:58
door Ben
Diesel loont vanaf 45.000 km
3 Maart 2009

Diesel rijden is voor consumenten en leaserijders nauwelijks meer rendabel. Het omslagpunt waarop diesel goedkoper wordt dan benzine is in één jaar tijd bijna verdubbeld. Het kleiner wordende prijsverschil tussen benzine en diesel is de belangrijkste reden. Dat blijkt uit een analyse van 27 courante automodellen uit het wagenpark van marktleider Athlon Car Lease.

In 2007 was het prijsverschil tussen diesel en benzine €0,44. Inmiddels is dat slechts €0,20. Begin 2008 lag het omslagpunt nog op 27.000 km per jaar. Anno 2009 moeten de meeste auto’s meer dan 45.000 kilometer afleggen om met diesel voordeliger uit te zijn.

Geplaatst: 04.03.2009 - 21:59
door Paul
Vooral als de nieuwprijs veel hoger is, maar verschil met 1.6D en 1.8 is volgens mij 1000 euro.

Geplaatst: 04.03.2009 - 22:45
door Gast
20 cent verschil?
Hier toch nog 33 cent.

Geplaatst: 05.03.2009 - 14:14
door Volvoman
Ik zou graag de berekening zien. Verzekering van een diesel is in mijn geval 100 euro per jaar meer, ik zou een auto kopen voor een bepaald budget en niet ineens een veel duurdere diesel, en een dieselauto is een stuk zuiniger.

Kortom, ik snap het niet.

Geplaatst: 05.03.2009 - 17:11
door Wim J
Een diesel is imho gemiddeld genomen duurder in aanschaf, duurder in onderhoud, enzovoort. De brandstof is goedkoper per liter en de wagen is wat zuiniger. Al is een direct vergelijk steeds moeilijk, je hebt geen 2 identieke motoren eentje op diesel en eentje op benzine.
ter indicatie, mijn XC70 2.5T verbruikt 10,4l/100km benzine, of 12,6l/100km LPG, een vriend met dezelfde wagen die zeer gelijkaardige trajecten aflegt met XC70 D5 verbruikt 8,9l/100km diesel.
Zeker een verschil, maar ik kan me goed voorstellen dat het break-even point dieselvs benzine richting 45000km opgeschoven is vermits de prijzen dichter in elkaars buurt gekomen zijn.

Geplaatst: 05.03.2009 - 18:16
door Gast
Duurder in onderhoud? Waar komt dat fabeltje vandaan?

Geplaatst: 05.03.2009 - 18:21
door Volvoman
je zou eens moeten kijken op www.benzineofdiesel.nl

nogmaals: van welke benzinefabrikant komt deze bewering?

Geplaatst: 05.03.2009 - 22:55
door Gast
Volvoman schreef:je zou eens moeten kijken op www.benzineofdiesel.nl

nogmaals: van welke benzinefabrikant komt deze bewering?
Ook dan ben ik met mijn diesel goedkoper uit.
Lekkere rekenwonders zijn die lease maatschappijen. :wink:

Iedereen moet voor zich zelf maar rekenen, voor mij kan het "uit" (alsof auto rijden uit kan) :?
Alleen LPG is goedkoper. :P

Geplaatst: 06.03.2009 - 07:34
door Volvoman
Ik had mijn berekening hier http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=485562#485562 gemaakt (zonder verzekering en onderhoud).

Geplaatst: 06.03.2009 - 15:44
door Gast
Volvoman schreef:Ik had mijn berekening hier http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=485562#485562 gemaakt (zonder verzekering en onderhoud).
Zo bereken ik het ook! :wink:

Geplaatst: 06.03.2009 - 15:46
door ReVo
vanaf hoeveel km loont lpg?

Geplaatst: 06.03.2009 - 15:53
door Gast
Als het er al inzit ± 9000 km bij een V70.

Geplaatst: 06.03.2009 - 16:00
door ReVo
oke dat is al sneller dan ik dacht. mijn pa zei vroeger altijd tegen mij dat diesel eerder loont dan lpg.

Geplaatst: 06.03.2009 - 17:26
door Volvoman
voor lpg kun je ook op die site kijken www.benzineofdiesel.nl

Geplaatst: 06.03.2009 - 21:03
door Gast
ReVo schreef:oke dat is al sneller dan ik dacht. mijn pa zei vroeger altijd tegen mij dat diesel eerder loont dan lpg.
Kijk hier ook even: BiFuel of Diesel

en hier: Diesel of LPG, de eeuwige discussie

Neem de tijd en lees alles, dan weet je wat je in jouw situatie moet kiezen.

Geplaatst: 07.03.2009 - 01:12
door Hapee
Wat mij betreft is het ook belangrijk wat je lekker vindt rijden. Ik hou van het karakter van een diesel. Veel koppel "onderin". Een benzineauto (of LPG) heeft een heel ander koppelverloop (vaak "hoger in de toeren"). Dus, wil je veel in de benzine roeren (lees: schakelen) en lekker doortrekken, dan is een benzine/LPG auto voor jou de juiste. Afhankelijk van het aantal kilometers en of de gasinstallatie al ingebouwd is (een nieuwe of tweedehandse auto). Hou je meer van snel schakelen en lage toeren, dan is een diesel de betere keus. Per saldo is autorijden altijd duur en ......... een hobby mag geld kosten. Toch ............ :D