Een tijdje geleden heb de egr van mijn S80 D5, bwj 2002 door middel van een plaatje afgesloten. Dit geeft natuurlijk een storingsmelding op het display.
Deze morgen moest ik bij de dealer langs (Belgische) en vroeg meteen om de EGR dan maar software matig af te sluiten? Antwoord, neen we kunnen dat niet we hebben er de software niet voor en dit is bij wet verboden!!! :twisted:
Zijn er nog vooral dan Belgische forummers die dezelfde ervaring hebben?
Zijn er ook die met hun D5 na het afsluiten van de EGR naar de keuring geweest zijn? Opmerkingen?
Graag ervaringen
groet en dank
marc
Weer een EGR vraagje
- edraket
- 7th Gear member
Hoi Marc,
Ik heb mijn EGR door een tuner (Fasttech) laten afsluiten. Toevallig van de week de inlaat nog gecontroleerd, en na 30.000 km nog brandschoon. Dat was voorheen wel anders.
Dat plaatje zou ik zeker niet doen, want de auto loopt nu op een onjuist lucht/brandstof mengsel. Dat is niet zo erg als bij een benzine auto, maar goed is het niet. Bij de keuring kan men niet zien of de EGR dicht zit, lijkt me dus geen probleem voor de keuring.
Ik heb mijn EGR door een tuner (Fasttech) laten afsluiten. Toevallig van de week de inlaat nog gecontroleerd, en na 30.000 km nog brandschoon. Dat was voorheen wel anders.
Dat plaatje zou ik zeker niet doen, want de auto loopt nu op een onjuist lucht/brandstof mengsel. Dat is niet zo erg als bij een benzine auto, maar goed is het niet. Bij de keuring kan men niet zien of de EGR dicht zit, lijkt me dus geen probleem voor de keuring.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- marcvr
- 2nd Gear member
Haai Ed,
ik wacht nog eventuele andere reactie's af en ga het dan bekijken.
Ik ken ik België ook wel een paar goede tuners (oa in Aalst om geen naam te noemen)
Dus voorlopig toch maar weer verwijderen, dit is toch maar 5 min werk en zo zijn we weer bezig hé.
Ik ken ik België ook wel een paar goede tuners (oa in Aalst om geen naam te noemen)
Dus voorlopig toch maar weer verwijderen, dit is toch maar 5 min werk en zo zijn we weer bezig hé.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Heinz heeft dan ook niet echt reclame nodig, is voor zover ik weet toch wel een van de betere/bekendere tuners in België.marcvr schreef:Haai Ed,

Ik heb onlangs problemen gehad met mijn EGR klep (op een 2.0D wel) Deze was door het roet beginnen vastplakken en bleef vastzitten in de open stand waardoor bij het starten de motor zichzelf verstikte in z'n uitlaatgassen...
Garagist heeft door wat tikjes te geven op de klep deze weer losgekregen en heeft gewoon de fiche uitgetrokken dan...
Geeft geen melding op de boordcomputer, en de auto trekt wat beter op nu. Toen ik vroeg hoe het zat met de keuring zei hij dat ik me zeker geen zorgen moest maken.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D