Pagina 1 van 1
LPG-TANKEN...
Geplaatst: 14.11.2005 - 14:53
door HANS144
Toen ik vandaag lpg tankte, ging er ineens veel minder in dan normaal.
Omgerekend ging hij van 1 op 8 naar 1 op 16 !!!
Dat is natuurlijk onmogelijk.
Hebben anderen ook wel eens last dat het misschien aan de pomp kan liggen waar je tankt. [bijvoorbeeld meer of minder druk???]
Mijn tank-meter, welke op de tank zelf zit , gaf aan dat hij maar 70% vol zat,
terwijl hij normaal 80% vulling aan geeft :roll: :roll:
Geplaatst: 14.11.2005 - 15:12
door menjo
Misschien is je tank meter niet meer goed? Die 70% ipv 80% verklaart niet het verschil tussen 1 op 8 en 1 op 16.
Geplaatst: 14.11.2005 - 19:44
door Robbert242DL
In de zomer kan het wel eens gebeuren dat als de zon erop staat de automaat te warm wordt en daardoor niet of slechter loopt. Met deze temperaturen lijkt me dat sterk...
Ik zou meteen een andere pomp proberen en kijken of die wel vult. Zo'n pomp kan ook kapot zijn.
Geplaatst: 14.11.2005 - 20:51
door Ben
Op de Volvo prikpagina of het 850 forum is lang geleden al eens aan de orde geweest dat de ene LPG pomp de andere niet is.
Geplaatst: 14.11.2005 - 21:36
door ps-amazon
klopt, maar dat scheelt hoogstens een liter of twee
Geplaatst: 14.11.2005 - 21:43
door Ludo
heeft ook te maken met de samenstelling lpg - druk in de tank - buitentemperatuur - pompdruk...
Geplaatst: 14.11.2005 - 22:27
door HANS144
Ik ga morgen meteen eens bij een andere pomp tanken.
Ik denk toch niet dat zomaar ineens de max-vulling in mijn tank veranderd!!
Verhaal wordt vervolgd

Geplaatst: 21.11.2005 - 21:42
door marissen
De enige oplossing: er zit verschil tussen de lpg pompen (bij de tankstations) onderling.
Bij het ene tankstation levert de pomp een hogere druk dan bij de andere pomp. Het gevolg: de pomp die de hogere druk kan leveren drukt door de 80% vulling en vult de tank voor meer dan 80%.
Je hoort dit ook tijdens het vullen, de 80% vulregelaar begint dan zachtjes te ratelen, een teken dat hij wel werkt maar niet kan afslaan omdat de lpgpomp een te hoge druk levert en door blijft drukken.
Pompen die een lager druk leveren kunnen niet door de 80% vulling drukken en zullen dan dus ook afslaan.
Als je altijd bij hetzelfde tankstation tankt zul je merken dat er geen verschil is (tenzij ze de tankinstallatie hebben aangepast). De verbruikscijfers zullen dan ook min of meer gelijk liggen.
Met name in de zomer moet je niet teveel in de tank drukken op het moment dat de 80% vulling niet goed werkt. Het gas moet ruimte hebben om uit te zetten.
Geplaatst: 26.11.2005 - 14:24
door HANS144
VERVOLG...
Ik heb een paar keer bij dezelfde pomp getankt en hij bleef steeds steken bij 70 %..
Vandaag weer daar getankt..GING HIJ TOT 95 % :roll: :roll:
Nu is het koud en dan gaat er wel iets meer in, maar dit is toch wel heel vreemd.
Ik denk toch dat de 80% beveiliging stuk is.
Maar "kenners" zeggen dat dat helemaal geen kwaad kan, omdat een lpg-tank toch een veel hogere druk aankan dan voorgeschreven!!
Geplaatst: 26.11.2005 - 14:43
door marissen
Een kapotte 80% beveiliging kan inderdaad niet veel kwaad.
Er zit als extra veiligheid ook altijd nog een overdrukventiel op de tank.
Als de druk te hoog wordt (en dan heb je het over echt hoge drukken die alleen in bijzondere situaties ontstaan, zoals bijvoorbeeld extreem hoge temperaturen) dan laat dit ventiel gas ontsnappen uit de tank zodat de druk weer toelaatbaar wordt.
Volgens mij is het vervangen van de 80 vulling niet echt goedkoop, dus ik zou me noch wel een paar keer achter de oren krabben...
Geplaatst: 26.11.2005 - 14:48
door HANS144
Bedankt voor je reactie, maar die 80% beveiliging is toch gewoon een vlotter??
Kan dat dan zomaar stuk gaan of is er ergens anders iets niet goed meer??
Geplaatst: 26.11.2005 - 14:55
door Battlecruiser
Toen ik in het verleden nog LPG reed, gebeurde dit ook wel eens. De oplossing was dan om het aftapkraantje een seconde of 10 à 20 open te zetten tijdens het tanken. Dat ding zat vroeger naast de vulnippel, maar zit nu al weer een jaar of 20 binnen in de appandagekast. Die kun je gewoon opendraaien en vervolgens het kleine draaidopje lossen.... NIET de grote draaiknop, want dat is de hoofdafsluiter.
Geplaatst: 27.11.2005 - 20:49
door marissen
Tja.. hoe een 80% beveilging er nu precies uit ziet weet ik ook niet. Alles wat ik heb omschreven is gebaseerd om datgene wat ik in praktijk al heb meegemaakt en gehoord van de dealer. Ik heb zelf nooit zoiets uit de tank geschroefd. Het lijkt me dat je zelf in ieder geval niet te veel moet prutsen aan een tank.
Volgens mij moet je je maar niet al te veel zorgen maken over dat ding.
Geplaatst: 27.11.2005 - 21:17
door Ludo
marissen schreef:Volgens mij moet je je maar niet al te veel zorgen maken over dat ding.
precies.!
want de ene maakt de andere gek...
en de "kenners" waar Hans het over had draaien ook niet op in geval van ongeval of ontploffing, of krijg je dat zwart op wit?.