Pagina 1 van 1
Toerental compensatie?
Geplaatst: 09.03.2009 - 11:21
door Guestuser
Ik zat net even beetje rond te kijken in Vadis, en toen kwam ik het volgende tegen.
De automatische toerentalcompensatie controleren/afstellen.
Controle:
Trek de slangen (A) en (B) los van de elektrische drie-wegklep (1) en verbindt ze met elkaar.
Opmerking! Andere verbindingen mogen niet worden losgemaakt.
Laat de motor ongeveer 10 seconden lopen om een stabiel motortoerental te bereiken. Het motortoerental moet nu 1375 - 1425 omw/min bedragen.
Indien een ander toerental wordt geregistreerd, moet men als volgt afstellen.
Afstelling:
Verwijder de rubber plug (2). Stel het motortoerental af op 1400 omw/min met de afstelschroef (3) op de vacuümeenheid. Breng de rubber plug weer aan. Sluit de slangen aan op hun resp. aansluitingen op de drie-wegklep.

Nu vroeg ik mij af of dit zal werken op mijn autootje aangezien mijn toerental beetje schommeld. Of is dat weer alleen voor bepaalde motoren zoals met carburateur? Het ziet er namelijk wel allemaal iets anders uit dan bij mij onder de motorkap, maar misschien dat het volgens hetzelfde principe kan..
Geplaatst: 09.03.2009 - 14:42
door Steev
Volgens mij is dat alleen bij cab. jij hebt een injectie.
als toerental schommelt bij warme motor of te hoog toerental aangeeft bij warme motor en juist weer te laag toerental bij koude start, dan moet je het probleem eerder zoeken bij map-/gasklep- positiesensor. bij inject valt weinig zelf te regelen. dat doet de sensor.
groet
Geplaatst: 09.03.2009 - 20:11
door Guestuser
Ja daar was ik al bang voor.
Maar wat is de mapsensor?
Gasklep positiesensor heb ik alleen schoongemaakt enzo, zonder resultaat..
Geplaatst: 09.03.2009 - 22:33
door Iroll
De MAP sensor is een klein zwart kastje op het schutbord(onder de voorruit) met in vrij grote letters GM (jawel van Opel dus) erop. Er zit een stekker aan en een dun zwart slangetje aan de achterkant wat naar het inlaatspruitstuk loopt. In dat slangetje zit een restrictie (vernauwing) van buitenaf moeilijk te zien. Haal het slangetje eraf en kijk of het nog open is of verstopt door er door heen te blazen. Vaak zit het slangetje bij de restrictie verstopt/geblokkeerd door ouderdom. In dat geval vervangen. Is een van de oorzaken bij een B18U van onregelmatig stationair.
Geplaatst: 09.03.2009 - 23:37
door Steev
DjRik schreef:Ja daar was ik al bang voor.
Maar wat is de mapsensor?
Gasklep positiesensor heb ik alleen schoongemaakt enzo, zonder resultaat..
Maar als de sensor kapot is, dan is hij ook kapot en dan helpt schoonmaken helaas ook niet meer. dan zou ik hem of doormeten of de gasklep pos. vervangen, maar wat zegt je uitlees/test kastje dan? wat voor fout code geeft hij? dat zou ik eerst uitlezen. dan weet je zeker dat je in de goede hoek zoekt.
groet
Geplaatst: 10.03.2009 - 09:21
door Guestuser
Ik heb een keer een foutcode gehad over de gaskleppositiesensor, toen heb ik m gereset en de sensor schoongemaakt, maa daarna nooit meer de code gehad..
Dus waarschijnlijk zal die toch wel goed zitten.. Heb laatst nog een foutcode gehad over de luchttemperatuur meter, maar na een reset dit probleem ook niet meer gehad..
Dus het is een beete lastig te ontdekken waar het probleem nou zit.
Nou heb ik al veel wonderen gelezen van de stappenmotor, maar de één zegt dat ie op de b18u er niet op zit, de andere zegt weer van wel, maar dat die moeilijk te bereiken is.. Ik weet het niet meer...
Geplaatst: 10.03.2009 - 11:51
door Iroll
Kijk eerst naar het slangetje van de map, daar hebben veel B18U motoren last mee. Geeft ook geen foutcode als het slangetje verstopt zit. Stappenmotor van de B18u zit in het injectiehuis, dus een heel andere constructie als bij de 1.7 en 2.0ltr motoren, maak eerst de stekker schoon die op het injectiehuis zit. Dat kan de beide foutcodes hebben veroorzaakt als die geoxideerd is.
Geplaatst: 10.03.2009 - 20:56
door Guestuser
Misschien een stomme vraag, maar wat is de map?
Wat doet het, hoe ziet t er uit en waar kan ik het vinden?
Geplaatst: 10.03.2009 - 21:21
door Iroll
Heb je mijn 1e bericht dan niet gelezen hierboven? Daarin staat de map en het slangetje en waar die zit en hoe ie eruit ziet beschreven. Wat wil je nog meer?
Geplaatst: 10.03.2009 - 21:23
door Guestuser
1000x excuses, op de 1 of andere manier gewoon over heen gelezen..
sorry sorry sorry, ik zal vrijdag kijken (dan heb ik m'n auto weer).
Tot zo ver super bedankt!
Geplaatst: 10.03.2009 - 22:00
door Iroll
OK! En succes, hoop dat het de oorzaak is.
Geplaatst: 13.03.2009 - 10:00
door Guestuser
Oke ik heb net gekeken of het slangetje verstopt zat en als ik flink blaas gaat er maar weinig lucht doorheen (op het begin eigenlijk helemaal niet). Dus ik neem aan dat dit slangetje dus (gedeeltelijk) verstopt zit.
Of moet je er niet gewoon veel lucht doorheen kunnen blazen?
Waar kan ik zo'n slangetje halen? En ik weet niet waar het slangetje heen loopt, maar is dit moeilijk te vervangen? Ik verwacht van niet, maar het kan altijd tegenvallen natuurlijk

Geplaatst: 13.03.2009 - 16:49
door Iroll
Het is een speciaal slangetje zoals ik al zei, met een restrictie (vernauwing) erin.Dus alleen bij de dealer verkrijgbaar. Al je vragen zijn al beantwoord, ga niet weer alles voor je herhalen!
Geplaatst: 13.03.2009 - 20:20
door Guestuser
Ik vraag je ook niet om alles te herhalen, ik vraag wat ik nog niet wist.
Bedankt voor de info in ieder geval. Het slangetje heb ik helemaal los gehaald en zit niet verstopt. Dus heb ik weer terug gedaan. Heb daarna de accu een half uurtje los gehad, maar toeren schommelen nog steeds als een gek. Valt nu wél uit. Maar ik wacht nog even af totdat alle waardes weer beter zijn. Morgen zal ik de stekker op het injectiehuis schoonmaken voor de zekerheid. Ben ik vandaag gewoon helemaal vergeten...
Geplaatst: 16.03.2009 - 15:06
door Guestuser
Map sensor lijkt het gewoon niet te zijn. Ik heb de contacten schoon gemaakt maar die zagen er goed uit.
Het zelfde geldt voor de gaskleppositiesensor, die heb ik ook schoongemaakt, maar het probleem blijft. Nu vraag ik me wel af de gaskleppositiesensor af te stellen is? Deze kan je namelijk een stukje draaien voordat je hem vast zet...