Schommelende stationair en melding emissies service vereist
Geplaatst: 10.03.2009 - 22:00
Beste forum leden,
Zonder verder uit te wijden, dan alleen de feiten te noemen, stel ik jullie graag op de hoogte van mijn volvo-problemen, in chronologische volgorde:
- april 2008: testrit Volvo s60 t5 2001 met 179.000 km, problemen met stationair tijdens testrit. Deze schommelt ongeveer tussen de 600 - 1500 toeren.
- april 2008: aanschaf van deze auto (garage heeft stationair problemen opgelost, door schoonmaken van gasklephuis, zoals mij destijds is verteld)
- augustus 2008: melding emissies service vereist, uitgelezen door Volvo dealer in Kroatiƫ, verdere toelichting is in Engels:
'ECM 644A faulty position'
'Camshaft belt jumped out'
'VVT pulley'
'Defective reset valve'
Advies dealer: gewoon blijven rijden niets aan de hand (melding was uitgelezen met de kleur geel en vervolgens gereset).
De mogelijkheid bestaat dat ik destijds eenmalig verkeerde 95 getankt heb. Deze zou bedoelt zijn geweest voor 'de oude carburateur motoren' en minder 'schoon' zijn dan de reguliere euro 95.
Verder heb ik dit niet met de Kroatische dealer besproken.
- januari 2009 - maart 2009: auto loopt stationair (na rit) niet lekker. Met behoorlijk hoge frequentie schommelt de motor in stationair (dus korte snelle stootjes). Overigens niets zichtbaar in de toerenteller. Dit is ongeveer (slechts) 4 keer voorgekomen.
Opvallend is dat de motor sinds korte tijd (bij koude motor) iets luidruchtiger start, iets rauwer lijkt de motor te klinken.
Verder draait de motor keurig 750 toeren (warm).
Bij koude start slaat de toerenteller uit naar de circa 1.500 toeren en zakt snel terug naar 1.000 toeren (koud). Hierin is naar mijn idee niets verandert en voelt allemaal heel solide en normaal aan.
- 10 maart 2009 (ochtend): schommelende stationair (zoals hierboven beschreven), leek te ontstaan na tijdje file rijden.
- 10 maart 2009 (avond): motor management lampje gaat aan en de melding 'emissies service vereist' verschijnt in het display
Graag jullie vragen opmerkingen en suggesties!
Zonder verder uit te wijden, dan alleen de feiten te noemen, stel ik jullie graag op de hoogte van mijn volvo-problemen, in chronologische volgorde:
- april 2008: testrit Volvo s60 t5 2001 met 179.000 km, problemen met stationair tijdens testrit. Deze schommelt ongeveer tussen de 600 - 1500 toeren.
- april 2008: aanschaf van deze auto (garage heeft stationair problemen opgelost, door schoonmaken van gasklephuis, zoals mij destijds is verteld)
- augustus 2008: melding emissies service vereist, uitgelezen door Volvo dealer in Kroatiƫ, verdere toelichting is in Engels:
'ECM 644A faulty position'
'Camshaft belt jumped out'
'VVT pulley'
'Defective reset valve'
Advies dealer: gewoon blijven rijden niets aan de hand (melding was uitgelezen met de kleur geel en vervolgens gereset).
De mogelijkheid bestaat dat ik destijds eenmalig verkeerde 95 getankt heb. Deze zou bedoelt zijn geweest voor 'de oude carburateur motoren' en minder 'schoon' zijn dan de reguliere euro 95.
Verder heb ik dit niet met de Kroatische dealer besproken.
- januari 2009 - maart 2009: auto loopt stationair (na rit) niet lekker. Met behoorlijk hoge frequentie schommelt de motor in stationair (dus korte snelle stootjes). Overigens niets zichtbaar in de toerenteller. Dit is ongeveer (slechts) 4 keer voorgekomen.
Opvallend is dat de motor sinds korte tijd (bij koude motor) iets luidruchtiger start, iets rauwer lijkt de motor te klinken.
Verder draait de motor keurig 750 toeren (warm).
Bij koude start slaat de toerenteller uit naar de circa 1.500 toeren en zakt snel terug naar 1.000 toeren (koud). Hierin is naar mijn idee niets verandert en voelt allemaal heel solide en normaal aan.
- 10 maart 2009 (ochtend): schommelende stationair (zoals hierboven beschreven), leek te ontstaan na tijdje file rijden.
- 10 maart 2009 (avond): motor management lampje gaat aan en de melding 'emissies service vereist' verschijnt in het display
Graag jullie vragen opmerkingen en suggesties!