Pagina 1 van 1

Schommelende stationair en melding emissies service vereist

Geplaatst: 10.03.2009 - 22:00
door Kahzan
Beste forum leden,

Zonder verder uit te wijden, dan alleen de feiten te noemen, stel ik jullie graag op de hoogte van mijn volvo-problemen, in chronologische volgorde:

- april 2008: testrit Volvo s60 t5 2001 met 179.000 km, problemen met stationair tijdens testrit. Deze schommelt ongeveer tussen de 600 - 1500 toeren.

- april 2008: aanschaf van deze auto (garage heeft stationair problemen opgelost, door schoonmaken van gasklephuis, zoals mij destijds is verteld)

- augustus 2008: melding emissies service vereist, uitgelezen door Volvo dealer in Kroatiƫ, verdere toelichting is in Engels:
'ECM 644A faulty position'
'Camshaft belt jumped out'
'VVT pulley'
'Defective reset valve'
Advies dealer: gewoon blijven rijden niets aan de hand (melding was uitgelezen met de kleur geel en vervolgens gereset).
De mogelijkheid bestaat dat ik destijds eenmalig verkeerde 95 getankt heb. Deze zou bedoelt zijn geweest voor 'de oude carburateur motoren' en minder 'schoon' zijn dan de reguliere euro 95.
Verder heb ik dit niet met de Kroatische dealer besproken.

- januari 2009 - maart 2009: auto loopt stationair (na rit) niet lekker. Met behoorlijk hoge frequentie schommelt de motor in stationair (dus korte snelle stootjes). Overigens niets zichtbaar in de toerenteller. Dit is ongeveer (slechts) 4 keer voorgekomen.
Opvallend is dat de motor sinds korte tijd (bij koude motor) iets luidruchtiger start, iets rauwer lijkt de motor te klinken.
Verder draait de motor keurig 750 toeren (warm).
Bij koude start slaat de toerenteller uit naar de circa 1.500 toeren en zakt snel terug naar 1.000 toeren (koud). Hierin is naar mijn idee niets verandert en voelt allemaal heel solide en normaal aan.

- 10 maart 2009 (ochtend): schommelende stationair (zoals hierboven beschreven), leek te ontstaan na tijdje file rijden.

- 10 maart 2009 (avond): motor management lampje gaat aan en de melding 'emissies service vereist' verschijnt in het display

Graag jullie vragen opmerkingen en suggesties!

Geplaatst: 10.03.2009 - 22:10
door Kahzan
Wellicht goed om nog te vernoemen: het betreft een geartronic bak

Geplaatst: 10.03.2009 - 22:58
door aertssenhjc
LMM? (lucht massa meter) en mischien toch de ETM? gasklephuis. ik denk dat deze aan vervanging toe is. Ik weet niet of het etm probleem bij jou bekend is, maar er is hier heel veel over geschreven.

Geplaatst: 11.03.2009 - 10:03
door denkweb
ETM lijkt inderdaad een optie... LMM is in dit geval waarschijnlijk, maar daar zouden wel de foutmeldingen van bewaard moeten blijven. Die van de ETM meestal niet. Nog geen meldingen 'Motormanagement Service Spoed' in combinatie met oranje driehoekje gehad?

Reinigen gasklephuis zorgt ervoor dat de foutcodes enige tijd minder frequent voorkomen omdat er minder vuiligheid in het gasklephuis aanwezig is die de storing kunnen 'triggeren'. Wordt helaas nog wel eens toegepast om mensen over de garantieperiode heen te helpen.

Geplaatst: 11.03.2009 - 13:45
door runnuh
emmissies service vereist in samenwerking met motormanagementslampje was bij mij pas een losgeschoten slang in het luchtinlaattraject
kwamen ze bij mij pas achter toen ze de luchtmassameter vervangen (duur geintje) hadden en de storing een week later weer terug kwam
volgens de dealer hier vervingen ze bij deze storing standaard de luchtmassameter en als het dan bleef voorkomen gingen ze de slangen nakijken op valse lucht aanzuigen dat bleek dus bij mij de oorzaak te zijn

laat de garage dus ook zeker kijken naar losgeschoten slangen of niet goed aangedraaide slangenklemmen

Geplaatst: 11.03.2009 - 17:21
door Kahzan
@ aertssenhjc: ETM probleem raakt mij steeds meer bekend! Bedankt!

@ denkweb: Ik heb geen meldingen 'Motormanagement Service Spoed' in combinatie met oranje driehoekje gehad (gelukkig!?)

@ runnuh: Bij mij zat er tussen de eerste storingsmelding (augustus 2008) en de tweede (maart 2009) dus ongeveer 6 maanden. Ik verwacht hiermee geen losgeschoten slangetje.

Overigens blijkt bij de dealer vandaag, dat de storingscode wederom ECM-644A is. Dezelfde als circa 6 maanden geleden. Het zou volgens de dealer mogelijk kunnen gaan om een klepregelaar die de oliedruk regelt richting de riem. Dat kan enerzijds een kapotte regelaar zijn, maar eventueel ook vervuilde olie die lijdt tot een storing in de metingen...

Nog even voor jullie allen: afgelopen zomer toen de storing voor het eerst voorkwam, reed ik met de geartronic bak op manual (in de bergen / heuvels rijden). Dit deed ik gisteren wederom (manual) en tussentijds bijna nooit. Verklaring van de dealer: manual schakelen met geartronic lijdt vaak tot hogere toeren, waarbij de oliedruk toeneemt en kans op een dergelijke melding mogelijk kan zijn.

Wie kan dit verhaal bevestigen of aanvullen?

Geplaatst: 11.03.2009 - 20:02
door denkweb
Kan het beamen, ken het probleem ook van mensen die incidenteel met de caravan op stap zijn... Het feit dat er een fout is opgeslagen duidt NIET op ETM problemen, daarbij wordt in de regel niks bewaard.

Geplaatst: 12.03.2009 - 11:01
door Kahzan
Kan iemand gezien het bovenstaande enigzins verklaren, waar het schommelend stationair toerental dan vandaan komt?

Geplaatst: 12.03.2009 - 19:14
door Gast
Heeft het iets te maken met je variabele kleptiming?
Heb je nog een uitdraai mee gekregen? Daar staat meestal wel wat meer op.