Volvo XC70 ook met tweewielaandrijving
Geplaatst: 11.03.2009 - 15:23
wo 11 mrt 2009, 14:26 Uit de TELEGRAAF
Volvo XC70 ook met tweewielaandrijving
AMSTERDAM - Volvo gaat de XC70 voor het eerst in zijn bestaan leveren met louter aandrijving op de voorwielen. Het gaat om één specifieke uitvoering, die de fabrikant onder het zogeheten milieulabel DRIVe introduceert. De tweewielaandrijver heeft een 2,4 liter dieselmotor onder de kap.
Dat DRIVe-label zorgt ervoor dat de XC70 op meerdere punten afwijkt van de overige versies. De Zweden hebben de versie namelijk ontwikkeld met het oog op een lager brandstofverbruik en dientengevolge gunstigere CO2-uitstoot. Daartoe is de stoere off-road-uitmonstering uitgerust met een vernieuwde 2.4D-motor. De krachtbron levert 175 pk en genereert een koppel van 420 Nm tussen 1.500 en 2.750 tpm. Tijdens de ontwikkeling is nauwlettend gekeken naat het inwendige van de vijfcilinder. De zelfontbrander kent minder interne frictie, pompverliezen en een lagere druk in de in- en uitlaatkanalen. Door ook de compressie te verlagen, de turbodruk te verbeteren, de ontsteking efficiënter te maken en de motorsoftware aan te passen consumeert de zelfontbrander minder brandstof dan de normale 2.4D-uitvoering. Volvo geeft een gemiddeld verbruik op van 6,0 l/100 km, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 159 g/km.
De voorwielaangedreven XC70 snelt in 9,6 tellen van stilstand naar 100 km/h en haalt een top van 210 km/h. Een handgeschakelde versnellingsbak is standaard. Een automaat is niet beschikbaar. Volvo Nederland lanceert de nieuwkomer deze zomer. Het prijskaartje is nog niet bekend.
de ontsteking efficiënter te maken Zeer knap voor een zelfontbrander, zonder ontsteking dus!
Volvo XC70 ook met tweewielaandrijving
AMSTERDAM - Volvo gaat de XC70 voor het eerst in zijn bestaan leveren met louter aandrijving op de voorwielen. Het gaat om één specifieke uitvoering, die de fabrikant onder het zogeheten milieulabel DRIVe introduceert. De tweewielaandrijver heeft een 2,4 liter dieselmotor onder de kap.
Dat DRIVe-label zorgt ervoor dat de XC70 op meerdere punten afwijkt van de overige versies. De Zweden hebben de versie namelijk ontwikkeld met het oog op een lager brandstofverbruik en dientengevolge gunstigere CO2-uitstoot. Daartoe is de stoere off-road-uitmonstering uitgerust met een vernieuwde 2.4D-motor. De krachtbron levert 175 pk en genereert een koppel van 420 Nm tussen 1.500 en 2.750 tpm. Tijdens de ontwikkeling is nauwlettend gekeken naat het inwendige van de vijfcilinder. De zelfontbrander kent minder interne frictie, pompverliezen en een lagere druk in de in- en uitlaatkanalen. Door ook de compressie te verlagen, de turbodruk te verbeteren, de ontsteking efficiënter te maken en de motorsoftware aan te passen consumeert de zelfontbrander minder brandstof dan de normale 2.4D-uitvoering. Volvo geeft een gemiddeld verbruik op van 6,0 l/100 km, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 159 g/km.
De voorwielaangedreven XC70 snelt in 9,6 tellen van stilstand naar 100 km/h en haalt een top van 210 km/h. Een handgeschakelde versnellingsbak is standaard. Een automaat is niet beschikbaar. Volvo Nederland lanceert de nieuwkomer deze zomer. Het prijskaartje is nog niet bekend.
de ontsteking efficiënter te maken Zeer knap voor een zelfontbrander, zonder ontsteking dus!