Pagina 1 van 14

S60 beurt - waarom eigenlijk zo prijzig ?

Geplaatst: 12.03.2009 - 10:51
door Pygmee
Vast een stomme vraag, maar toch :)

Het was weer tijd voor een beurt voor m'n S60 (met de respectabele 210k tellerstand).
Er wordt een 210k beurt uitgevoerd, die kost 330 euro ex.
Als ik kijk wat er daadwerkelijk gedaan is stelt dat niet zo veel voor - een oliefilter, olie vervangen, sproeivloeistof, klaar.

Ik kan me niet voorstellen dat ze daar 4 uur mee bezig zijn,
dus waarom kost zoiets inclusief btw bijna 400 euro ?

Geplaatst: 12.03.2009 - 13:56
door aertssenhjc
bij de volvodealer? omdat die mensen ook graag 5X per jaar op vakantie gaan. ;) als je het mij vraagt is dit een te hoge prijs voor zoiets simpels. flessetrekkers zijn het!!!

Geplaatst: 12.03.2009 - 14:53
door Pygmee
aertssenhjc schreef:bij de volvodealer? omdat die mensen ook graag 5X per jaar op vakantie gaan. ;) als je het mij vraagt is dit een te hoge prijs voor zoiets simpels. flessetrekkers zijn het!!!
Yup, bij Van Vloten in Amsterdam.

Naast de beurt hebben ze 'm ook APK gekeurd (hij hoefde eigenlijk pas in mei weer, dus 20% eerder), en ze hebben er ook 2 nieuwe banden omgelegd, in totaal dus meer dan 800 euro kwijt.
Ik heb gevraagd hoeveel profiel er nog op mn banden zat, 2.7 mm.
Nu lees ik ergens dat tot 1.6mm geen enkel probleem is.

Aangezien ik weinig rijd (enkel in het weekend, 10000km/j) had ik met die banden volgens mij nog best een tijdje door kunnen rijden.

Oh, en toen ik 'm ophaalde gaf 't systeem opeens aan dat m'n remlichten het niet meer deden.

Al met al vind ik 't een hoop geld aan dingen waarvan ik me afvraag of ze echt nodig waren, en 'm dan nog terugkrijgen met een storing in het systeem ook.. :roll:

Geplaatst: 12.03.2009 - 15:08
door velwim
Ik heb tot nu weinig ervaring met het laten uitvoeren van beurten tegen betaling bij een Volvo dealer. Vorige auto's waren leasebakken. Bij o.a. Peugeot zijn er vaste tarieven voor het uitvoeren van een beurt, zonder materiaal uiteraard. Weet je in ieder geval van te voren wat je kwijt bent voor het arbeidsloon.

Geplaatst: 12.03.2009 - 15:16
door josas
Ga eens naar Toyota of Hyundai....dat kost net zoveel of nog meer!

Geplaatst: 12.03.2009 - 15:28
door liquid_force
banden wisselen zonder je eerst gecontacteerd te hebben, en ook de APK al? hmmm, daar kun je commentaar op leveren ... 300 euro voor een beurt vind ik niet zo gek ...

Re: S60 beurt - waarom eigenlijk zo prijzig ?

Geplaatst: 12.03.2009 - 15:48
door Walter
Pygmee schreef:Vast een stomme vraag, maar toch :)

Het was weer tijd voor een beurt voor m'n S60 (met de respectabele 210k tellerstand).
Er wordt een 210k beurt uitgevoerd, die kost 330 euro ex.
Als ik kijk wat er daadwerkelijk gedaan is stelt dat niet zo veel voor - een oliefilter, olie vervangen, sproeivloeistof, klaar.

Ik kan me niet voorstellen dat ze daar 4 uur mee bezig zijn,
dus waarom kost zoiets inclusief btw bijna 400 euro ?
Jij ziet alleen de dingen die vervangen zijn. In werkelijkheid kijken ze je hele auto na, worden alle dingen gecontroleerd op speling, controleren ze de remmerij etcetera. Vaak weassen ze 'm ook nog als service. Dus echt wel meer werk dan olie erin-eruit en weer naar buiten. Het bedrag dat je noemt is een standaardprijs dus ok.

Het zijn standaard prijzen, voor alles wat er gedaan moet worden. Dus vooraf weet je exact waar je aan toe bent. Wettelijk moet je profiel meer dan 1,6mm zijn. Dat zegt neit dat er geen probleem is, met een goede regenbui wil de dan echt niet op de weg zijn hoor. Vergeet niet dat ze ook moeten kijken of je veilig op weg kunt tot de volgende beurt en dat had je met 2,7mm waarschijnlijk niet gered.
aertssenhjc schreef:bij de volvodealer? omdat die mensen ook graag 5X per jaar op vakantie gaan. ;) als je het mij vraagt is dit een te hoge prijs voor zoiets simpels. flessetrekkers zijn het!!!
Moet ik hier serieus op in gaan? lees bovenstaande en geef dan nog eens een oordeel. Kan je vertellen dat geen van mijn collega's 3 of meer keer per jaar op vakantie gaat, zelfs de directie niet.

Geplaatst: 12.03.2009 - 15:53
door bart simpson
zonder gedetailleerde factuur kan NIEMAND hierover een gefundeerd oordeel geven, de opmerking "flessetrekkers" is derhalve tamelijk ongepast

Geplaatst: 12.03.2009 - 16:02
door Sorcerer
Pygmee: hebben ze niet even gebeld voordat ze de banden wisselden? Doet mijn dealer (Klijn Heerlen) wel.

Met jouw kilometrage kon je vast nog wel een jaartje door op die banden ja (hoewel je wel sneller aquaplaning krijgt met laag profiel).

Geplaatst: 12.03.2009 - 16:06
door Ramon&Ramon
Bij Kwikfit en aanverwante bedrijven is het net zo duur,met mindere kwaliteit!

Geplaatst: 12.03.2009 - 16:07
door Franswa
Je betaalt niet alleen voor het onderhoud maar in de uurprijs zit natuurlijk ook het speciale gereedschap, de huur van het pand, het salaris van die vriendelijke m/v aan de balie etc. etc.
Zelf doen kan ook natuurlijk maar als je alle materialen zelf aanschaft en voor jezelf eens bekijkt hoelang je daar mee bezig bent als niet geroutineerde denk ik dat het eigenlijk nogal meevalt.
Autorijden kost gewoon geld hoe je het wendt of keert.

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:10
door 24AB2
even een duit in het bekende zakje doen

prijsopgave 200.000 km beurt : 504 euro ( S60 D5 )

vervlgs :
Bij Kwikfit en aanverwante bedrijven is het net zo duur,met mindere kwaliteit!
bij ene dezer 6 liter "schelp " helix 5W40 + oliefilter : 70 euro
ps . tijdens uitvoering liet een medewerker van een paar blokken verder gelegen vakgarage nieuwe banden monteren ( kun je zelf nagaan wat de eigenaar van die auto voor zijn nieuwe banden heeft moeten betalen )

luchtfilter + multifilter : 40 euro ( diesel filter was nog niet nodig )
niveau vloeistoffen gechecked ( ps 5 liter ruitensproeier vloeistof kost bij een bouwmarkt 2.50 euro )

stel : gebruikte materialen alles bij elkaar 150 euro
stel : afschrijving op gereedschappen en aparatuur 50 euro
blijft 300 euro over - uurloon 45 euro = bijna 7 uur

men is dus bijna 7 uur bezig voor een 200.000 km beurt ?

ok , weet ook wel dat dit een gechargeerd verhaal is
( moet je soms doen om een punt te maken )

opm met betrekking tot materialen :
velen zullen merk artikelen willen
aangezien ik zelf tot op heden in produktie bedrijven werkzaam ben geweest weet ik dat alleen het stickertje of de merknaam veranderd word voor hetzelfde produkt ( zeg niet dat dit ten alle tijde zo is )

om misverstanden te voorkomen :
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ef4bac4193
is ook een Volvo garage
zo kan het dus ook !!

ps reparaties etc uitvoeren zonder voor overleg is "not done "

Re: S60 beurt - waarom eigenlijk zo prijzig ?

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:16
door mightyspawn
Pygmee schreef:Vast een stomme vraag, maar toch :)

Het was weer tijd voor een beurt voor m'n S60 (met de respectabele 210k tellerstand).
Er wordt een 210k beurt uitgevoerd, die kost 330 euro ex.
Als ik kijk wat er daadwerkelijk gedaan is stelt dat niet zo veel voor - een oliefilter, olie vervangen, sproeivloeistof, klaar.

Ik kan me niet voorstellen dat ze daar 4 uur mee bezig zijn,
dus waarom kost zoiets inclusief btw bijna 400 euro ?
Dat had ik zowat gratis gedaan voor je, half uurtje werk joh. Tijd om het zelf te gaan doen. Ik doe bijna alles zelf. Maarja ik rijd dan ook in principe alleen auto's van 20 jaar of ouder.

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:16
door Walter
mooie berekening voor het kale uurloon. Zullen de werknemers fijn vinden dat ze buiten moeten staan en regenwater mogen drinken.

In die 7 uur zit niet alleen de uren van de monteur, ook die van de receptionist, de administrateur, de medewerker die niet-betalers achter de r^^t aan zit etc. En ikzelf natuurlijk :-)

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:18
door 24AB2
VolvoMafia schreef:mooie berekening voor het kale uurloon. Zullen de werknemers fijn vinden dat ze buiten moeten staan en regenwater mogen drinken.

In die 7 uur zit niet alleen de uren van de monteur, ook die van de receptionist, de administrateur, de medewerker die niet-betalers achter de r^^t aan zit etc. En ikzelf natuurlijk :-)
heb het uurloon genomen van de volvo garage genoemd in de link

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:23
door Johan
Het verschil met kwikfit is dat ze idd alleen olie verversen, filters vervangen etc.
Heb je wel eens in de officiƫle lijst gekeken welke zaken er allemaal worden gecontroleerd en en in overleg evt. vervangen zodat de auto ook met 210dkm nog betrouwbaar rijdt. Wil je heel lang met je auto doen dan moet of zelf een uitstekend monteur zijn en alles zelf doen of idd de dealer het onderhoud uit laten voeren. My 2 cnts.

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:40
door 24AB2
huidige generatie auto's is dermate complex met alle opties - electronica etc dat men inderdaad er goed aan doet dit alles door vakbekwame mensen te laten doen

neemt niet weg dat het basis principe van een auto in meer dan 100 jaar niet veranderd is

m.a.w. ruitensproeier vloeistof bijvullen en daar vervlgs 10 euro voor rekenen krijg ik de koude rillingen van

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:48
door liquid_force
24AB2 schreef:m.a.w. ruitensproeier vloeistof bijvullen en daar vervlgs 10 euro voor rekenen krijg ik de koude rillingen van
daarom zorg ik dat ik altijd de ruitenvloeistof afvul voordat ik de auto inlever ...

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:52
door 24AB2
Zullen de werknemers fijn vinden dat ze buiten moeten staan en regenwater mogen drinken.
moet ik hieruit opmaken dat een klant het kopje koffie met de gevulde koek van de receptioniste dient te betalen ?

Geplaatst: 12.03.2009 - 17:59
door Dries77
liquid_force schreef:
24AB2 schreef:m.a.w. ruitensproeier vloeistof bijvullen en daar vervlgs 10 euro voor rekenen krijg ik de koude rillingen van
daarom zorg ik dat ik altijd de ruitenvloeistof afvul voordat ik de auto inlever ...

Dat het zelf bijvullen nodig is, is toch eigenlijk van den gekke?
Kijk ik begrijp dat het mooie pand, de service :roll: en andere zaken ergens van betaald moeten worden, maar met bepaalde dingen gaan het wel een beetje te ver.