yep, heb toch de wens over te stappen naar een XC70 AT. Waar het mij nu even om gaat:
mijn gevoel zegt dat ik de 2.4T versies met visco moet laten schieten en me moet richten op een 2.5T met Haldex. Maar die ik daar de visco mee te kort? Grootste reden zit 'm in de problemen die de V70 1997-2000 (R) AWD's hebben met het onderstel. Maar als ik in onze werkplaats kijk met de veeeeeele XC's die we hebben afgeleverd, komen deze klachten volgens mij weinig voor bij de 2000-2004 modellen.
Graag jullie ervaringen met de XC70 met visco, kan ik na aanscah daar al voor gaan sparen?
Problemen met visco in XC70 2000-2004?
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24581
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Volgens mij komt het ook gewoon weinig voor. Dat zou jij het beste moeten weten. Zeker als je netjes je bandenprofiel gelijk weet te houden is het toch een betrouwbaar systeem.
De mijne is van 2005 (phII) en heeft sowieso Haldex. Maar volgens mij kan die ook gewoon kapot
Volgens mij heb je met een 2,5T wel de beter moter van de twee te pakken. Denk dat je met een D5 nog mooier af bent. Het veel zuinigere dagelijkse verbruik heft het verschil in wegenbelasting weer op en als je een verre trip maakt, wat o zo lekker is in een XC70, ben je volkomen gelukkig als je naar je boordcomputer kijkt
De mijne is van 2005 (phII) en heeft sowieso Haldex. Maar volgens mij kan die ook gewoon kapot

Volgens mij heb je met een 2,5T wel de beter moter van de twee te pakken. Denk dat je met een D5 nog mooier af bent. Het veel zuinigere dagelijkse verbruik heft het verschil in wegenbelasting weer op en als je een verre trip maakt, wat o zo lekker is in een XC70, ben je volkomen gelukkig als je naar je boordcomputer kijkt

Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24581
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
In de "oude" V70's is het toch echt een probleem hoorhans anesthesie schreef:Volgens mij komt het ook gewoon weinig voor. Dat zou jij het beste moeten weten. Zeker als je netjes je bandenprofiel gelijk weet te houden is het toch een betrouwbaar systeem.
alles kan kapotDe mijne is van 2005 (phII) en heeft sowieso Haldex. Maar volgens mij kan die ook gewoon kapot

verschilt m.i. minimaal en D5 is niet relevant. Wordt sowieso benzine.Volgens mij heb je met een 2,5T wel de beter moter van de twee te pakken. Denk dat je met een D5 nog mooier af bent. Het veel zuinigere dagelijkse verbruik heft het verschil in wegenbelasting weer op en als je een verre trip maakt, wat o zo lekker is in een XC70, ben je volkomen gelukkig als je naar je boordcomputer kijkt
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Ik heb tussen alle D5's een jaartje een 2,5T gereden en ik vond het een verademing om weer diesel te mogen tanken. Maar goed...dat is natuurlijk de keuze die je zelf maakt.
Maar even on-topic: als je weet dat het systeem in de V70's van 97-2000 niet echt geweldig functioneerde en je weet dat een zelfde systeem in de eerste XC70 zitten (tot 2003?) dan laat je die toch lekker staan.
Dan maar even doorsparen lijkt me zo.
Aan de andere kant... er rijden er zat van rond die helemaal nooit stukgaan.
Maar even on-topic: als je weet dat het systeem in de V70's van 97-2000 niet echt geweldig functioneerde en je weet dat een zelfde systeem in de eerste XC70 zitten (tot 2003?) dan laat je die toch lekker staan.
Dan maar even doorsparen lijkt me zo.
Aan de andere kant... er rijden er zat van rond die helemaal nooit stukgaan.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Is niet het enige verschil tussen de 2.4T en 2.5T dat het andere bouwjaren zijn? Dus in weze dezelfde motoren? Zo heb ik het altijd begrepen.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24581
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
motor en aandrijving is anders.
Hans, het valt me op dat we minder problemen in de werkplaats zien met de XC70, ook al weet ik dat het hetzelfde is. Vandaar, wil even ervaringen uit het veld proeven
Hans, het valt me op dat we minder problemen in de werkplaats zien met de XC70, ook al weet ik dat het hetzelfde is. Vandaar, wil even ervaringen uit het veld proeven
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 29.10.2008 - 21:31
- Locatie: Breda
mechanisch zijn Visco en Haldex gelijk, met andere woorden dezelfde onderdelen. Verschil is dat Haldex via een regelunit de vloeistofdruk in de koppeling regelt en Visco op basis van natuurkundige wetten (als een van de wielen sneller gaat draaien wordt de vloeistof dikker, waardoor de overbrenging naar de overige wielen wordt gestuurd). Het een is dus niet zwakker dan de ander, maar Haldex is wel sneller, grijpt dus sneller in dan Visco en geeft dus sneller een correctie. Ik meen dat Visco na 1/3 wielslag ingrijpt en Haldex een stuk sneller. Overigens is 1/3 wielslag ook ruim binnen een seconde..... Wat wel een klein nadeel van Visco is, is dat het zichzelf niet kan regelen bij ongelijke wielgrootte. En dat luistert vrij nauw. Meer dan 5 mm slijtage verschil tussen je banden en de Visco vloeistof wordt dikker en je krijgt enorme wrijving in de koppeling met waarschijnlijke gevolgen voor de koppeling. De kans dat je meer dan 5 mm verschil krijgt door slijtage is echter nihil, maar is 1 band lek gereden, dan moet je ze dus alle 4 vervangen. Dat feit, in combinatie met de tragere werking, is het nadeel van Visco. Het is echter wel een stuk goedkoper op de tweedehands markt.
De 2.4T is iets minder krachtig dan de 2.5T, wat zich met name uit in koppel en souplesse. Maar dat is met een goede tuning goedkoop te verhelpen. En de 2.4T lust een slokje extra tov de 2.5T.
De 2.4T is iets minder krachtig dan de 2.5T, wat zich met name uit in koppel en souplesse. Maar dat is met een goede tuning goedkoop te verhelpen. En de 2.4T lust een slokje extra tov de 2.5T.
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Haldex idd bij 1/7 wielslag
Volvo for life
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24581
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
bedankt voor de antwoorden, het gaat mij meer om de ervaringen en de problemen met de visco.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Maar Walter, zijn er soms gezinsuitbreidingen? 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra