Pagina 1 van 2

Import XC70 3.2 Summum - MY08 - Kentekenbewijs

Geplaatst: 15.03.2009 - 11:36
door Pejeb
Ik heb eindelijk het kentekenbewijs van de door mij vanuit Dubai geïmporteerde XC70-3.2 - MY08 ontvangen.

Tot mijn verbazing worden er afwijkende gewichten voor de massa rijklaar, het ledig voertuig en de maximum massa genoemd (resp. 1914 kg & 2220 kg).

Heeft er iemand een XC70 MY08 en kan mij vertellen wat er vermeld staat bij massa rijklaar, massa ledig voertuig en de toegestane maximum massa?

Geplaatst: 15.03.2009 - 15:03
door Gast
Staat hier: http://www.volvocars.com/nl/All-Cars-MY ... hSpec.aspx

3.2 AWD (238 hp)
Leeggewicht 1724 kg
Totaalgewicht 2240 kg
Max. daklast 100 kg

Dus dit is een leuke voor de houderschapbelasting.
De gewichten die jij hebt staan zijn die mogelijk van de XC90?

Geplaatst: 15.03.2009 - 15:55
door bart simpson
dat is een nadeel van invoeren, daar wordt vaak het feitelijk gewogen gewicht genomen, of het wordt overgenomen van het buitenlandse kenteken waar de daar geldende rijklare massa wordt gezien als ledig gewicht.

Geplaatst: 15.03.2009 - 16:58
door Pejeb
Mooie boel is dat, lijkt onderhand wel op pure willekeur :-x

Ik heb eens gekeken op de site van de RDW en met behulp van Google eens wat kentekens opgezocht en deze ingevoerd met als resultaat een hele andere uitkomst mbt de massa's van een XC70 Summum inclusief het maximum aanhangergewicht ongeremd....staat bij mij ook op 500 kg :?

Er zit al een email in de mailbox van de RDW en morgen ga ik er gelijk over bellen.

Geplaatst: 15.03.2009 - 18:29
door Pejeb
En dit zijn de gegevens zoals die van mijn eigen auto bij de RDW in de database staan.

Wie het weet mag het zeggen :oops:

Geplaatst: 15.03.2009 - 18:45
door bart simpson
dat gaat op voor hier typegoedgekeurde XC70's, een buitenlandse wordt individueel gewogen

Geplaatst: 15.03.2009 - 18:56
door Pejeb
Opnieuw gewogen of niet, blijft nog steeds het verschil met de maximale massa van het voertuig (185 kg verschil met massa leeg voertuig vind ik ook nogal verbazend)...2 volwassenen en een paar kinderen en je bent klaar....kun je de boodschappen nog niet eens meenemen.

Blijft toch een vreemd verhaal, had er een Certificate of conformity bij waarin stond dat de auto voldeed aan alle europese eisen en gelijk was aan een volgens europese maatstafen gekeurde XC70 (met de wereld aan verwijzingen naar europese richtlijnen).

Ben benieuwd wat ik morgen te weten kom.

Geplaatst: 15.03.2009 - 21:40
door Gast
bart simpson schreef:dat gaat op voor hier typegoedgekeurde XC70's, een buitenlandse wordt individueel gewogen
Ik heb ze nog niet zien wegen bij een import keuring.
Het gaat om het type dus type-keuring en die is in Europa gelijk.

Maar deze komt uit Dubai.................. zou daar de kneep zitten?
Hebben ze jouw XC70 gewogen bij de keuring?
Heb je hem zelf al eens gewogen?

Geplaatst: 15.03.2009 - 21:53
door bart simpson
Er is een fixed europees typegoedkeuringsgewicht voor een XC70, daarvan mag men een zeker percentage (door de verschillende fabrieksopties) afwijken, weeg je hem nu zal hij ook zonder meer afwijken van dat gewicht, onder andere al door brandstof en ruitensproeiervloeistof.
In b.v. Zweden weegt volgens het kenteken aldaar een auto wat hier het rijklare gewicht is (dus niet het ledige gewicht!) dat staat ook op het Zweedse kenteken maar wordt ook 1 op 1 overgenomen op het NL kenteken.
Dat je nu zo'n auto mogelijk voor wat minder geld gekocht hebt was doorgaans het probleem niet, dat de belastingdienst "uitglijd" op de vaststelling van nog verschuldigde BPM wordt zelfs zeer op prijs gesteld, maak hier dan ook niet zo'n "halszaak" van, je hebt geen origineel Nederlandse auto, dat blijkt hier dan ook uit

Geplaatst: 15.03.2009 - 21:56
door Ben
bart simpson schreef:... je hebt geen origineel Nederlandse auto ...
en dat heeft ook z'n charme :D

Geplaatst: 15.03.2009 - 22:46
door Pejeb
bart simpson schreef:Er is een fixed europees typegoedkeuringsgewicht voor een XC70, daarvan mag men een zeker percentage (door de verschillende fabrieksopties) afwijken, weeg je hem nu zal hij ook zonder meer afwijken van dat gewicht, onder andere al door brandstof en ruitensproeiervloeistof.
In b.v. Zweden weegt volgens het kenteken aldaar een auto wat hier het rijklare gewicht is (dus niet het ledige gewicht!) dat staat ook op het Zweedse kenteken maar wordt ook 1 op 1 overgenomen op het NL kenteken.
Dat je nu zo'n auto mogelijk voor wat minder geld gekocht hebt was doorgaans het probleem niet, dat de belastingdienst "uitglijd" op de vaststelling van nog verschuldigde BPM wordt zelfs zeer op prijs gesteld, maak hier dan ook niet zo'n "halszaak" van, je hebt geen origineel Nederlandse auto, dat blijkt hier dan ook uit
Lekker verhaal zeg, dus omdat ik de auto uit Dubai gehaald heb moet ik er dus maar even geen 'halszaak' van maken. We hebben het hier wel over een in Zweden gefabriceerde XC70 (kan ook niet anders) die aan dezelfde normen voldoet dan de 'Nederlandse' XC70......

Dat er marginale verschillen zitten in de gewichten zoals vermeldt op het kentekenbewijs OK...maar er zit ruim 350 kg verschil in wat de wagen volgens de wet zou mogen meenemen. Daar sta je dan straks bepakt en bezakt voor een vakantie bij een verkeerscontrole....en dan???
Moet ik dadelijk alle bagage uitladen en één van mijn kinderen of m'n vrouw op de parkeerplaats achterlaten om door te mogen rijden - de maximale belading van de auto staat nu op 306 kg - zou 661 kg moeten zijn.

Had je maar niet een auto in Dubai moeten kopen hoor ik je al zeggen.....neem nu maar van mij aan dat de onderste steen gewoon boven komt maar dat ik met de afwijkende vermeldingen op m'n kentekenbewijs niet akkoord ben dat moge duidelijk zijn.

Ben benieuwd of er meer eigenaren met een geïmporteerde Volvo tegen dit probleem aangelopen zijn na een keuring bij de RDW al dan niet in Lelystad.

Geplaatst: 16.03.2009 - 06:49
door bart simpson
Pejeb schreef:We hebben het hier wel over een in Zweden gefabriceerde XC70 (kan ook niet anders) die aan dezelfde normen voldoet dan de 'Nederlandse' XC70......
Dat is laatste dus niet zo, op veel fronten wijkt jouw XC70 af van een NL (als hij zelfde marktcode kende zou hij weer niet voldoen aan de eisen van Dubai)
Wens je oprecht sterkte bij de RDW, zo'n beetje de minst plooibare (en meest arrogante) overheidsinstelling die we kennen.

Geplaatst: 16.03.2009 - 07:55
door Paul
Pejeb, is het je trouwens gelukt dat signaal weg te krijgen als je harder rijdt dan 120?

Geplaatst: 16.03.2009 - 08:23
door Ben
Nog een voorbeeld van verschillen in dezelfde auto's.
Auto's die bestemd zijn voor de USA hebben dezelfde brandstoftank als hier. Behalve ..... als ze naar Californie gaan. dan moet er een brandstoftank van metaal gemonteerd zijn.
En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden.

Geplaatst: 16.03.2009 - 08:51
door bart simpson
haal de volgende XC70 3.2 net van de Zweedse RDW af:

Regnr: CDS140
Fabrikat: VOLVO XC 70
Färg: LBRUN Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2008 Fordonsslagsklass: I

Tekniska data
Motornummer:
Motoreffekt, kw: 175,0
Effektnorm: SAE
Kaross: Kombi, Taklucka (05)
Slagvolym, cm3:
Växellåda: AUTOMAT
Tankvolym, liter: 70

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Krockkudde, främre passagerarplats: Ja

Skattevikt, kg: 1970
Tjänstevikt, kg: 1970

Totalvikt, kg: 2390
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1110
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 420


Die weegt nog iets meer dan die uit Dubai (mag ook iets meer totaal wegen) maar is met 420kg belaadbaar gewicht ook klaar.

De basis voor het verkrijgen van een NL kenteken is in principe toch het registratiedocument van het land van herkomst, als de door jou genoemde getallen daar ook daadwerkelijk opstaan geef ik je zelfs helemaal geen kans bij de RDW voor een aanpassing.

Geplaatst: 16.03.2009 - 12:21
door volvov70r
Hij is niet toevallig voorzien van kogelvrije deuren of andere rare opties die het gewicht nogal doen verhogen?

Geplaatst: 16.03.2009 - 12:45
door bart simpson
in Zweden is een gedifferentieerd gewicht niet echt van belang men kent voor zover ik weet mrb op basis van brandstof, niet van gewicht

Geplaatst: 16.03.2009 - 12:52
door Thijs
Net als in Duitsland dan? Gewoon geen wegenbelasting maar duurdere brandstof(?) Dan maakt het gewicht idd niet uit..

Geplaatst: 16.03.2009 - 13:59
door Gast
@Bart,
Hoe kan het dat er 246 kg verschil tussen dezelfde XC70 3.2?
50 kg verschil gaat er bij mij nog wel in, maar dit lijken wel 2 totaal verschillende auto's.
Terwijl je het verschil aan de buitenkant waarschijnlijk niet of nauwelijks ziet.

Zijn er misschien andere materialen of componenten gebruikt?
Of is de wijze van ledig gewicht vast stellen anders?

Geplaatst: 16.03.2009 - 14:04
door bart simpson
Ik denk dat voor Europa er sprake is van een verschillend begrip van "massa ledig voertuig", met volle tank, met bestuurder, etc.
Auto's van daarbuiten kennen inderdaad vaak afwijkende gewichten door afwijkende specs, dit kan een combi van beiden zijn