Pagina 1 van 2
440 CVT
Geplaatst: 15.03.2009 - 15:04
door hummer
mijn vraag is als ik de automaat in D zet en voet van de rem doe begint hij te rijden
in de stand R achter uit doet hij het niet dan moet ik een beetje gas geven klopt dit?
Geplaatst: 15.03.2009 - 17:12
door nielo
Nee,volgens mij niet, heb 1 keer cvt gereden moest steeds de rem inhouden.
Geplaatst: 15.03.2009 - 17:30
door Nessie
in de D is hij wel wat krachtiger dan in de R, dat heb ik zelf ook. Maar hij moet wel een beetje 'kruipen', iets wat de CVT's veel hebben tov andere automaten.
Geplaatst: 16.03.2009 - 08:58
door Shockwave
in de D is hij wel wat krachtiger dan in de R
Klopt, de D is bij mij ook krachtiger, maar op een recht stuk weg zonder verdere obstakels redt de R het bij mij wel zonder gas erbij geven. Sta je ietsje in de modder ofzo (wonen in een nog-niet-afgebouwde-nieuwbouwwijk) dan moet ik wel gas erbij geven. De D zou dan geen extra gas nodig hebben.
Geplaatst: 18.03.2009 - 22:11
door hummer
ja klopt is bij mij ook krachtiger in D en in de R kruipt die ook op een recht stuk doen is de cvt goed ::D
heb automaatbak vorige week nog ververst voor de zekerheid
Geplaatst: 18.03.2009 - 23:53
door Ramon&Ramon
Hopelijk wel met de voorgeschreven olie?
Geplaatst: 19.03.2009 - 09:47
door Nessie
Nou, mijn CVT gaat vanavond onder het mes. De hoofdlager en dus ook bakolie gaan vervangen worden.
Geplaatst: 19.03.2009 - 10:28
door Ramon&Ramon
Dat scheelt een stuk in de herrie.

Geplaatst: 19.03.2009 - 15:24
door Shockwave
Nou, mijn CVT gaat vanavond onder het mes. De hoofdlager en dus ook bakolie gaan vervangen worden
Waar laat je dat doen? Beetje vertrouwd adres => mocht het bij mij ooit nodig zijn.
Geplaatst: 19.03.2009 - 17:07
door Nessie
Ramon&Ramon die boven je staat

Geplaatst: 19.03.2009 - 17:18
door nielo
Dat is de koning der cvt,s

Geplaatst: 19.03.2009 - 21:48
door Shockwave
Ramon&Ramon die boven je staat
Dat is de koning der cvt,s
-das een goed adres ja
-Yep!
Geplaatst: 19.03.2009 - 21:57
door vin940
Goh CVT jullie weten toch wel wat dat is toch??? en hoe de werking er van is.
Het probleem ligt in het feit dat de cvt te laat "loskoppeld" van de motor. Dit wordt in volvo kringen het afwurgen van de motor genoemd. Om een goede diagnose te stellen bestaat er een checklist waarin o.a de volgende zaken gecontroleerd worden: Klepspeling, afstelling kick down kabel, onsteking e.t.c. Deze checklist is enkele jaren geleden rondgestuurd naar de volvo dealers. Ook was het mogelijk dat de systeemdruk in de CVT werd aangepast door de importeur. Dit werd overgins alleen gedaan nadat de complete checklist was afgewerkt, of deze mogelijkheid nog bestaat weet ik niet. In de praktijk komt het in bijna alle gevallen erop neer dat de versnellingsbak met koppelingsplaat vervangen moet worden. Wat betreft de lage kilometerstand er zijn auto's die dan al een tweede versnellingsbak hebben gehad.
Geplaatst: 19.03.2009 - 22:09
door hummer
Ramon&Ramon schreef:Hopelijk wel met de voorgeschreven olie?
heb cvt olie bij de volvo dealer gehaald
Geplaatst: 19.03.2009 - 22:43
door Nessie
vin940 schreef:Goh CVT jullie weten toch wel wat dat is toch??? en hoe de werking er van is.
Het probleem ligt in het feit dat de cvt te laat "loskoppeld" van de motor. Dit wordt in volvo kringen het afwurgen van de motor genoemd. Om een goede diagnose te stellen bestaat er een checklist waarin o.a de volgende zaken gecontroleerd worden: Klepspeling, afstelling kick down kabel, onsteking e.t.c. Deze checklist is enkele jaren geleden rondgestuurd naar de volvo dealers. Ook was het mogelijk dat de systeemdruk in de CVT werd aangepast door de importeur. Dit werd overgins alleen gedaan nadat de complete checklist was afgewerkt, of deze mogelijkheid nog bestaat weet ik niet. In de praktijk komt het in bijna alle gevallen erop neer dat de versnellingsbak met koppelingsplaat vervangen moet worden. Wat betreft de lage kilometerstand er zijn auto's die dan al een tweede versnellingsbak hebben gehad.
Dat bericht heb ik al 100keer op internet gelezen en het is makkelijk om dat hier te copy/pasten, maar dat is niet van toepassing op alle CVT gerelateerde problemen. Als 't lager stuk is dan kan je wel een checklist hanteren, maar door het te vervangen los je het alleen op lijkt mij.
Anyways :
Net geweest bij de CVT man en, het bleek achteraf NIET het lager te zijn maar een kapotte motorsteun en nog wat 'rammelende' zaken.
Dus zo zieje maar : de ene diagnose is niet de andere.
Geplaatst: 19.03.2009 - 22:50
door vin940
Top en beter toch dat het mee viel, maag toch ook wel eens
Geplaatst: 19.03.2009 - 23:07
door Ramon&Ramon
Dat te laat loskoppelen van de motor,zoals hier beschreven wordt is later gemodificeerd doormiddel van een weerstandje tussen de regeleenheid van de motor.
Ook dit had weinig resultaat,het is een probleem waar eigenlijk niets aan te doen is.
Even voor de duidelijkheid,er zit geen koppelingplaat tussen de bak en de motor,het is een zogenaamde schertsplaat met alleen veren om de grootste schok op te vangen bij het wegrijden.
Het zijn helaas niet de meest fijne bakken die Volvo in die tijd monteerde,je moet er mee leren leven.
Geplaatst: 20.03.2009 - 08:09
door Shockwave
Gelukkig doet de mijne nog niet vreemd, maar ik vroeg me af:
Helpt een voorzichtige rijstijl ook aan een langere levensduur van de CVT?
Dus geen geintjes van zo snel mogelijk optrekken e.d.
Geplaatst: 20.03.2009 - 12:28
door Ramon&Ramon
Dat geldt voor alle typen auto,s!
Geplaatst: 20.03.2009 - 13:12
door Shockwave
ja dit is wel zo, maar of het voor een CVT nog een extra waarde: ik heb wel is gelezen dat een CVT het na 90000 km kan begeven en dat dat dan bij voorzichtig rijden 100000 km ofzo wordt (gemiddeld genomen dan)?