V70 op aardgas
Geplaatst: 15.03.2009 - 16:54
Ik heb donderdag een V70 2.4 Bi Fuel CNG (dus aardgas) uit 2001 gekocht. Er staat nu 208 000 op de teller. Ik was €6.500 kwijt, en vervolgens 1.900 bij de BPM. Ik was eerst op zoek naar een Bi Fuel met LPG maar wat onderzoek leerde dat vanaf 1 april de wegenbelasting wordt verlaagd van het niveau van LPG naar die van benzine. Mijn auto is gewogen en kwam op 1640 kg uit, dus ga ik 912 euro betalen en toch 0.72 per kilo aardgas. Kortom, behalve de kleine actieradius (250km per 18 kg gas) zie ik de nadelen nog niet en betaal ik voor alle op gas gereden kilometers de helft dan voor de benzine kilometers. Er zit een CNGnet pomp op 10 kilometer afstand.
Nog iets over het importproces: ik kreeg de indruk dat het wel meerwaarde had om een importbedrijf in de arm te nemen, maar achteraf viel dat reuze tegen. Ik had mijn auto van een particulier gekocht. Omdat hij verder in prima staat is, heb ik hem op BPM korting laten waarderen. Dan valt het tegen wat een taxateur voor je kan doen. Ik denk dat deze bedrijven wel degelijk zin hebben maar in deze prijsklasse ben ik blij dat ik het zelf maar heb gedaan.
De vorige eigenaar heeft voor me 5 dagen platen geregeld (die morgen aflopen). Donderdagavond gehaald in Duitsland, naar Hengelo gereden en bij mijn broer overnacht, en om 8 uur de volgende morgen stond ik zonder afspraak bij de RDW in Almelo. Om 8:15 was ik aan de beurt. De RDW en APK duurde wat langer dan gebruikelijk, maar viel alleszinds mee. De keurmeester was verrast door de type die hij nog nooit had gezien: toen hij het typenummer intypte in zijn database, bleek die niet bekend. Toen ging hij de gegevens ophalen in een EU database, en bleek dat er een KS in de nummer staat, wat "kleine serie" betekent. Dat kent men in NL niet, en daarom had ik binnen no time alle collega's onder de motorkap kijken en er werd een foto van gemaakt. In de baan naast mij stond een Maserati, maar die had geen bekijks. Na de APK wat ook geen punt was (was al door de TuV gekeurd) kon ik naar de douane. Die meneer ontdekte natuurlijk nog wat opties die niet standaard waren (ik wist eerlijk gezegd niet precies wat standaard was en wat niet), dus was ik 1900 ipv 1800 euro kwijt aan BPM. Ik stond om 10:30 weer buiten, alles geregeld.
De verkoper wist me ook nog een document te geven waarin staat dat zo lang de 5 dagen platen geldig zijn, je er gewoon in NL mee mag rijden. Dat doe ik dan ook, te meer omdat alles al rond is. Morgen lopen ze af, en de RDW stuurt binnen 4 dagen mijn kentekenbewijs op, zodat ik dan platen kan laten maken. Vanaf maandag staat de auto gewoon geparkeerd voor mijn deur, kijken of dat goed gaat en anders hoor ik het wel.
Nog iets over het importproces: ik kreeg de indruk dat het wel meerwaarde had om een importbedrijf in de arm te nemen, maar achteraf viel dat reuze tegen. Ik had mijn auto van een particulier gekocht. Omdat hij verder in prima staat is, heb ik hem op BPM korting laten waarderen. Dan valt het tegen wat een taxateur voor je kan doen. Ik denk dat deze bedrijven wel degelijk zin hebben maar in deze prijsklasse ben ik blij dat ik het zelf maar heb gedaan.
De vorige eigenaar heeft voor me 5 dagen platen geregeld (die morgen aflopen). Donderdagavond gehaald in Duitsland, naar Hengelo gereden en bij mijn broer overnacht, en om 8 uur de volgende morgen stond ik zonder afspraak bij de RDW in Almelo. Om 8:15 was ik aan de beurt. De RDW en APK duurde wat langer dan gebruikelijk, maar viel alleszinds mee. De keurmeester was verrast door de type die hij nog nooit had gezien: toen hij het typenummer intypte in zijn database, bleek die niet bekend. Toen ging hij de gegevens ophalen in een EU database, en bleek dat er een KS in de nummer staat, wat "kleine serie" betekent. Dat kent men in NL niet, en daarom had ik binnen no time alle collega's onder de motorkap kijken en er werd een foto van gemaakt. In de baan naast mij stond een Maserati, maar die had geen bekijks. Na de APK wat ook geen punt was (was al door de TuV gekeurd) kon ik naar de douane. Die meneer ontdekte natuurlijk nog wat opties die niet standaard waren (ik wist eerlijk gezegd niet precies wat standaard was en wat niet), dus was ik 1900 ipv 1800 euro kwijt aan BPM. Ik stond om 10:30 weer buiten, alles geregeld.
De verkoper wist me ook nog een document te geven waarin staat dat zo lang de 5 dagen platen geldig zijn, je er gewoon in NL mee mag rijden. Dat doe ik dan ook, te meer omdat alles al rond is. Morgen lopen ze af, en de RDW stuurt binnen 4 dagen mijn kentekenbewijs op, zodat ik dan platen kan laten maken. Vanaf maandag staat de auto gewoon geparkeerd voor mijn deur, kijken of dat goed gaat en anders hoor ik het wel.