Pagina 1 van 2
240 vliegt uit de bocht!
Geplaatst: 05.11.2004 - 17:59
door naomie120&sxg
We hebben sinds kort een 240DL. Helemaal fijn, super mooie bak, alleen hebben we nog 2 vragen. Hopelijk kan iemand helpen:
1. Weet iemand een goeie armsteun voor in de volvo? Voor lange stukken wel zo fijn.
2. Heeft iemand ervaring met het uit de bocht vliegen? Bij nat weer en het nemen van een iets te snelle s-bocht of bocht, breekt ie uit. Komt vast door de achterwielaandrijving. We denken eraan om extra brede winterbanden erop te zetten...
Geplaatst: 05.11.2004 - 18:03
door Marinus
Ik ken de 240 GL redelijk qua wegligging met een B23 motor.
Heerlijke wagen vond ik dat. Ik betwijvel of het verbreden van de achterbanden je probleem gaat oplossen.
Ik denk dat het zinvoller is om je onderstel stugger te maken. Ik denk dat je schokbrekers en je veren veel meer invloed hebben op de wegligging. De bandekeuze zelf zal ook invloed hebben.
Of je moet rustiger gaan rijden.
Geplaatst: 05.11.2004 - 18:28
door ps-amazon
achterwielaandrijving of andere vering dan standaard zullen weinig invloed hebben op het "probleem" (gesteld dat de vering gewoon goed is); bredere banden zullen het probleem alleen maar verergeren! Goede winterbanden in de standaard maat zullen altijd beter rijden in natte omstandigheden, vooral bij lagere temperaturen; let ook vooral op de juiste bandenspanning (meten bij koude banden met goede meter) en let er op dat de verhouding voor/achter conform boekje is. Een iets hogere spanning achter zou uitbreken iets kunnen voorkomen.
Maar op een zeker moment is de grens bereikt, dan rest alleen nog rustiger rijden of een auto met (van origine)betere wegligging
Re: 240 vliegt uit de bocht!
Geplaatst: 05.11.2004 - 20:31
door Marcel
naomie120&sxg schreef:We hebben sinds kort een 240DL. Helemaal fijn, super mooie bak, alleen hebben we nog 2 vragen. Hopelijk kan iemand helpen:
1. Weet iemand een goeie armsteun voor in de volvo? Voor lange stukken wel zo fijn.
2. Heeft iemand ervaring met het uit de bocht vliegen? Bij nat weer en het nemen van een iets te snelle s-bocht of bocht, breekt ie uit. Komt vast door de achterwielaandrijving. We denken eraan om extra brede winterbanden erop te zetten...
1-Je kon indertijd een kinderopvangbeugel kopen tussen je voorstoelen, daar is redelijk simpel een universele armsteun aan te maken. Zelf heb ik daar over 3 auto's 800.000 km plezier van gehad.
2-Als je hard door de bocht wil moet je een andere auto kopen. Mits schokdempers, bandenspanning etc. goed is kun je er redelijk mee door de bocht, maar niet zo hard als een moderne middenklasser. En 's winters is het erg leuk rijden hoor.....
Re: 240 vliegt uit de bocht!
Geplaatst: 05.11.2004 - 22:43
door volvorider
naomie120&sxg schreef:We hebben sinds kort een 240DL. Helemaal fijn, super mooie bak, alleen hebben we nog 2 vragen. Hopelijk kan iemand helpen:
1. Weet iemand een goeie armsteun voor in de volvo? Voor lange stukken wel zo fijn.
2. Heeft iemand ervaring met het uit de bocht vliegen? Bij nat weer en het nemen van een iets te snelle s-bocht of bocht, breekt ie uit. Komt vast door de achterwielaandrijving. We denken eraan om extra brede winterbanden erop te zetten...
Zelf al jaren een 240. Bredere banden helpen idd niet, wel een andere rijstijl. Een armsteun is nog wel te koop. Wat ook nog een optie is, is de armleuning uit een achterbank, liefst in dezelfde kleur. Al enkele voorbeelden gezien bij de 240-260 club. Een hele mooi oplossing!
Geplaatst: 06.11.2004 - 20:52
door Peter Timmer
kijk voor de armsteun even op
dit woord en verder veel plezier met je (semi) klassieker
--edit--
link even onder tekst gezet, staat zoveel netter...
--edit--
Geplaatst: 07.11.2004 - 00:08
door Jaap
Sluikreclame voor
www.volvo240-260register.nl
Heel subtiel Peter :director:

:thumbup:
Geplaatst: 09.11.2004 - 19:00
door Reitse
--moderator message--
off-topic reacties verwijderd. Het promoten van een autoclub is zonder meer toegestaan maar doe dat bij voorkeur in aparte topics om technische vragen overzichtelijk te houden.
--moderator message--
Geplaatst: 08.02.2007 - 20:56
door oudegroen
2-Als je hard door de bocht wil moet je een andere auto kopen. Mits schokdempers, bandenspanning etc. goed is kun je er redelijk mee door de bocht, maar niet zo hard als een moderne middenklasser. En 's winters is het erg leuk rijden hoor.....
Als je hard door de bocht wil met een 240 moet je een goede driftcursus volgen. Het kan namelijk wél, maar het hangt erg af van je stuurmanskunsten. Juist het relatief hoge koppel bij lage toeren maakt dat je veel power en weinig wheelspin kunt combineren om er een beheerste drift mee te maken. Eerlijk = eerlijk; zonder driften ben je nog sneller in een bocht, maar dat is minder fun en zeker minder spectaculair. Ga eens kijken naar wat de jongens doen die met 240's, 740's en 940'deelnemen aan moderne snelheidsrally's. Zij laten zien hoe je met een standaard auto erg hard kunt gaan!
Ps. Ik ben te zuinig op míjn 240 om ermee te willen driften. Voor het snelle werk heb ik een "echte" rally-auto en de eerlijkheid gebiedt met te vermelden dat dat geen Volvo is............
Geplaatst: 08.02.2007 - 21:11
door Hans oet Twent
oudegroen schreef:.......driften ben je nog sneller in een bocht, maar dat is minder fun en zeker minder spectaculair. Ga eens kijken naar wat de jongens doen die met 240's, 740's en 940'deelnemen aan moderne snelheidsrally's. Zij laten zien hoe je met een standaard auto erg hard kunt gaan!
Ps. Ik ben te zuinig op míjn 240 om ermee te willen driften. Voor het snelle werk heb ik een "echte" rally-auto en de eerlijkheid gebiedt met te vermelden dat dat geen Volvo is............
Enne, ik als Rally fan wil natuurlijk weten wat jouw "echte" rally-auto is.... EN of je wel eens met de Golden Tulip hebt meegedaan enz. enz.
(Das ongeveer in mijn achtertuin zeg maar..)
De groetn oet een drapperig Twent
Geplaatst: 08.02.2007 - 22:08
door oudegroen
Hans oet Twent schreef:oudegroen schreef:.......driften ben je nog sneller in een bocht, maar dat is minder fun en zeker minder spectaculair. Ga eens kijken naar wat de jongens doen die met 240's, 740's en 940'deelnemen aan moderne snelheidsrally's. Zij laten zien hoe je met een standaard auto erg hard kunt gaan!
Ps. Ik ben te zuinig op míjn 240 om ermee te willen driften. Voor het snelle werk heb ik een "echte" rally-auto en de eerlijkheid gebiedt met te vermelden dat dat geen Volvo is............
Enne, ik als Rally fan wil natuurlijk weten wat jouw "echte" rally-auto is.... EN of je wel eens met de Golden Tulip hebt meegedaan enz. enz.
(Das ongeveer in mijn achtertuin zeg maar..)
De groetn oet een drapperig Twent
Het antwoord op jouw vraag over mijn rallyauto vind je op
www.rallysportutrecht.nl
Ik ben van oorsprong ook tukker. Mij achtertuin grende aan de KP's van de euregiorally. Ik droomde er als klein jongetje van ooit mee te mogen doen aan de Hellendoornrally en daar heb ik dus naartoe gewerkt. Ik heb één keer deelgenomen aan die wedstrijd en dat was als ik me niet vergis in 1996, met een Opel Corsa, maar we raken nu wat ver off-topic. Om de verbinding met dit forum en de rallysport te leggen én om te rechtvaardigen dat ik mijn eigen wbsite hier mag melden ook nog wat bateloze reclame voor mijn rallyvrienden "op Volvo":
www.volvooriginal.nl
Groet'n oet 'n papperig Soest
Geplaatst: 09.02.2007 - 10:19
door whitehorsekart
Ik heb vele 245's gehad en heb er altijd stevig mee doorgereden. Ik vind de wegligging beter dan gemiddeld al zijn er auto's die nóg voorspelbaarder zijn. Ik weet wél dat het heel veel uitmaakt wat voor banden je erop hebt en mer wat voor spanning je rijdt.
Met B-merk banden gaat het inderdaad niet goed en met sommige A-merken ook niet. Mij bevielen de Michelins altijd het beste. Ook moeten je dempers achter in prima staat zijn. Natuurlijk breekt de auto uit bij te hoge snelheden, maar de sliphoek is heel groot, dwz je kunt hem heel lang corrigeren voordat je hem "kwijt" bent.
Helaas zijn veel 240's inmiddels niet meer helemaal okselfris, maar je moet niet te snel denken dat de gevolgen daarvan normaal zijn. Draairubbers, dempers, bevestigingspunten zijn allemaal verantwoordelijk.
Veel succes met je fijne auto en gewoon stevig blijven rijden hoor.
Geplaatst: 09.02.2007 - 11:23
door geestschrijver
Ik zou zelf na één keer uit de bocht vliegen wel tot de conclusie komen dat ik de bocht te hard had genomen, denk ik. Heel slecht voor je lak, ook.
Geplaatst: 09.02.2007 - 18:23
door Fat Rat
Zoals gezegd zijn goede banden op goede spanning de sleutel tot goed bochten gedrag. Ik ben ook al eens uit de bocht gevlogen met m'n 740, en nee dat was niet slecht voor de lak, wel voor m'n rechter voorband en velg.
Maar dat was ook een kwestie van een slechte band achterop...
Geplaatst: 23.07.2010 - 17:36
door minitinus
ik zeg oefenen tot je het onder de knie hebt om er gewoon dwars doorheen te gaan!
Geplaatst: 23.07.2010 - 17:58
door Stinky
zooo dit was een oud topic!
Geplaatst: 23.07.2010 - 18:03
door Ben
Zo, die zat diep in het stofhok !
Geplaatst: 23.07.2010 - 18:32
door Walter
HAAAAAstjoe!
Geplaatst: 31.07.2010 - 16:49
door FLA
Ik verbaas me over de opmerking van de topicstarter... mijn 244 ligt eigenlijk als een blok op de weg onder alle omstandigheden, zeker voor een auto uit die periode. Als ik wil driften (zelden tot nooit, daarvoor pak ik de 300C van mijn baas, oei zou hij hier meekijken? 8-[ :-$ ) gebeurt dat wanneer ik dat wil, niet andersom...
Geplaatst: 06.09.2010 - 16:51
door geestschrijver
Aangezien er nooit meer iets van betreffende topicstarter is vernomen, kunnen we aannemen dat deze een keer te veel uit de bocht is gevlogen.