Pagina 1 van 1

Fluittoon S60

Geplaatst: 17.03.2009 - 21:34
door bugbyte
Mijn S60 2003, 170Pk, produceert een fluittoon bij stationair toerental. De toonhoogte veranderd niet als het toerental wijzigt en bij ongeveer 1500 toeren verdwijnt de fluittoon.
Het is geen lager, het is ook geen riem die piept, heb ik allemaal gecontroleerd. Het komt volgens mij uit een zwart rond ding dat links onder het inlaatspruitstuk gemonteerd is.
Er loopt een slangetje van de kleppendeksel naar dit zwarte ding.
Weet iemand wat dit is en wat de functie is van dit zwarte ding is en misschien waarom dit een fluittoon produceert.
Jan

Geplaatst: 18.03.2009 - 00:20
door Gast
Je ETM, tik maar eens ETM in bij Zoek.

Geplaatst: 18.03.2009 - 16:53
door hadico
Haal je olievuldop er eens af met draaiende motor is het dan over zit je carterventilatie verstopt.

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:16
door 24AB2
hadico schreef:Haal je olievuldop er eens af met draaiende motor is het dan over zit je carterventilatie verstopt.
vraag : als er sprake is van verstopping carterventilatie is dit toch ook merkbaar in het olieverbruik ?

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:27
door bugbyte
Het is inderdaad over als de olievuldop er af is. de carterventilatie slang verwijnt in een zwart doosje onder het inlaatspruitstuk, daar komt ook de fluittoon vandaan. hoe kan ik dit ontstoppen.

PS. Nu begrijp ik ook waarom de auto naar olie stinkt als hij in de garage staat.
Bedankt,
Jan

Geplaatst: 18.03.2009 - 19:39
door hadico
Enigste optie is om het ding eraf te halen en dan uitpeuteren of beter nog een nieuwe monteren ,meest voorkomende waardoor dit gebeurt is een 'foute' motorolie of het te lang rijden met een laag oliepeil waardoor de nog aanwezige olie min of meer verbrand en een residu afzet op plaatsen die koeler zijn .
De plaats van de verstoping is van invloed op het olieverbruik als hij voor de vacuumslang verstopt creeer je een overdruk in je carter in dit geval is hij dus na de vacuumslang verstopt en creeer je een te hoge onderdruk met als gevolg dat hij gaat staan te fluiten langs de keerringen ed.

Geplaatst: 18.03.2009 - 20:07
door bugbyte
bedankt voor de informatie.
Ik ga in het weekend 'ns kijken hoe ik dat ding kan vervangen, je kunt er zo te zien moeilijk bij komen onder het inlaatspruitstuk.

Geplaatst: 18.03.2009 - 20:39
door hadico
Mooiste is om het spruitstuk los te nemen dan heb je alle ruimte om er aan te werken en alle slangen weer goed te reinigen/monteren.

Geplaatst: 18.03.2009 - 21:59
door 24AB2
De plaats van de verstoping is van invloed op het olieverbruik als hij voor de vacuumslang verstopt creeer je een overdruk in je carter in dit geval is hij dus na de vacuumslang verstopt en creeer je een te hoge onderdruk met als gevolg dat hij gaat staan te fluiten langs de keerringen ed.
ok , is duidelijk
2 varianten mogelijk
weer wat geleerd

Geplaatst: 21.03.2009 - 19:21
door s60magic
Ik heb het idee dat de mijne achter bij de achterwielen fluit of is dit de brandstofpomp.

Geplaatst: 21.03.2009 - 19:43
door hadico
s60magic schreef:Ik heb het idee dat de mijne achter bij de achterwielen fluit of is dit de brandstofpomp.


Mogelijk je pomp deze zit aan de rechterzijde in de brandstoftank evt eens luisteren aan de tankopening met de dop eraf of onder de auto aan de rechterzijde onder de tank ,is goed te horen met een schroefendraair op de tank te houden en hier met je oor aan te luisteren.

Geplaatst: 23.03.2009 - 14:59
door Dries77
@Hadico,

Jij bent echt een aanwinst voor dit forum. Chapeau!

Geplaatst: 23.03.2009 - 17:56
door hadico
Thanks :wave:

Geplaatst: 08.04.2009 - 19:57
door s60magic
Hoi Hadico, mijn auto fluit wel aan de rechterzijde en is van 2007 en 40000 dkm hoort dit zo of moet ik een afspraak maken bij de garage hij is namelijk nog geen twee jaar oud.
hadico schreef:
s60magic schreef:Ik heb het idee dat de mijne achter bij de achterwielen fluit of is dit de brandstofpomp.


Mogelijk je pomp deze zit aan de rechterzijde in de brandstoftank evt eens luisteren aan de tankopening met de dop eraf of onder de auto aan de rechterzijde onder de tank ,is goed te horen met een schroefendraair op de tank te houden en hier met je oor aan te luisteren.

Geplaatst: 08.04.2009 - 20:42
door hadico
Geluid is altijd lastig om zeker te zijn zou ik langs je dealer gaan om het daar te laten horen blijft lastig om dit te verklaren of het wel of niet afwijkt via deze manier.

Succes

Geplaatst: 14.04.2009 - 19:53
door s60magic
Ben toch even bij de dealer langs geweest, maar ik hoefde mij geen zorgen te maken.
hadico schreef:Geluid is altijd lastig om zeker te zijn zou ik langs je dealer gaan om het daar te laten horen blijft lastig om dit te verklaren of het wel of niet afwijkt via deze manier.

Succes

Geplaatst: 24.05.2009 - 20:29
door bugbyte
[quote="hadico"]Mooiste is om het spruitstuk los te nemen dan heb je alle ruimte om er aan te werken en alle slangen weer goed te reinigen/monteren.[/quote]
Ik heb de spullen binnen en ga komend weekend beginnen om de zaak te vervangen. Was nog moeilijk ook om de goeie onderdelen te krijgen, niemand had ooit van dit probleem gehoord. Heeft iemand een tekening van de voorkant van de motor hoe een en ander gemonteerd is, of misschien een handleiding uit VADIS.
Jan

Geplaatst: 24.05.2009 - 20:52
door steven460
Fluiten of 'Tjoelpend geluid' Want de mijne maakt soms als ie warm is een tjoelptjoelptjoelptjoelp... geluid wat in de pas loopt met het draaien van de motor. Klinkt wel lief eigenlijk...Is dat het gefluit van een verstopte carter ventilatie? :oops:

Geplaatst: 26.03.2010 - 20:25
door Eppoo144
@bugbyte

Is het uiteindelijk gelukt? Was het veel werk?
Ik heb namelijk exact hetzelfde probleempje.
Piepend geluid dat weg is als de oliedop eraf haal, dus het komt echt wel vaker voor.
Ook ik dacht eerst aan de multiriem e.d.

Erwin