koppakking
ik heb onlangs de koppakking vervangen dus de distriebutie moest er ook af gemarkeert toen de kop eraf gehaald alles netjes weer gereviseerd ,alles weer hergeplaatst maar nu zit hij vast graag wat ideen van jullie de kopbouten hadden een andere sleutel aansluiting zo ik kon zien was de lengte gelijk en het aandraaien met een momentsleutel heb ik een dealer gebelt en die zij dat ik eerst new 20 daarna 70 dan even wachten dan weer lossen en daarna 70 en dan 124 moest aan draaien ik vind dit wel een raar verhaaltje wie kan mij dit eventueel uitleggen
mvg
gert volvo 480
koppakking
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13
Let goed op of de bouten inbus of torx zijn. De torxbouten zijn nl. van een diesel en kunnen afbreken wanneer je ze met de krachtmoemnten van een benzinewagen aandraait!
Volgens mij klopt het verhaal wat je beschrijft wel aardig. Het uiteindelijke aanhaalmoment moet tussen de 140 en 190 liggen dacht ik. De exacte aanhaalmomenten heb ik echter op papier staan, ik zal ze morgen wel even doorgeven.
Groetjes!
Volgens mij klopt het verhaal wat je beschrijft wel aardig. Het uiteindelijke aanhaalmoment moet tussen de 140 en 190 liggen dacht ik. De exacte aanhaalmomenten heb ik echter op papier staan, ik zal ze morgen wel even doorgeven.
Groetjes!
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Er is een hele speciale manier om de kopbouten vast te zetten. Eerst nieuwe bouten gebruiken. Deze kan je maar eenmalig gebruiken omdat ze van het stretch type zijn. dan doe je wat olie op het schroefdraad voor montage zodat je ze met het juiste aanhaalmoment vast kunt zetten. Eerst zet je ze handvast dan haal je ze aan met 20nm volgens de slakkenhuis methode, midden beginnen, en naar buiten werken als een slakkenhuis. Zover alles normaal. Dan aanhalen met 70nm. Minstens 3 minuten wachten zodat de koppakking zich kan zetten. Vervolgens weer lossen(!) tweede fase weer aanhalen met 20nm. En nu komt het, je moet ze verder vastdraaien met 124 GRADEN, dus niet nm! Hier kan je het terugvinden, ik heb het alleen in het duits voor je op zip pagina 11. Het aanhalen in graden gebeurt volgens dit manual met een speciaal stuk gereedschap. Je hoeft ze daarna niet meer na te trekken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wat zit er nu vast?De kop of de motor?Dat ontgaat me even!
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22.03.2009 - 16:31
Hallo, wat er vast zit zijn de zuigers,want nokkenas draait wel,want als wij hem in de versnelling zetten en dan naar voren trekken komt hij maar een klein stukje en dan is het net of hij vast zit , dus je kan hem een heel klein stukje heen en weer drukken , maar op een gegeven moment zit hij vast kan hij niet verder meer vooruit, en achteruit precies zo , distributie draait ook wel , aleen zodra je een stukje verschuift gaat hij op een gegeven moment vast zitten, starten doet hij helemaal niks , aleen een tik dat de motor niet in het rond kan komen , ik hoop dat julie hier wat aan hebben ,
gr gert
gr gert
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
De oplossing is simpel,de distributieriem zit er niet goed op,de afstelling klopt dus niet,als je gestart hebt al,heb je nu dus kans dat er kromme kleppen in zitten!
Die riem monteren is simpel,er staan merktekens op de riem en op de tandwielen.
Die riem monteren is simpel,er staan merktekens op de riem en op de tandwielen.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22.03.2009 - 16:31
dekppakking is nu met sucses vervangen maar nu een probleem distrubitie hij is denk ik van de tijd af. Mijn vraag is zit er ook een merkteken op de onderste poeli kan ik niet vinden de bovenste wel wie kan mij dat vertellen,
en hoe monteer ik dat graag een beetje uitleg
mvg
gertvolvo 480
en hoe monteer ik dat graag een beetje uitleg
mvg
gertvolvo 480
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
op het onderste tandwiel zit een merktekentje,als je er tegenaan kijkt zie je op een tand een puntje zitten.
En er staan merktekens op de riem en pijlen voor de goeie draairichting,ik hoop dat nu de kleppen niet al krom zijn!
En er staan merktekens op de riem en pijlen voor de goeie draairichting,ik hoop dat nu de kleppen niet al krom zijn!
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 21:44
Mensen, ik zit nu ook aan een lekke koppakking op een B18FT '88
Wordt dat een dure klus als ik het laat doen bij een garage?
Als ik het zelf doe (om de kosten te drukken), is het duurste van de klus
de kopbouten? Klopt dat?
Graag tips waar ik zoal aan moet denken bij deze klus
Wordt dat een dure klus als ik het laat doen bij een garage?
Als ik het zelf doe (om de kosten te drukken), is het duurste van de klus
de kopbouten? Klopt dat?
Graag tips waar ik zoal aan moet denken bij deze klus
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13
Wanneer je door de opening in de versnellingsbak kijkt zie je aan krans met allemaal inkepingen. Draai aan de onderste poelie totdat er een bolletje voorbij komt. Zorg ervoor dat dit bolletje gelijk komt te staan met het O-graden streepje op je bak.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er zit op het krukas tandwiel een merkteken en op het nokkenas tandwiel,ook op de riem zitten merktekens,dus simpeler kan het niet..wel de draairichting van de riem in de gaten houden,er staan pijlen op...
Het dubbele witte streepje zit op het krukas tandwiel...
Het dubbele witte streepje zit op het krukas tandwiel...