Pagina 1 van 1
Park assist met AEM afhankelijkheid
Geplaatst: 22.03.2009 - 17:16
door PeerTronic
Gisteren een mooi setje voor parkassist (origineel Volvo) gekocht via Marktplaats (bij een ander Volvo-Forum lid!).
Deze Park Assist kit heeft een AEM module nodig die ik gelukkig al heb.
Volgens de beschrijving moet er een softwareupdate plaatsvinden, is dat altijd zo? En iemand enig idee wat dat gaat kosten? Ik wil het graag zeker weten voordat ik enthousiast aan de slag ga.
Geplaatst: 22.03.2009 - 22:50
door C 30 T5
Gaat alleen werken vanaf modeljaar 2005 met AEM, voorheen was het alleen een piepertje onder de hoedenplank.
Een SW dowload is rond de € 30 ex aan arbeid plus het SW onderdeelnummer, weet hier zo geen prijs van.
Succes !
Geplaatst: 22.03.2009 - 22:56
door C 30 T5
Ik zit even na te denken en volgens mij kon dit al eerder dan 2005 met een AEM
Als je al een AEM in je auto hebt en deze werkt voor bv tel mute of snelheids signaal is het een kwestie van aansluiten en SW laden.
Geplaatst: 22.03.2009 - 22:56
door PeerTronic
Bedankt voor je antwoord, was al bang dat er niemand reageerde (zonnige zondag).
Klopt niet helemaal wat je zegt, heb ook geen hoedeplank in mijn XC70
De handleiding die erbij zit is van 03-2002 en beschrijft installaties in V70XC (2001-).
Mijn auto heeft een AEM (HU-803 premium sound en volvo carkit).
Ik ga morgen eens bellen naar de volvo dealer. 30 euro klinkt nog redelijk.
Nog iemand ervaring of tips?
Geplaatst: 22.03.2009 - 22:58
door PeerTronic
hebben elkaar net gekruist, thanks.
Ik ga eens navragen voor ik begin te boren.
Ik zag alleen op zo'n officiele brochure dat deze park assist alleen door een officiele dealer mocht worden uitegvoerd. Echt? Of is dat ivm de software?
Geplaatst: 22.03.2009 - 23:00
door PeerTronic
onnozele vraag hierbij nog...
Maar als het via het AEM module wordt aangesloten op mijn HU-803, wat genereert dan het geluids signaal?
Geplaatst: 23.03.2009 - 07:54
door Paul
Pas vanaf een MY05 gaat het over de audio. Dus in dat pakketje wat je hebt hoort een pieper te zitten.
Verder krijg je dan ook achterin bij het linker-achterlicht een schakelaar waarmee je het uit kan schakelen. Bij een MY05 < zit er een knopje voorin.
Maar volgens mij heb jij dus geen AEM nodig en ook geen software update.
Geplaatst: 23.03.2009 - 09:24
door PeerTronic
Volgens mij zit je ernaast Paul, de beschrijving is er heel duidelijk over en er zit geen pieper bij, staat ook niet inde onderdelen lijst. Het moet echt via de AEM en er hoort echt softwware geinstalleerd te worden. Hoeft ook geen schakelaar bij te zitten volgens de officiele beschrijving (gedateerd 03-2002).
Ik bel wel eens naar de dealer.
Geplaatst: 23.03.2009 - 09:36
door Paul
Dan zal je wel gelijk hebben.
Wij hebben een MY01 V70 gehad, die had het buiten de HU om. Verder hebben we daarna een MY04 gehad en dat was ook buiten de HU om. Dus geen MUTE op de radio en de piepers kwamen gewoon van achteren.
Nu in onze MY07 XC hebben we een knopje en gaat het via de HU.
Geplaatst: 23.03.2009 - 09:41
door bart simpson
die schakelaar is handig om het systeem even uit te zetten met b.v. iets aan de trekhaak
Geplaatst: 23.03.2009 - 09:44
door Paul
Maar heb je dan echt een AEM nodig bij een Phase I?
Geplaatst: 23.03.2009 - 10:07
door PeerTronic
Volgens de beschrijving laat de software alles via de radio lopen. Geluid wordt automatisch "gemute". Daarnaast kan je 'm uitzetten door geloof ik de richtingaanwijzer hendel in te houden. Zal allemaal dus via de softwre geregeld worden.
Ga zo bellen dan weet ik het hoop ik exact.
Anders was het een miskoop.
Geplaatst: 23.03.2009 - 11:15
door PeerTronic
Alles duidelijk. Het kan. Ook voor dit model

Software aanpassing en blanke lak en ponsapparaatje samen nog voor 50 euro extra. Ben ik toch mooi geholpen. Nu nog een middagje sleutelen en klaar. Weer een "gadget" erbij.
Geplaatst: 23.03.2009 - 11:25
door Paul
Goed te horen! (maar je hebt geen lak stift nodig in die grijze bumpers van een XC hoor...)
Geplaatst: 23.03.2009 - 11:50
door PeerTronic
Paul, jawel hoor. Staat expleciet vermeld voor de XC70 met blauwe/zwarte/bruine bumper bij de additionele onderdelen die je moet bestellen, prijzen vielen gelukkig allemaal mee!
In de werkbeschrijving staat ook dat voor een goede werking er een lakcoating opmoet.
Ik had het zelf ook niet verzonnen, dacht ook eerst, ha ha heb geen lak op mijn bumpers, maar moet dus wel.
Komt bij mij wel de vraag op als techneut waarom dan? Iemand een zinnige uitleg?
Geplaatst: 23.03.2009 - 17:55
door Paul
Ohja tuurlijk is een bruine bumper!
Ja sorry! Onze Xc heeft zwarte bumpers ...
Geplaatst: 23.03.2009 - 22:36
door Hans
Jammer

anders had ik het setje graag overgenomen..... haha
Maar nu krijg ik een camera en dat is ook leuk!
Geplaatst: 04.04.2009 - 14:36
door PeerTronic
Kleine update.
De afgelopen dagen zitten knutselen. Had speciaal de lak en de gatensnijder besteld bij de dealer. Was een leuk karweitje, bumper eraf, binnenwerk eruit, gaten erin, sensoren erop en alles weer terug. Oh ja, de sensoren nog voorzien van een heldere laklaag, vreemd maar zo stond het expleciet vermeld voor een juiste werking.
Vanmorgen even snel naar de dealer voor een software instalatie en alles werkt prima!
Als ik nu de versnelling in de achteruit zet geeft de radio aan dat de parkassist inschakelt en vervolgens gaat de radio in mute, de voorste luidsprekers geven een onderbroken biep totdat ik het object nader en op ~20 cm is de toon constant. Perfect.
Weer een gadget erbij. Is aan te raden als je een AEM hebt. Wel prijzig als je alles bij elkaar opteld. Als het door de dealer wordt uitgevoerd zal het waarschijnlijk prijzig zijn, toch wel veel werk (voor mij althans). Zal eens wat foto's plaatsen.