Pagina 1 van 2

5 of 6 bak automaat my 2005

Geplaatst: 23.03.2009 - 12:22
door edraket
Ik zit een beetje rond te snuffelen vvoor een V70. Nu zie ik dat er tijdens de model wisseling van eind 2004 (dus my 2005) wat belangrijke technische veranderingen zijn doorgevoerd:
-6 bak geartronic ipv 5 bak
-roetfilter af fabriek
-motor aangepast? (163 pk is nu 2.4D ipv D5).

Nu is wat ik begrijp die 6 bak automaat veel fijner om mee te rijden dan de 5 bak, maar ik zit aan de andere kant ook weer niet op dat fabrieks roetfilter te wachten. Er zijn teveel problemen mee, en de auto is daarmee een stuk minder zuinig. Bovendien heeft dat model een electronische gasklep aansturing die zeker niet feilloos is.
Nu zijn in de auto's van eind 2004 wat modellen die nog rond rijden met de 5 bak en sommigen met de 6 bak.

Mijn vragen:
1. Hoe kan ik nu zien of er een 5 of 6 bak automaat in zit. (is dat evt aan het chassis nr te zien of andere kenmerken?
2. Is er een vaste relatie met 6 bak automaat en DPF? Ik zie sommige modellen ook zonder DPF die volgens mij toch my 2005 zijn
3. heeft my 2005 altijd de electronische gasklep aansturing (is dit de zogenaamde wervelklep?) en gaat dit altijd samen met de 6 bak en DPF?

Geplaatst: 23.03.2009 - 12:29
door Thuurc
Vraag 4. Is een DPF te verwijderen?

Geplaatst: 23.03.2009 - 12:36
door bart simpson
ik ken geen problemen op rpf's af fabriek bij een V70.
een rpf af fabriek is op een 2.4D of een D5 altijd een 6 bak

Geplaatst: 23.03.2009 - 12:52
door edraket
Misschien geen problemen, maar wel een hoger verbruik!

Maar is een 6 bak ook altijd een RPF?

Geplaatst: 23.03.2009 - 12:52
door bart simpson
ja

Geplaatst: 23.03.2009 - 12:53
door bart simpson
..

Geplaatst: 23.03.2009 - 13:44
door Gast
OK, ik heb een V70 MY 2006, 2.4D 163 PK met een RPF (retrofit partikel filter) niet af fabriek en geen 6 bak GT.
Wordt het nu simpeler? :P

Geplaatst: 23.03.2009 - 14:09
door bart simpson
RPF staat voor Roet Partikel Filter, niet voor Retrofit

Geplaatst: 23.03.2009 - 17:27
door Gast
Of Pirelli Feelpure Roetfilter.
Ik ben al verschillende benamingen voor deze afkorting tegen gekomen.

Maar het is en blijft gelukkig een Roetfilter, of je moet de politiek in willen. :P

Geplaatst: 23.03.2009 - 17:43
door Paul
Maar een MY05 is toch niet meteen de zes-bak? Die is toch pas eind 2004 gekomen?

Geplaatst: 23.03.2009 - 18:01
door BlackcurrantV70
Tijdens testrit is dit makkelijk na te gaan, je zet de bak in handmatig, aan zeg maar 90km/u en dan zit ie bij mij in zijn "6" wat dan ook aangegegven wordt op het display in de kmteller.

Je kan dan natuurlijk mocht het een 5 bak zijn, ook proberen om die handbediend 1 trap hoger te zetten.

Geplaatst: 23.03.2009 - 20:03
door edraket
Ja dat begrijp ik, ik wil de auto er echter op voorhand op kunnen selecteren! Vaak weet een handelaar niet of het een 5 of 6 bak is.

Geplaatst: 24.03.2009 - 10:24
door BlackcurrantV70
Ja kan ze natuurlijk ook allemaal gaan proefrijden natuurlijk :-)

Tenminste diegene die je op het eerste gezicht bevallen.

De mijne is een MY2006 24D (163PK) met 6 bak en RPF af fabriek en ik haal gemiddeld tussen de 6,5 en 7,5/100km op de BC, in realiteit geeft dit tussen de 7 en 8l/100km hoor.
Gebruik is ongeveer 75% snelweg (110-130km/u) en 25% stad.

Tja is wel wat meer dan mijn vorige auto (Mazda 6 20CiTD met handbak), maar in Belgie zeggen we dan "koken kost geld" he.

Geplaatst: 24.03.2009 - 13:27
door edraket
Proefrijden zijn de meeste handelaren niet zo happig op. Ze willen eerst zeker weten of je echt geintresseerd bent voordat je mag proefrijden heb ik gemerkt. Bij de dealer is dat gelukkig anders.

Volgens mij is het verbruik van de latere types (met RPF) echt hoger dan de modellen daarvoor! Helemaal met het gebruik van jouw auto (merendeel snelweg). Scheelt volgens mij echt iets van 1 l/100km.

Geplaatst: 24.03.2009 - 15:59
door Hans
Ik heb na het monteren van het RPF op mijn 2.4D met 5 traps Geartronic geen merkbaar hoger verbruik waargenomen. Misschien moet ik nu 20 km eerder tanken. Lekker belangrijk. Denk dat het in het dagelijks verkeer teniet gedaan wordt.

Sowieso is jou oldskool S60 D5 de zuinigste variant!

Geplaatst: 24.03.2009 - 17:28
door BartS
hans anesthesie schreef:Ik heb na het monteren van het RPF op mijn 2.4D met 5 traps Geartronic geen merkbaar hoger verbruik waargenomen. Misschien moet ik nu 20 km eerder tanken. Lekker belangrijk. Denk dat het in het dagelijks verkeer teniet gedaan wordt.

Sowieso is jou oldskool S60 D5 de zuinigste variant!
Volvo had toch een tijdje de policy om alsnog een retrofitfilter te plaatsen op de oudere dieseluitvoeringen of vergis ik mij hier in?

Hans, is het merkbaar tijdens het rijden dat er achteraf een RPF is geplaatst? Ik doel op vermogensverlies of anders oppakken van de motor o.i.d.

Geplaatst: 24.03.2009 - 21:46
door Gast
Ik heb geen verschil gemerkt met achteraf roetfilter.

Geplaatst: 24.03.2009 - 22:52
door edraket
Het gaat mij ook om het af fabriek roetfilter. Tuurlijk heb je gelijk dat dat extra tientje aan brandstof het hem ook niet doet. Maar je weet natuurlijk niet wat de brandstof prijzen doen, en het geeft mij ook een beter gevoel door in een wat zuiniger auto te rijden. Bovendien is het weer een extra systeem in de auto en dat kan allemaal stuk.

Geplaatst: 25.03.2009 - 11:51
door Hans
Hans, is het merkbaar tijdens het rijden dat er achteraf een RPF is geplaatst? Ik doel op vermogensverlies of anders oppakken van de motor o.i.d.
Ik heb er helemaal niets van gemerkt!

Geplaatst: 25.03.2009 - 12:07
door edraket
Retrofit filter heb ik ook en merk je niets van. Het af fabriek filter is tijdens het regenereren merkbaar aanwezig door het enorme verbruik op dat moment.

Weet iemand of dat af fabriek systeem ook gevuld moet worden?