Pagina 1 van 2

Lagertje los van... pomp o.i.d. ?

Geplaatst: 18.11.2005 - 14:23
door General
S40 phase 1 probleem:

Ik heb sinds enige tijd een raar geluid van onder de motorkap?!
Bij een koude motor loopt er altijd een pomp of iets dergelijks mee, die na enkele minuten (warme motor?) weer stopt.
Nu hoor ik het geluid van een aanlopende lager als die pomp aanslaat.... en dat geluid blijft aanhouden totdat dat pompje weet afslaat als de motor op temperatuur is.
Dat klinkt niet alleen niet goed, maar ik neem aan dat het ook voor de motor niet goed is?!

Wat is dit geluid en wat zal dan het waarschijnlijke defect zijn?
En wat als ik hier nog langer mee door rijd?

Ik wil geen onverwachtte kosten aan mijn wagen, dus ik hoop dat dit makkelijk op te lossen is.

Geplaatst: 18.11.2005 - 16:47
door CeeBee
Je luchthulppomp , die helpt om je kat. eerder op te warmen.
Is een duur pompje , maar je kan hem volgens mijn dealer ( en nog twee voormalige Volvo monteurs)gewoon los halen , de stekker dan.
Kan geen kwaad , is alleen slechter voor het milieu.

Geplaatst: 18.11.2005 - 17:13
door General
Waar zit dan stekkertje dan?
dan kruip ik er straks nog even onder!
(alvast bedankt voor de snelle reply)

Geplaatst: 18.11.2005 - 18:12
door CeeBee
Er zit maar 1 stekker aan , dus starten en volg het geluid naar die pomp en trek de stekker eraf. 8)

Geplaatst: 18.11.2005 - 19:07
door General
dat ga ik dan zeker proberen! :lol:

merci

Geplaatst: 19.11.2005 - 08:50
door Znef
General, laat je weten of het lukt en je geen foutcode krijgt? Want als die luchtpomp enkel en alleen voor de kat is, dan zet ik ze ook af wegens nutteloos. Of helpt het ook voor de lambdasonde? Dacht het niet want die heeft eigen verwarming dacht ik. Nu ja, kan het altijd vragen he.
Bij Volvo hadden ze mij wel gezegd dat het kan zijn dat uw EGR klep vast gaat lopen als je die pomp afkoppelt.

Geplaatst: 19.11.2005 - 14:01
door General
ik krijg dat $%^% stekkertje niet gevonden!

En nu ik gerricht op zoek wil gaan naar die pomp, krijg ik zelfs de pomp niet gevonden.
Mijn vrouw vond het handig om eventjes op en neer te rijden naar haar ouders, dus nu is de motor warm en slaat de pomp dus niet aan! :evil:

Geplaatst: 19.11.2005 - 17:19
door CeeBee
Znef schreef:General, laat je weten of het lukt en je geen foutcode krijgt? Want als die luchtpomp enkel en alleen voor de kat is, dan zet ik ze ook af wegens nutteloos. Of helpt het ook voor de lambdasonde? Dacht het niet want die heeft eigen verwarming dacht ik. Nu ja, kan het altijd vragen he.
Bij Volvo hadden ze mij wel gezegd dat het kan zijn dat uw EGR klep vast gaat lopen als je die pomp afkoppelt.
Bij phase 1 krijg je geen storing of foutmelding. 8)

Geplaatst: 20.11.2005 - 13:42
door General
Ik heb het pompje gevonden (denk ik) en het zit vlak onder de zekeringenkast.
Ik zie echter geen stekkertje dat je zo los kan trekken?
Wél zie ik twee kabeltjes naar binnen lopen via een soort... dekseltje.
Maar daar krijg ik niets los geklikt?

iemand ervaring met dit probleempje?

Geplaatst: 20.11.2005 - 15:07
door CeeBee
Zit gewoon een stekker aan volgens mij , misschien dat dit je kan helpen.

Afbeelding

Geplaatst: 20.11.2005 - 15:55
door sjoebert
die pompen maken altijd herrie. niks aan de hand.

Geplaatst: 20.11.2005 - 19:03
door General
sjoebert schreef:die pompen maken altijd herrie. niks aan de hand.
Er is een verschil tussen herrie maken, en HERRIE maken!
Nee, normaal zoemt zo'n ding altijd, maar nu hoor je het geluid van een aanlopende lager en gekraak!

Geplaatst: 31.12.2005 - 16:21
door General
Ik heb zojuist de pomp los gekoppeld!
(eindelijk!!!)
Gelukkig geen foutmeldingen o.id. en... nog beter voor de prestaties ook!

De pomp is namelijk een EGR (of zoiets) die uitlaatgassen nóg een keer verbrand door ze nogmaals met de verse lucht mee de motor in te sturen.
Daarmee reduceer je de uitlaatgassen (beter voor het milieu) door ze meerdere malen te verbranden, maar lopen je presaties dus ook behoorlijk terug (een motor heeft véééééél verse zuurstof nodig i.p.v. auspuff-luft)
Effe afkoppelen is een aanradertje dus!

En hoe af te koppelen?
Het stekkertje bleek geen stekkertje te zijn.
Dus de gehele pomp uit elkaar gehaald.
Dan kom je een hele dikke veer tegen (klep?) en dáár lopen ook de draden naar toe.
Je kan de draden daar gelukkig wél heel simpel loshalen!

Geplaatst: 31.12.2005 - 21:30
door ICEFOX
Dit geintje werkt ook prima voor een diesel. EGR afsluiten en last meer van het even inhouden, na een tijdje met constante snelheid gereden te hebben, en er wordt gas bijgegeven met de bijbehorende dieselpluim.
Tevens werkt dit zeer positief voor je roetmeting. Die komt een stuk lager uit.

Geplaatst: 01.01.2006 - 12:08
door broere_paul
Zou je wat uitgebreider kunnen uitleggen hoe je precies de EGR-klep voor de diesel hebt afgesloten?
Dan kan ik het ook een keer proberen.

Geplaatst: 01.01.2006 - 13:31
door Turbodesk
Kan je ook daadwerkelijk verschil voelen in performance of heb je het ergens gelezen of gehoord?

Ik ben benieuwd, want dan haal ik hem ook los.

Geplaatst: 01.01.2006 - 20:13
door General
Turbodesk schreef:Kan je ook daadwerkelijk verschil voelen in performance of heb je het ergens gelezen of gehoord?
Ik voel een duidelijk verschil met koude motor, trekt soepeler en sterker door.
Over het algemeen (dus ook met warme motor) loopt hij vloeiender.
Maar...
Het kan dus ook zo zijn dat ik dit voel omdat ik eerst met een kapotte EGR rond reed.

Geplaatst: 01.01.2006 - 20:17
door volvov40t4
ik zou zeggen:
houd ons op de hoogte voor de lange termijn "gevoelens"

ben van mening dat dit soort "stekkertjes" er niet voor niets op zitten.
(jaja voor de EGR, zo ver was ik ook al :lol: )

Grrrr

Geplaatst: 05.01.2006 - 22:18
door Oscar
Bij mij zat het stekkertje ook los, in de garage hebben ze m er weer op gedrukt en een kabaal zal ik je vertellen, gauw weer los halen

Geplaatst: 09.01.2006 - 19:21
door ICEFOX
broere_paul schreef:Zou je wat uitgebreider kunnen uitleggen hoe je precies de EGR-klep voor de diesel hebt afgesloten?
Dan kan ik het ook een keer proberen.
Heb een dicht aluminium plaatje tussen de EGR-klep en het luchtinlaatstuk gemaakt, inplaats van het stalen invoer buisje. Het invoerbuisje heeft zowel een pakking aan de EGR kant als aan de luchtinlaatstuk kant. Zo sluit het plaatje dus mooi af.
Op deze manier sloop je ook geen onderdelen weg, en kan de vacuum-slang ook gewoon aan de EGR blijven zitten.
Waarom dan niet alleen het slangetje afsluiten? Vaak is de klep al zo vol met roet dat deze zelfs niet meer goed afsluit (veel roken bij optrekken).

Zelf heb ik het stalen invoerbuisje die in het luchtinlaatstuk steekt genomen om als mal te dienen om een plaatje aluminium op maat te maken en de boutgaten af te tekenen. Weer netjes vastschroeven (twee inbusbouten) en rijden maar.
Geen rook meer bij het optrekken. En niet meer even inhouden na een tijdje met constante snelheid te hebben gereden en dan te willen versnellen, die vaak ook de dieselpluim met zich mee brengt.

Rij er nu al drie maanden zonder problemen of bijverschijnselen mee (15.000 km). En aangezien mn EGR aardig dicht zat met roet en dus ook niet meer goed sloot, is ie vooral onderin flink wat sneller geworden.

Wat wordt er nu motorisch anders?
De EGR-klep (Exaust Gas Regulator valve) stuurt bij deellast (constante snelheid rijden) een deel van de uitlaat gassen terug in de inlaat. Hierdoor is er minder zuurstof in de motor. De verbranding van de brandstof vind dan op een lagere temperatuur plaats, waardoor de NOx uitstoot wordt verlaagd. Bij vollast (optrekken en zware last trekken) sluit de EGR om het volledige vermogen te kunnen benutten).
Nadeel is dat er dus ook veel vervuiling in het inlaatstuk komt. Wat op den duur nadelige gevolgen voor de motor prestaties geeft in de vorm van veel rook bij het wegrijden en het trager worden van de motor.

Door de klep dicht te maken wordt de verbrandingstemperatuur dus iets hoger in de motor. Echter wordt de motor niet warmer dan met EGR. De uitstoot van NOx wordt ook iets hoger, maar door de vervuiling die vaak al is opgetreden aan de EGR dus toch weer lager, evenals de roetuitstoot.
Je moet ze eens zien kijken naar het apparaat bij een roetmeting als de waarden lager zijn dan wanneer de auto de fabriek verlaat.

Als er nog vragen zijn...hoor het wel.

Mvrgr Sebastiaan