Pagina 1 van 1
Uitvallen bij stoplicht/kruising etc
Geplaatst: 28.03.2009 - 13:08
door Chilledd
Hallo allen,
Ik ben al enige tijd lid van dit forum echter heb ik nog niet eerder een bericht geplaats. Wel heb ik van velen van jullie berichten hulp gehad bij het oplossen van problemen aan mijn volvo 460 2.0i uit 1993.
Echter in dit geval weet ik niet meer waar ik het probleem moet zoeken.
Het probleem is dat mijn auto regelmatig uitvalt bij het intrappen van de koppeling als je aan komt rijden bij een kruising/stoplicht/rotonde.. Hij start direct weer, daar zijn geen problemen mee. Wel heb ik regelmatig een foutmelding van de lambdasonde.
Onlangs zijn de volgende onderdelen vervangen:
Brandstoffilter
Bougies
Luchtfilter
Lambasonde
Het enige wat ik me nog zou kunnen bedenken dat is een probleem met de luchtmassameter maar die zit er volgens mij helemaal niet in, en anders de vacuumslangetjes alleen weet ik die niet te vinden misschien kan iemand me hier een duidelijk omschrijving van geven waar ik ze zou kunnen vinden of waar ik anders het probleem mee op zou kunnen lossen...
Help?!?!
Geplaatst: 28.03.2009 - 17:46
door nielo
Het zou ook misschien de mapsensor kunnen zijn,1 zo,n slang zit een vernauwing in en die kan verstopt zijn :roll:
Als het goed is,als je voor de auto staat,zit hij links in de hoek onder het voorraam,je ziet ook 2 slangetjes erin gaan.
Geplaatst: 28.03.2009 - 18:40
door bart simpson
Dat "start-stop" systeem gaat voor modeljaar 2010 pas uitkomen op de Drivé modellen

Geplaatst: 28.03.2009 - 20:00
door polarwittesloep245
het lijkt erop dat de motor verzuipt bij stationair toerental.
als bij intrappen van de koppeling de motor langzaam smoort dan is dat het geval lijkt me.
daarom gaat ook die lambasensor protesteren.
wat ik me ook kan voorstellen is dat de dynamo of accu kaduuk is; spanning zakt in bij lager of stationair toerental en er is dan geen spanning genoeg voor de ontsteking.
succes ermee

Geplaatst: 28.03.2009 - 20:22
door Chilledd
Dat mapsensor verhaal ga ik zeker even naar kijken! Dankjewel nielo!
Haha ja dat start-stop systeem zou prettig zijn helaas is dat hier niet het geval
Verder is afgelopen jaar de dynamo gereviseerd en er zit een net nieuwe accu in, ik zoek het dus niet echt in het electrische verhaal... Ik heb heel erg het gevoel dat er iets met de lucht toevoer mis is alleen weet ik niet precies waar ik ernaar moet en wat er verder nog rondom het blok zit wat er invloed op heeft...
In ieder geval bedankt voor jullie reacties zover!
Geplaatst: 28.03.2009 - 21:27
door nielo
Mapsensor kan er invloed op hebben werkt namelijk ook door luchtdruk en regeld ook iets met stationair dacht ik.
En als die niet werkt of slang verstopt zit slaat hij af met afremmen e.d.
Geplaatst: 29.03.2009 - 00:07
door verwe760
Controleer ook de vacuum slangetjes!
Geplaatst: 29.03.2009 - 10:31
door Iroll
Welk merk Lambda heb je erin gezet? Deze blokken draaien eigenlijk alleen goed op de originele Bosch Lambda. Andere, universele merken geven heel vaak problemen.
Er zit alleen een LMM op de turbo uitvoering, op de N/A blokken zoals de B20F zit een MAP. Alleen de b20F heeft geen restrictie in het slangetje, dat heeft de B18U wel. Wat het anders zou kunnen zijn is de gasklepsensor. Zet hem op contact en draai met de hand de gasklep open. Als je hem opendraait moet je gelijk een klikje horen. Dat is het klikje van de stationair stand. Hoor je het klikje niet dan moet de gasklepsensor afgesteld worden. Verder zou ik alle ontstekingsdelen zoals bougiekabels, rotor en distributiekap vervangen, daar kan het ook aan liggen. De B20F is daar nogal gevoelig voor.
Geplaatst: 30.03.2009 - 19:55
door midwestern
Heb je onder het rijden geen problemen, loopt motor onregelmatig ?
zoals bijvoorbeeld inhouden bij gasgeven ? Zeker de vacuumslangetjes kontroleren geven nogal eens problemen na verloop van jaren.
Geplaatst: 30.03.2009 - 21:54
door Chilledd
Allereerst bedankt voor al jullie reacties! Vandaag heb ik een en ander gesleuteld, ik heb de vacuumslangetjes nagelopen, 2 slangetjes vervangen, de ene loopt van het blok naar de map sensor en de andere zit naast het mafsensorslangetje op het blok, een klein stukje met daarin een schroef ter afdichting. Hij loopt iets rustiger maar het probleem is helaas hiermee niet verholpen.
Daarnaast heb ik zojuist het gasklephuis schoongemaakt, ik heb het er niet vanaf gehaald, ik heb eerst een sponsje ingespoten met remreiniger en daarmee de heftige shit weggehaald, daarna een poetsdoekje ingespoten met remreiniger en het ff netjes schoongepoetst.
Ik heb nu nog niet gereden, de motor wel gestart en hij gaf weer een lambdamelding. In de loop van de week zal ik de mafsensor vervangen vermoedelijk zaterdagochtend.
Onder het rijden voel je soms wel lichte schokjes maar echt inhouden doet de motor niet.
Verder is onlangs trouwens de rotor en de distributiekap ook vervangen dus dat is het ook niet. De afstelling van de gasklep bij stationairstand heb ik vergeten te testen, dat zal ik morgen doen. Als er iemand nog verdere suggesties heeft hoor ik het graag!
Geplaatst: 30.03.2009 - 22:03
door niels.nijsten
De 2 liter staat er om bekend dat de keering van de nokkenas bij de rotor wel eens wil gaan lekken/zweten. zeg nu niet het zit pas nieuw haal het gewoon eens los, het zijn tog maar 3 torxschroefjes, en spuit de rotor+verdeler goed schoon met remmenreiniger en kijk eens wat hij dan doet. LMM heeft deze auto tog ook! de slang van je luchtfilterhuis naar de gasklep zit halverwege de bocht een klein sensortje genaamd LMM, lees anders eens de storingen uit misschien helpen deze je nog verder!
Geplaatst: 30.03.2009 - 22:08
door Chilledd
Niels, bedankt voor je snelle reactie! Ik zal morgen de rotor en verdeler even loshalen en goed schoonmaken met remmenreiniger! Niet geschoten is altijd mis denk ik maar zo! En die sensor in de slang van het luchtfilterhuis naar de gasklep dat is toch een temperatuursensor voor de inkomende lucht?? Dat dacht ik in vadis gezien te hebben.
Als ik al deze dingen gedaan heb en mafsensor vervangen heb en er dan nog problemen zijn laat ik um ook uitlezen inderdaad want dan heb ik vrijwel alles gedaan wat ik zelf kan...
Geplaatst: 30.03.2009 - 22:13
door niels.nijsten
je kan hem ook makkelijk zelf uitlezen tussen je luchtfilterbox en je veerpoot in zit een kastje hier haal je de deksel vanaf en je zet de connector in positie a7 meen ik ik zal even zoeken.
Geplaatst: 30.03.2009 - 22:17
door Chilledd
ik heb hier alleen geen apparatuur voor ik zou niet weten hoe dit werkt... een maat van mij heeft wel ervaring hier mee, heb je hier aparte dingen of aparatuur voor nodig?
Geplaatst: 31.03.2009 - 09:41
door Iroll
Niels, er zit alleen op de turbo blokken een LMM. De N/A blokken hebben een MAP sensor ipv een LMM (oftewel MAF op zijn engels genoemd). Onder de motorkap op de rechterschokbreker toren zit de diagnose box.
Hier heb je tekst en uitleg hoe deze uit te lezen. Geen speciale apparatuur nodig, alleen pen en papier om de codes te noteren.
Geplaatst: 31.03.2009 - 10:13
door Chilledd
Super dankjewel! Ik heb nu net de distributiekap en rotor los gehad, zijn beide kurkdroog. Dus hier geen problemen. Ook heb ik de sleutel op contact gedraaid en de gasklep handmatig bewogen, ik hoorde niets. Dit betekende dat de stationairsesor afgesteld moet worden?? Hoe werkt dat? Of is de sensor gewoon stuk misschien? Wat ik zo raar vindt is dat de motor pas moeilijk begint te doen als de lambamelding aan is, voor die tijd reageerd ie volgens mij normaal....
Geplaatst: 31.03.2009 - 10:27
door Iroll
Welk merk Lambda zit erin? Alleen de originele Bosch werkt goed in deze blokken, ik denk dat je het daarin moet zoeken zoals ik al eerder meldde. Zeker als je zegt dat hij pas raar gaat doen als je Lambda lampje gaat branden.
Geplaatst: 31.03.2009 - 11:29
door Chilledd
Eerlijk gezegd weet ik niet precies welk merk het is, ik heb um bij brezan gekocht. Zal ongetwijfeld immitatie zijn, ik zal het ff nakijken vd week.