Pagina 1 van 1

DSTC Stabiliteit: WAT? Iemand?

Geplaatst: 31.03.2009 - 06:20
door Solar
Heb zojuist mijn Volvo V50 2.0 Summum gekocht.
Dank voor de tips eerder gegeven hier op 't forum aangaande de aanschaf.


Nog wel een vraagje:

- Naast de bestuurdersstoel, in de middenconsole staat een knopje: DSTC. Dit wordt blijkbaar automatisch ingeschakeld als ik start.
Ik vind hieromtrent nergens een degelijke uitleg. Ik weet dat het met stabiliteit te maken heeft. Maar hoe werkt dat juist? Wat gebeurt er als ik het deactiveer.

Groetjes van een leek maar al wel een liefhebber van Volvo!

Geplaatst: 31.03.2009 - 06:23
door rsnhakan
Welkom :)
Gefeliciteerd met je V50, ben benieuwd naar de foto's.
DSTC betekent Distributed Systems Technology Centre. Dit is voor als je wielen gaan spinnen. Dus als het knopje aanstaat betekent dat dit systeem er voor helpt om de wielen zo min mogelijk te laten spinnen. Als je het uitschakeld heb je iets meer kans dat je wielen gaan spinnen bij een snelle optrek. (ik hoop dat ik het goed heb uitgelegt)

http://en.wikipedia.org/wiki/Distribute ... ogy_Centre

Geplaatst: 31.03.2009 - 07:28
door lancer
Bij het optrekken grijpt hij niet echt in. In over/onderstuur situaties wel heel goed.

(Volgens my staat het ook voor Dynamic Stability and Traction Control)

Geplaatst: 31.03.2009 - 07:28
door spooky202
Hakan, je hebt goed uitgelegd wat DSTC doet, maar helaas klopt je afkorting niet (en je Wikipedia link ook niet) :wink:

DSTC staat voor Dynamic Stability and Traction Control. En zoals de naam al zegt is het aan de ene kant een traction control die spinnende wielen tegengaat, en aan de andere kant is het een systeem dat zorgt dat de auto bijv. afgeremd wordt als je wat te enthousiast een bocht induikt.

Geplaatst: 31.03.2009 - 08:07
door bart simpson
instructieboekjes zijn vaak ook een bron van informatie

Geplaatst: 31.03.2009 - 10:35
door Nik0la
http://www.youtube.com/watch?v=HNa7MPh2Boo Filmpje op youtube. Bij het optrekken grijpt hij inderdaad niet in. Wielspin wordt dan gewoon toegelaten. Het systeem treedt voor zover ik weet pas in werking als 1 of meer van de wielen minder grip heeft/hebben dan de andere. Dus inderdaad in bochten, onder/overstuur situaties. Ik heb het bij ons pas twee keer in werking gekregen maar ik ben ook niet zon sportieve rijder. 1 keer vorige winter op een gladde rotonde en een andere keer in een scherpe bocht die ik iets te snel nam. In die situaties heeft het iig wel goed geholpen.

In het instructieboekje staat dit waarschijnlijk idd ook uitgelegd. Als je er geen hebt kan je deze downloaden http://www.volvocars.com/nl/tools/Owner ... fault.aspx. In de folders van de verschillende modellen bij de dealer staat het systeem ook met plaatjes uitgelegd.

Geplaatst: 31.03.2009 - 12:37
door Christopher
Ik heb één en ander wel geprobeerd, maar kom toch achter het volgende... Ook als ik het uitzet grijpt er iets in en gaat het slippende autootje op mijn dashboard branden. Het kan dus niet helemaal uit?

Geplaatst: 31.03.2009 - 12:41
door Battlecruiser
En dat is maar goed ook!
Dat uitzetten wordt weliswaar door die lui in Top Gear gepropageerd, maar daar kunnen ze lekker in het gras doorslippen. Hier staan lantaarnpalen, muurtjes, vangrails, sloten, kanalen, voetgangers...

Geplaatst: 31.03.2009 - 15:19
door Frederik Welvaert
Je kan het nooit volledig uitzetten.

Als ik me het goed herinner uit het boekje gaat de traction control wel uit (dus het doorspinnen bij het optrekken) omdat je dit kan nodig hebben voor in de sneeuw op sneeuwkettingen te rijden. De stability control (het hulpje bij over/onderstuur dus) blijft altijd aan.

Geplaatst: 01.04.2009 - 00:46
door Nik0la
ppFreddy, bedoel je met doorspinnen bij het optrekken het optrekken uit stilstand? Ik heb daarbij nog nooit de DSTC bij ons in werking gezien, of moet je dan gewoon wat meer je best doen?

Geplaatst: 01.04.2009 - 08:43
door Dwight
Hier dezelfde ervaring. Bij de sneeuwval van enige tijd geleden merkte ik dat de voorwielen, tijdens het wegrijden, gewoon doorslippen zonder dat er iets ingrijpt.

Geplaatst: 01.04.2009 - 11:36
door fredhead
ppFreddy schreef:Je kan het nooit volledig uitzetten.

Als ik me het goed herinner uit het boekje gaat de traction control wel uit (dus het doorspinnen bij het optrekken) omdat je dit kan nodig hebben voor in de sneeuw op sneeuwkettingen te rijden. De stability control (het hulpje bij over/onderstuur dus) blijft altijd aan.
Klopt volgens mij.
Ik ben afgelopen winter op een bevroren platform op Schiphol aan het spelen geweest met de V50.
Ook alles uitgezet, maar omdat de stability control aanbleef koste het aardig wat moeite om mijn auto alsnog dwars te krijgen op het ijs

Geplaatst: 01.04.2009 - 11:43
door GFTbak
Nik0la schreef:ppFreddy, bedoel je met doorspinnen bij het optrekken het optrekken uit stilstand? Ik heb daarbij nog nooit de DSTC bij ons in werking gezien, of moet je dan gewoon wat meer je best doen?
Je lampje pinkt niet maar het treed wel degelijk in werking.
(bandenvretende) test:
uit stilstand volgas en dan koppeling lossen: lichte spin met systeem in dienst - veel spin zonder systeem in dienst.

Je ziet wel geen lampje pinken (wat je in bochten wel ziet als je slipt)

Geplaatst: 01.04.2009 - 14:10
door Johan
Even iets anders maar hieraan gerelateerd.

In mijn vorige S60 (D5) zat een knop om in elk geval het TC deel uit te zetten.
In mijn nieuwe (2.5T) zit er geen knop meer en is het helemaal niet meer uit te zetten. Weet iemand waarom dit is?

Geplaatst: 01.04.2009 - 14:49
door S80 Executive
In mijn S80 werkt het DSTC wel degelijk tegen spinnende wielen door acceleratie. Ooit eens op een lang recht stuk verse sneeuw geprobeerd. 272 pk vanuit stilstand op de voorwielen losgelaten. Nauwelijks slip en een behoorlijk versnellende S80, ook dankzij winterbanden. Ik heb ook eens een rijvaardigheidstest gevolgd in Lelystad. Zou je ook eens moeten doen. Daar leer je precies wat wel en niet kan met deze electronische hulpmiddelen.

S80 Executive

Geplaatst: 01.04.2009 - 15:06
door GFTbak
Volvopa schreef:Even iets anders maar hieraan gerelateerd.

In mijn vorige S60 (D5) zat een knop om in elk geval het TC deel uit te zetten.
In mijn nieuwe (2.5T) zit er geen knop meer en is het helemaal niet meer uit te zetten. Weet iemand waarom dit is?
had bij mijn s40 (2005) ook het knopje zitten op mijn middelconsole.
Bij mijn huidige c30 (2008) is dit ook verdwenen.
Ik moet dit uitschakelen via het menuutje van de boordcomputer...
Misschien is dit in je huidige s60 ook zo??

Geplaatst: 01.04.2009 - 16:56
door Frederik Welvaert
GFTbak schreef: Je lampje pinkt niet maar het treed wel degelijk in werking.
(bandenvretende) test:
uit stilstand volgas en dan koppeling lossen: lichte spin met systeem in dienst - veel spin zonder systeem in dienst.

Je ziet wel geen lampje pinken (wat je in bochten wel ziet als je slipt)
Als je het lampje niet ziet bij het optrekken probeer je gewoon niet hard genoeg :D
Hier ging het -toen mijn vorige banden bijna af waren toch- wel degelijk aan als ik op een nat wegdek alles opengooi bij het optrekken. In sneeuw had ik deze winter de indruk dat he systeem de banden totaal niet onder controle kreeg als ik wat gas teveel gaf, en ik zelf soms eerder reageerde dan het systeem... Was echter wel zonder winterbanden, dus misschien doet dat er ook wel wat aan...
Op droog wegdek werkt de traction control wél naar behoren, als ik vanuit stilstand meteen alles opengooi is het alsof de remmen plots ingrijpen en dan de auto toch nog gecontroleerd vertrekt. Met de TC uit kon ik tot eind 2e versnelling een lang zwart spoor trekken (ooit een keer gedaan op een afgelaten weg voor de fun :p Daarna niet meer, lijkt te toch niet zo gezond, en het rubber dat er nu opzit kost me wat teveel om het elke 20 000 te wisselen :p)

Geplaatst: 01.04.2009 - 21:52
door Nik0la
ppFreddy schreef: Op droog wegdek werkt de traction control wél naar behoren, als ik vanuit stilstand meteen alles opengooi is het alsof de remmen plots ingrijpen en dan de auto toch nog gecontroleerd vertrekt.
Dat heb ik inderdaad ook wel eens gemerkt, nu trap ik vrijwel nooit het gas volledig in bij wegrijden omdat dit naar mijn beleving weinig zin heeft als je echt snel moet/wilt zijn maar je sneller bent door wat gecontroleerder weg te rijden. De paar keer dat ik dat voor de lol wel gedaan heb verdwijnt de spin inderdaad wel plots en rijdt de auto inderdaad gecontroleerd weg, dit wel zonder lampje. Eens proberen zonder dstc om te zien of dit verschil maakt.

Geplaatst: 01.04.2009 - 22:49
door Bakboord1
Zoals hierboven beschreven kun je de traction control dus uitschakelen en het ESP niet. (uitleg in een notedop)

Uitschakelen kan handig zijn omdat je dit bij sneeuwkettingen nodig kunt hebben (geen ervaring hiermee overigens).
Uitschakelen kan ook handig zijn omdat de TC bij nat wegdek soms wel erg enthousiast het vermogen terug neemt. Op natte weg wil ik 'm wel eens uitzetten om toch snel weg te kunnen rijden. Met TC lukt dit dan niet.