Pagina 1 van 1

stationaire bonk.

Geplaatst: 31.03.2009 - 21:08
door my first volvo
Als mijn v70 2.5T my2005 wordt gestart loopt hij perfect "rond" . Het verhoogde stationaire toerental loopt snel terug naar net 700 toeren.
Dan laat de motor zonder regelmaat een bonk horen aan de rechterkant van het motorblok (niet distributiekant) en motor schudt. Ik heb dit pas geconstateerd toen ik de slang van de carterventilatie heb vervangen, die was nml verhardt en gescheurd.
Wie kan mij vertellen waarvoor de vacuum slag dient die ui de carterventilatiebox komt en voor het motorblok doorloopt richting de turbo. Hoe is te checken of dit hele vacuum gebeuren wel correct werkt.
Herkent iemand het bonkig geluid. (Ik kan dit geluid ook opwekken door een stekkertje van de injector los te halen).

Geplaatst: 31.03.2009 - 22:03
door hadico
Bonk kan mogelijk een slechte bougie of bobine zijn (overslag)ook mogelijk dat er een injector stekker niet goed zit of slecht contact heeft.
De slang die richting turbo gaat staat in principe op buitenlucht de carterventilatie is te testen met een meter welke in de oliepeilstokhouder word gedrukt vacuum is per type verschillend maar ligt rond de -0,2 onderdruk in het carter.

Geplaatst: 31.03.2009 - 22:42
door my first volvo
Is het toerental van 700 stationair normaal(geeft toerenteller op dash aan)?
Ik ben vergeten te vertellen dat het bonken pas is begonnen nadat ik de bougies en de carterslang had vervangen hierna heb ik het motorblok gespoeld met ontvetter en water omdat dit door de lekkende carterventlatieslang wat vettig was geworden. Ik heb geen hoge druk gebruikt alechts een langzxaan lopende tuinslang. (De bougies zijn org. volvo r6.)
Dus ik dacht meteen dat er een bougies niet goed was en heb de oude er weer in gezet, echter zonder resultaat. Dus heb ik de nieuwe weer terug gezet. Ik heb alle stekkerverbindingen van injectoren en bobines gecontroleerden nageblazen met lucht.

Geplaatst: 31.03.2009 - 23:26
door hadico
Mogelijk is er dan toch een bobine defect of de rubber huls die hier onderop zit is doorgeslagen (gaatje ingebrand) goed schoonmaaken wil dan nog weleens helpen anders kun je hem ook laaten uitlezen en controleren op onregelmatige loop ,in dit prog. is te zien welke cilinder het probleem geeft.
Het toerental op de klok is naar mijn idee wel in orde ze liggen meest in dit toerengebied van 600/750 omw op de klok gezien

Geplaatst: 01.04.2009 - 12:31
door my first volvo
Hadico bedankt voor je info, ik llaat `m maar uitlezen bij de v. Tilburg Volvo spec. te Deurne. Ik was zelf al bang voor een mechanisch mankement. Vandaag naar de RDW keuring geweest, en onderweg merkte ik dat de dosering van het gas heel abrubt gaat. Hier heb ik eerder niets van gemerkt.
Ik zal even laten weten wat er aan de hand is.

Geplaatst: 03.06.2009 - 20:35
door my first volvo
Het onregelmatig stationair lopen is er nog niet uit. Wel is geconstateerd dat de LMM een te lage waarde aangeeft. Echter ook bij een nieuw geplaatste LMM verandert deze waarde niet.
Vooral als de motor koud is lijkt hij af en toe over te slaan.

Nu geeft hij nog een storing op de nokkenassensor en is er vastgesteld dat de pakking van het uitlaatspruitstuk lekt.
Wie weet of een niet goed funktionerende nokkenassensor en een lekkende pakking van het spruitstuk kan leiden tot onregelmatig lopen en een te lage waarde van de LMM.
Verder las ik in Haynes werkplaatsboek dat het olieopvanghuis van de carterventilatie bij 120000 moet worden gereinigd (turbo modellen).
Als ik de handelingen lees die hier voor nodig zijn lijkt me dit een kostbare operatie, Iemand ervaring?? (bij 2005 modellen dient er een aantal componenten te worden verwijderd zoals dynamo/ stuurbekr.pomp enz)

Geplaatst: 03.06.2009 - 21:50
door michel a4
mijn uitlaatspruitstuk lekt waarschijnlijk ook ,ze rekenen bij volvo min 6 uur arbeid (als alles goed los gaat)
michel

Geplaatst: 03.06.2009 - 22:26
door steven460
nokkenas sensor moet 100% ok zijn, anders kan de computer verward raken waar de 4-takt slag werkelijk is. Op het vliegwiel zit 1 sensor, dat samen met de nokkenas sensor maakt de informatiestroom voor de computer. Als deze sensor niet goed is kan de computer beslissen te stoppen met ontsteken om schade te voorkomen, dat zou dan een rare slag of rare loop kunnen veroorzaken.

Geplaatst: 14.06.2009 - 19:43
door my first volvo
Het probleem lijkt te zijn opgelost.
De te lage waarde van de Luchtmassa meter werd kennelijk veroorzaakt door een lekkende uitlaatspruitstukpakking en een nokkenassensor.
Na reparatie van de pakking en de sensor is de waarde van de LMM weer zoals die hoort te zijn. Alleen was het onregelmatige stationaire draaien nog steeds aanwezig.
Hierop heeft volvo specialist het gasklephuis verwijderd en gereinigd, de klep bleef enigzins "plakken". En ja hoor een perfect stationaire motorloop.
Verder had ik ondanks recent uitbalanceren last van een schuddende trillende auto. Na nogmaals de achterwielen te hebben laten balanceren bleek dat er weer een onbalans in zat van 55 gram per wiel (plaklood) en dit ondanks het feit dat er al 55 gram in zat. Wat bleek, de vorige keer is er fout gebalaneerd, het lood zat nml niet op de goede plaats. Da's lekker hé. En teweten dat ik al andere velgen met banden heb gekocht omdat mij verteld was dat e.e.a. aan de velgen zou liggen.

Geplaatst: 15.06.2009 - 18:04
door steven460
Goed om te horen dat dit nu allemaal opgelost is.

En nu gaan met die kar! :razz:

Geplaatst: 16.06.2009 - 10:30
door degids
My First Volvo: Mag ik vragen wat de verschillende onderdelen van de reparatie gekost hebben? Ik heb volgens mij namelijk exact hetzelfde euvel behalve het onregelmatig stationair draaien dan.

Geplaatst: 16.06.2009 - 19:48
door my first volvo
Beste Degids,
Vervangen uitlaatspruitstukpakking en reinigen ETM,
  • Pakking €5,95
    Pakkingset €17,75
    Bedieningsstang € 20,40
    Flensmoer € 4,00
    arbeidsloon 6 UUR a 49,00)enkele tapeinden gaven problemen met loskrijgen. )aansluiting turbo.
    Nieuwste software laden ETM 31,00 euro
    Alles uiteraard ex btw.

Geplaatst: 17.06.2009 - 10:59
door degids
Okay, bedankt! Dan weet ik ongeveer waar ik aan kan denken qua kosten.

En hoe duur was de nokkenas-sensor?

Geplaatst: 17.06.2009 - 17:19
door my first volvo
Nokkenassensor was 49 euro ex btw.

Geplaatst: 17.06.2009 - 17:49
door degids
Oh, dat valt reuze mee! Hartstikke bedankt.

Geplaatst: 20.06.2009 - 00:44
door michel a4
De mijne gaat voor garantie terug naar de dealer(zondag even naar duitsland) kijken wat daar allemaal uitkomt ,zeker is dat de uitlaatspruitstuk pakking lekt en dus vervangen moet worden.
michel

Geplaatst: 20.06.2009 - 13:23
door Autoshampoo
Ik constateer bij stationaire loop ook wel eens een boink, echter, het toerental blijft wel mooi gelijk. Ik haal niet echt uit je verhaal welk nieuwe onderdeel die "boink" nou uit je auto heeft gehaald? En nog belangrijker: kan het kwaad?