Pagina 1 van 1
gekraak en geknars, gebonk in de parkeergarage
Geplaatst: 31.03.2009 - 22:47
door Maxplus
Beste forumleden,
Vandaag in de parkeergarage met zowat maximale stuuruitslag een vreselijk gekraak en gebonk in het voorterrein van de auto. Het is alleen te horen als ik de bocht neem in de parkeergarage wanneer ik omhoog ga.
Ik maak me werkelijk zorgen dat er iets vreselijks kapot is. Het geluid is niet om aan te horen en gevoel van dat gekraak en knarsen is te voelen in het gaspedaal.
Wie weet wat dat zou kunnen zijn, ik maak me hier werkelijk grootte zorgen om.
Met vriendelijke groet,
Hans :?: :?: :?: :?:
Geplaatst: 31.03.2009 - 23:33
door olav
Ik had precies hetzelfde, en dan vooral in een parkeergarage waar glazen lenzen in de vloer verwerkt waren (lampen).
Navragen leerde dat het geluid ontstaat doordat je banden gaan springen. Blijkbaar is de bocht die de banden bij maximale stuuruitslag maken voor linker- en rechterband niet helemaal gelijk, waardoor de ene band zijn bocht vasthoudt en de ander dus opzij moet springen om hierin mee te lopen. Dit gebeurt op een ruwe straat niet snel, dan wringt geheel zich op de juiste plek, maar op de gladde betonnen vloer van een vaak vochtige, olieachtige of rubbervervuilde parkeergarage springt de band als het ware in het juiste spoor.
Groet, Olav
Geplaatst: 10.06.2009 - 16:21
door MaartenV70D5
Klopt, maar het kan ook nog iets anders zijn. Ik heb helaas alleen de klok horen luiden, maar na een bezoek aan de dealer was het bij mij over. Ze schenen eea te hebben ingevet bij de veerpoten. Bij maximale stuuruitslag raken die (bijna) het schutbord. Dit had niets met de wielen te maken. Gezien het feit dat het weer terug is, al dan niet in minder mate, betekent blijkbaar dat het om de zoveel maanden moet worden ingevet. Volgens de dealer hebben de meeste V70's het probleem of ooit gehad.
Nadeel is alleen dat met die DAF95 draaicirkel je nog wel eens maximale stuuruitslagen maakt.......
Geplaatst: 10.06.2009 - 17:52
door janpie
Wat je zelf kunt doen is idd de uitslag blokjes met KOPERVET in te gaan smeren.
dat wil ook wel eens kraken ..
Maar je zij dat jet het voelde in het gaspendaal , dat kan duiden op een van de bijde aandrijfassen ,of tewel Homokineet . Een homokinetische koppeling bestaat uit een kooi en een binnenbol die beide gleuven hebben waarin stalen kogels kunnen bewegen. Maar kan ook net zo goed het doorglijden van de banden zijn .Heb je het al geprobeerd op een parkeer plaats ..even door de drempels rijden met een maximaal stuuruitslag. Kijken als ie het dan ook doet..
Veel succes
Geplaatst: 10.06.2009 - 17:58
door blomme.arch
Gekraak kan ook afkomstig zijn van de veren. Die zitten aan de uiteinden bovenaan in een soort schotel. Meestal zit daar bovenaan een kunststof omhulseltje rond (goeie halve toer). Soms is die verschoven of verdwenen.
Heb al XC90's gezien juist af fabriek waarbij achteraan deze omhulsels correct zaten en vooraan een 2-tal toeren te laag. Mecaniciens wisten ook niet hoe en waarom die zo uitgeleved worden.
Geplaatst: 12.06.2009 - 13:34
door janpie
Klopt ook ,als de veer gewoon kaal in de schotel hangt kun je op de raarste momenten de meest vreemde geluiden horen als die isolatoren niet goed zitten:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... r+isolator (FF naar beneden scrollen voor foto's/tekeningen)
Geplaatst: 20.06.2009 - 21:14
door 132460
Ik had hetzelfde maar het waren toch echt de draagarmrubbers. Aan een kant zover 'metaal op metaal' dat er een hele nieuwe draagarm in moest. Overigens dacht de dealer in H. aan nieuwe remblokken en een storing in de ABS computer ...........!! Echte vaklui.