Inhouden/stotteren S70 aut.

De grotere Volvo's
Plaats reactie
jth
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.04.2009 - 20:54
Locatie: Nederland

Hallo mede-volvo'ers,

Ik heb een S70 2.5 automaat uit 1997, een dot van een kar alleen heeft hij de laatste tijd een vreemde kwaal. Hij houd namelijk regelmatig in tijdens het rijden. Het lijkt erop alsof de automaat niet helemaal weet wanneer hij schakelen moet. Tijdens het rijden "slaat hij terug" om een lagere versnellingstrap te kiezen en dus meer toeren te gaan maken. Bougiekabels heb ik al eens laten vervangen maar dit mocht niet baten. Persoonlijk lijkt mij dat er een cylinder blijft hangen. Kan dit? Iemand dit probleem ook al eens gehad? Al vast bedankt voor de responce!!
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Als cylinders blijven hangen heb je een iets groter effect als stotteren hoor...
En waarom vervang je bougiekabels als de bak verkeerd schakeld? Waarom geen bougies dan ook??

Ik zou eerst de automaat na laten kijken, als deze de verkeerde kant op schakelt...

En we hebben meer gegevens nodig! Hoe draait de motor, koud en warm?
Hoeveel km?
onderhoudshistotie? etc???
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
jth
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.04.2009 - 20:54
Locatie: Nederland

Hoi Thijs,

Bedankt voor je antwoord alvast. Ik beweer ook niet dát er een cilinder blijft hangen maar het lijkt alsof... De KM-stand van de auto is 281.000km en hij heeft al zijn onderhoud netjes gehad. Bougiekabels zijn inderdaad vervangen maar ook de bougies zelf, helaas zonder resultaat.. Zowel koud als warm loopt hij verder prima. Wel heb ik last van "sludge" in de olie. Het stotteren vind met name plaats rond het punt van opschakelen van de bak. Het lijkt alsof de automaat blijft denken dat ie door moet gaan in een hoger toerental. Hij schakelt wel op maar daarna weer terug en weer op enz. enz. Zodra je boven de 90km/h komt is het over en doet ie dat wat ie moet doen...
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Die sludge is niet zo erg geloof ik bij de classic, hebben ze vaker last van, war condens door bv korte ritjes.
Ik denk toch aan de automaatbak, de motor lijkt het probleem helemaal niet!
Wellicht even de bak laten fluchen. Met de zoekfunctie kan je hier meer over lezen!
Stel jezelf ook even voor in het daarvoor bestemde afdelinkje!! Wel zo netjes, niet??

Succes verder!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
basbbb
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 17.03.2009 - 21:44

Bij slecht schakelen van automaat x70 classic altijd eerst de olie van de bak bekijken.
Volgens volvo-onderhoudschema hoeft deze olie nooit vervangen te worden. Ervaring leert dat elke 100k deze olie vervangen wonderen kan doen voor het schakelen en levensduur van de bak. Dan gaan ze nagenoeg altijd 500+k mee.
Dus eerst controlleer de olie en bij twijfel de bak laten flushen en dan pas verder zoeken. Als toch bij de dealer staat, eventuele foutcodes uitlezen en laten resetten tenzij er echt uit blijkt dat iets echt kapot is.

edit: Kijk ook op www.volvo850forum.com alle bekende kwalen van de bak staan daar beschreven. Echt in de soep lopen van de bak is zeldzaam.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”