Pagina 1 van 1

Gaslucht

Geplaatst: 03.04.2009 - 22:33
door marrty
Hallo allemaal,

Ik heb een 440 op G3 uit '96. Vanavond merkte ik bij het wiel aan de bestuurderszijde dat er een gaslucht was. Na het uitzetten van de motor die op gas loopt, hoorde ik ook een sissend geluid aan die kant, en dat verdween na een minuutje.

Ben even onder de auto gekropen en zag een soort plastic geribbelde slang zitten die naar een soort 'reservoir' loopt. Als ik die slang beweeg, dan siste het weer. Is dat reservoir vlak bij het wiel aan de bestuurderskant de verdamper?

Heb de wegenwacht gebeld, die dacht dat het iets te maken had met een overdrukventiel of verdamper van het gassysteem.

Iemand nog een ander idee? Zou dit een dure grap worden?

Groeten, martijn

Geplaatst: 04.04.2009 - 13:00
door 460volvo
zit die slang wel goed vast, of zit er geen scheurtje in?

Geplaatst: 04.04.2009 - 20:08
door ArjenM
Dat is inderdaad de verdamper wat daar zit. Lijkt me inderdaad een slang die lek is of de verdamper. Die geribbelde slang die naar de koplamp loopt is de "balansslang". Weet niet precies wat de functie is (dacht ontluchting) , maar daar loop geen gas doorheen als het goed is.

Als er iets vervangen moet worden zal het toch door de gasboer gedaan moeten worden, want om het nou zelf te doen....

Je zou kunnen kijken of de slangen scheuren vertonen. Kijk dan vooral op de plekken waar de slang de carrosserie kan raken. Je kunt er goed van boven naar kijken als je het luchtfilter, accu en de accubak weghaalt. Is het gesis er continu als de motor loopt? Als dat zo is zal het een lek zijn aangezien op de tank een afsluiter zit zodra je de motor uitzet.

Geplaatst: 04.04.2009 - 22:46
door marrty
Ben bij de garage geweest. Er gaat een geribbelde slang naar de koplamp, die is niet lek. Er komt ook een koperen leiding uit op de verdamper, en daar komt wel gas uit. Dat bleek nadat ze er zeepzop op hadden gedaan.

Die koperen leiding moest worden vervangen, was waarschijnlijk gecorrodeerd.

Heeft iemand enig idee wat de kosten hiervan zijn? De garage kon dat moeilijk inschatten...

Geplaatst: 04.04.2009 - 23:01
door nielo
Koperen leiding doorgerot?kan denk ik haast nietof er moet een element zijn wat een hogere waarde heeft dan koper :roll:

Geplaatst: 04.04.2009 - 23:02
door marrty
Nou ja, er zat ook een soort moer-achtig iets die die leiding vastmaakte aan de verdamper en daar kwam gas uit... heeft iemand anders dit wel 'ns bij de hand gehad?

Geplaatst: 04.04.2009 - 23:39
door marrty
ik vond op het forum een foto die wel duidelijk maakt welke leiding ik bedoel waar het gas uit komt.

Het is die leiding die rechsonder tussen de 2 rubberen slangen zit. Iemand een idee wat dit voor leiding is?

Geplaatst: 05.04.2009 - 01:10
door ArjenM
Dat is een gasleiding. Volgens mij loopt die naar het motorblok. Dat zou minder vervelend zijn aangezien het mij minder werk lijkt een leiding van verdamper naar het blok te vervangen dan van de gastank naar de verdamper.

Die aansluiting zit met 4 (imbussen?) vast op de verdamper en volgens mij zit die slag weer daarop geschroefd. Als dat het is wat lekt, kan het zijn dat je met dat onderdeel of een pakking nieuw klaar bent. Ik zou even lang een Vialle dealer gaan, die zullen was wel kunnen vertellen wat er precies vervangen moet worden en wat dat kost.

Geplaatst: 05.04.2009 - 07:43
door marrty
Bedankt voor het meedenken!
Waar zit dan de gasleiding die van de gastank naar de verdeler loopt?
En wat loopt er precies door die geribbelde rubberen slangen?

Geplaatst: 05.04.2009 - 22:17
door ArjenM
1 is de balansslang, die loop als het goed is naar je koplamp. Er zijn 2 waterslangen en de slang die overblijft is de andere gasslang.

Geplaatst: 05.04.2009 - 23:13
door Ramon&Ramon
?????????????????

Geplaatst: 05.04.2009 - 23:16
door Auk
Ik begrijp er ook vrij weinig van.

Wanneer je een bijdrage op het forum doet, ben dan aub duidelijk zodat het ook te begrijpen valt voor degene die het leest.

Geplaatst: 05.04.2009 - 23:27
door Ramon&Ramon
Ik zal het even samenvatten,bij Marrty is dus de koperen leiding bij de aansluiting op de verdamper lek,iets inkorten en een nieuwe kraagje erop velzen en klaar is tie weer,simpel toch?:)

Geplaatst: 05.04.2009 - 23:57
door marrty
Bedankt allemaal. Sorry als ik onduidelijk was... ik probeerde alles zo duidelijk mogelijk op te schrijven...

Geplaatst: 08.04.2009 - 02:38
door ArjenM
Wat begrijpen jullie dan niet?