Pagina 1 van 2

Project: Subwoofer in V50

Geplaatst: 04.04.2009 - 22:54
door motorfret
Heb voor in de huiskamer (al meerdere keren) m'n eigen speakers gebouwd, nu de hobby maar 's verplaatsen naar de V50...

Heb vorige week een beetje getest:
Ik vind de bas van de HP audio te boemerig en wollig.
Bijstellen met de equalizer lukt niet (-naar m'n zin).

Dus proefsetje in de auto geplaatst:
Adire Audio Shiva subwoofer in 65 liter behuizing met een Alpine versterkertje (had ik beide nog liggen...)


versterker:
Afbeelding

speaker:

Afbeelding

Dat klonk al stukken beter.
Vervolgens wat elko's voor de basspeakers achter geplaatst, om het laag uit de speakers te halen.
dat klonk stukken beter en de moeite waard.

vandaag begonnen om een definitieve opstelling te maken:
mijn plank (die plank over het reservewiel/ruimte) heb ik vervangen voor een 22mm MDF exemplaar, hier komt de speaker in te hangen, dus naar boven gericht met een metalen rooster, zodat de kofferruimte geheel bruikbaar blijft.
de plank wordt later bekleed met (soortgelijk) tapijt.
onderzijde (dus reservewielbak) word ook tzt geheel uit 22mm MDF

Zal van de week foto's maken...

Geplaatst: 04.04.2009 - 23:10
door pieter007
nice ;)

Geplaatst: 05.04.2009 - 08:29
door Hjalmar
Klinkt goed :D Misschien is het een idee om dit topic te laten verplaatsen naar het Projecten mapje?

Geplaatst: 05.04.2009 - 21:18
door hans98
Met je Clio! :) (Jalle dus, voor alle duidelijkheid)

Geplaatst: 05.04.2009 - 22:07
door Hjalmar
Wel goed mijn topic lezen ;) Dan weet je waarom... ik rij niet een Clio voor de lol! Liever niet...

On-Topic:
Hoe zijn de vorderingen met het geluid. Al foto's kunnen maken?

Geplaatst: 06.04.2009 - 01:27
door Frederik Welvaert
Ook benieuwd naar foto's! :D
Gewoon betere speakers monteren was geen optie? Of zijn dit bij de HP audio al behoorlijk goeie?
Ik vind namelijk het geluid van mijn V50 ook niet altijd even lekker, maar ik zou eerst beginnen met deftige speakers te monteren in de deuren (Kenwood/Pioneer/Alpine/...)

Geplaatst: 06.04.2009 - 06:10
door Hjalmar
High Performance speakers zijn erg goed te doen. Volvo heeft qua standaard (af fabriek) hele goede systemen vind ik. Toen ik de V50 bestelde ben ik toch maar voor HP gegaan ipv P. Klinkt super en om dan nog te bedenken dat men eigenlijk ook nog Dynaudio had kunnen nemen :D

Geplaatst: 06.04.2009 - 16:10
door Grootje
Hoe sluit je die subwoofer dan aan de radio?
dat is toch niet mogelijk bij een volvo!

Geplaatst: 06.04.2009 - 17:26
door motorfret
@Grootje: versterker heeft een "high" ingang.

zal van de week even foto's schieten.

Heb ik het goed dat de nieuwere V50's een 12V aansluiting in de kofferbak hebben?
De mijne (2004) heeft dat niet en ik zoek nog een 12 volts punt (dat ook die 10 Ampere aankan).
Erbij zetten op de 12V lijn van de HP versterker wil ik niet.
Ik vrees dat ik op een of andere nette manier een kabel moet trekken vanaf de aanstekeraansluiting bij de achterbank.
Of iemand een ander idee?

Geplaatst: 06.04.2009 - 17:45
door Frederik Welvaert
De 12V aansluiting in de koffer is volgens mij nog steeds een optie. Als je geluk hebt echter zit de kabel wel al klaar achter de bekleding van de koffer, anders zul je inderdaad een kabel moeten trekken vanaf de aansluiting bij de achterbank. Geen idee hoeveel ampère die kan trekken eigenlijk, zal wel ergens in de manual staan...

Geplaatst: 06.04.2009 - 19:33
door Thamar
Ik zou toch een kabel trekken vanaf de batterij en die apart afzekeren zoals het hoort...



In mijn s40 v 02/2007 zitten de kabels klaar voor die 12v in de koffer.

Geplaatst: 06.04.2009 - 22:01
door arnoud
De 12V aansluiting in de kofferruimte is een permanente 12V, misschien niet zo handig om daar je voeding vandaan te halen?

Geplaatst: 06.04.2009 - 22:05
door Thamar
arnoud. schreef:De 12V aansluiting in de kofferruimte is een permanente 12V, misschien niet zo handig om daar je voeding vandaan te halen?
Elke versterker heeft een remote-aansluiting, die moet je normaal koppelen aan het remote kabeltje dat aan je radio hangt. Maar bij Volvo zal dat er wel niet aanhangen, dus dan moet je die op een geschakelde bron aansluiten (staat normaal in de manual).

Zodoende gaat die versterker enkel aan als het contact aanstaat, en valt die achteraf ook weer vanzelf uit.

Geplaatst: 06.04.2009 - 23:46
door motorfret
vanwege de vragen, een foto voor de liefhebbers:

Afbeelding

Geplaatst: 07.04.2009 - 00:08
door Frederik Welvaert
Thamar schreef: Elke versterker heeft een remote-aansluiting, die moet je normaal koppelen aan het remote kabeltje dat aan je radio hangt. Maar bij Volvo zal dat er wel niet aanhangen, dus dan moet je die op een geschakelde bron aansluiten (staat normaal in de manual).

Zodoende gaat die versterker enkel aan als het contact aanstaat, en valt die achteraf ook weer vanzelf uit.
Ergens op die Volvo versterker zit ook een geschakelde 12V hoor, mijn Parrot valt mooi uit nadat het contact een minuutje afligt.

Geplaatst: 07.04.2009 - 07:23
door vin940
Pas op met voertuigen met can-bus technieken dat je niet zomaar een geschakelde plus ergens kan pakken.

Geplaatst: 07.04.2009 - 11:34
door Frederik Welvaert
vin940 schreef:Pas op met voertuigen met can-bus technieken dat je niet zomaar een geschakelde plus ergens kan pakken.
leg uit?

Geplaatst: 07.04.2009 - 11:40
door vin940
Dat is een lang verhaal even in het kort
Veel moderne auto’s zijn voorzien van CAN-bus techniek. Deze communicatiedraad vervangt de dikke kabelboom. Welke spanning meet je op de CAN_H en CAN_L draad en wat gebeurt er bij kortsluiting in één van de draden? In deze kennistest leer je meer over het diagnosestellen bij auto’s met een comfortbus en motorbus. Met een eenvoudige meting en nuchter verstand kom je storingen snel op het spoor.

Gezien dat over dit soort bedrading dus gegevens over heen gaan en of aanstuuring met vaste waardes kan je dus niet zomaar iets op aan sluiten. Beschouw je auto als een pc, en je gaat je video kaart vervangen zou hij dus geprogameerd moeten worden. Is met de huidige auto's dus ook.

Anders even goole wat can-bus inhoud is een te lang verhaal om even in het kort te vertellen.

Geplaatst: 07.04.2009 - 13:39
door Thijs
Ik denk ook dat de 12V in de kofferbak geen 10A aankan.. Gewoon ff draadje met zwevende zekering vanaf de accu trekken!!

Geplaatst: 07.04.2009 - 19:39
door motorfret
de 12V sigarettenaansluitingen kunnen 10A aan. da's voor mij genoeg.
geschakelde plus is ook geen probleem.
ik wil juist geen draadje vanaf de accu trekken, aangezien ik aan die 10A meer dan genoeg heb.