Pagina 1 van 1
240 G1 LPG + Turbo??
Geplaatst: 08.04.2009 - 00:03
door drraven
Hallo allemaal,
Ik heb het plan opgevat om een turbo blok in mijn 240 te leggen, echter, arme sloeber als ik ben, zou ik graag mijn lpg (G1 natuurlijk) installatie behouden.
Heeft iemand hier ervaring mee, kan het eigenlijk wel??
Ik wacht met grote spanning op jullie deskundig oordeel
Met vriendelijke groet,
Stefan
Geplaatst: 08.04.2009 - 13:00
door volvorider
240 Turbo en gas gaan over het algemeen slecht samen. Er zijn een paar voorbeelden waarbij het goed gaat, dus mogelijk kan je daar je moet uit putten. Over het algemeen is het een afrader.
Geplaatst: 09.04.2009 - 12:09
door polarwittesloep245
hoi Stefan,
check ook
www.volvolvo.nl veel turbo kennis en gaskennis daarzo.
Succes met je plannen.
Geplaatst: 09.04.2009 - 22:19
door Fat Rat
volvorider schreef:240 Turbo en gas gaan over het algemeen slecht samen. Er zijn een paar voorbeelden waarbij het goed gaat, dus mogelijk kan je daar je moet uit putten. Over het algemeen is het een afrader.
Maar hier gaat het om een Turbo blok in een 240 op lpg te hangen, en ik vermoed dat dan het B2X0FT blok uit een 7/9 genomen wordt en die gaan heel wat beter op lpg, als het B2X0ET blok.
Heb weleens gehoord over een systeem waarbij de verdamper meer gas gaat leveren bij oplopende turbo druk. Met behulp van vacuum/druk in het inlaatkanaal. Dat zou hier misschien ook weleens nuttig kunnen zijn denk ik zo.
Mooiste is natuurlijk als je een lpg injectie systeem erbij over kan nemen en inbouwen. Dat werkt namelijk super op lpg.
Geplaatst: 12.04.2009 - 01:31
door Hapee
Ik heb jááááááááááren geleden (rond 1987, de auto was van 1984) een 240 Turbo op LPG gereden. Volgens mij lag er een Necam gasinstallatie in. Ik heb destijds wat problemen gehad (vraag me niet wat) en die zijn professioneel opgelost door Ruissen Autogas in Wezep. Naar ik weet is het nog steeds een specialist. Je zou eens daar te raden kunnen gaan. Andere specialisten zijn Reprofair en Prins in Eindhoven. Succes en laat wat weten.
Geplaatst: 12.04.2009 - 11:24
door jos245
Het schijnt inderdaad te kunnen met een Necam gasmengstuk omdat dat dat volgens een ander principe werkt;met vacuum.
Bij een carburateurmotor zit het Necam gasmengstuk bijvoorbeeld tussen het inlaatspruitstuk en carburateur en niet tussen carburateur en luchtfilter.
Geplaatst: 12.04.2009 - 12:04
door jbuure
Het moet kunnen. Destijds reed de toenmalige directeur van Vialle ook in een 240 Turbo op gas
Geplaatst: 13.04.2009 - 12:03
door joostb
Ik heb ooit in een amazon een B230FT gebouwd en heb hierop met succes op lpg gereden.
Het makkelijkste is als je een intercooler inbouwd.
Ik zal uitleggen waarom.
Als je met een turbo op lpg wilt rijden moet je aan de achterkant van het membraam van de verdamper de turbo druk zetten,dit doe je met de zogenaamde compensatie leiding.
Dit moet je doen door de gehele achterkant dicht te maken en er een aansluiting op te maken waarop je een slang aan kunt sluiten.
Deze slang sluit je aan net na de turbo en voor de intercooler(zie foto), in het begin had ik het andersom zitten en dit ging helemaal fout (backfire)
Als je de druk voor de intercooler pakt is deze iets hoger dan erna, en is het mogelijk om voldoende gas te krijgen.
Verder kan alles gewoon hetzelfde blijfen hetzelfde als bij een "gewone"
lpg instalatie
Vogels autogas in Son en Breugel kan je hier wel advies in geven
en is altijd bereid om te helpen.

Geplaatst: 02.11.2009 - 16:29
door minitinus
drraven, is het nog gelukt met je turbo/lpg combinatie? ben benieuwd want ik zit namelijk met het zelfde idee...
Geplaatst: 02.11.2009 - 16:41
door joostb
Jazeker is dit gelukt, ik heb met deze combinatie 1,5 gereden en heb toen de auto verkocht, ik weet dat de nieuwe eigenaar er ook met veel plezier in rijd en zonder problemen.
Geplaatst: 02.11.2009 - 19:28
door ferdy
joostb schreef:Jazeker is dit gelukt, ik heb met deze combinatie 1,5 gereden en heb toen de auto verkocht, ik weet dat de nieuwe eigenaar er ook met veel plezier in rijd en zonder problemen.
Ziet er gelikt uit :!: