Volvo Veiligheid
Geplaatst: 09.04.2009 - 09:18
Natuurlijk weten we het allemaal wel maar het is aardig het lijstje eens door te wandelen:
DE VOLVO-VEILIGHEIDSINNOVATIES
“…Een auto wordt bestuurd door mensen. Daarom is en blijft het grondbeginsel van al onze ontwerpen: veiligheid…”
Met deze historische woorden wezen de beide oprichters, Assar Gabrielsson en Gustav Larson in 1927 de weg die Volvo zou gaan.
Sinds 1927 geldt voor Volvo dat auto- en verkeersveiligheid een universeel recht is. Daarom delen we onze expertise niet alleen graag met andere mensen maar ook met andere merken. Met als gevolg dat tal van Volvo-vondsten zich aan boord bevinden van nagenoeg elke auto ter wereld.
Neem alleen al de gordel, de gelaagde voorruit, de kreukelzones en (een vorm) van onze flankenbescherming, het Side Impact Protection System. Vrijwel alles vinden we thans terug bij andere automerken. Daar zijn we trots op. Want al zijn we in veiligheid wél altijd graag de eerste, we blijven liever niet de enige.
1944 Veiligheidskooi
1944 Gelaagde voorruit
1959 Driepuntsveiligheidsgordels voorin
1960 Schokabsorberend dashboard
1964 Prototype van eerste naar achteren gericht kinderzitje
1966 Schokabsorberende kreukelzones voor en achter
1967 Veiligheidsgordels achterin
1968 Hoofdsteunen voorin
1969 Automatische driepuntsveiligheidsgordels voorin
1970 Volvo Cars Accident Research Team opgericht
1972 Driepuntsveiligheidsgordels achterin
1972 Naar achteren gericht kinderzitje en kindersloten achterin
1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC)
1973 Inklapbare stuurkolom
1974 Schokabsorberende bumpers
1974 Brandstoftank vóór de achteras
1978 Kinderveiligheidskussen
1982 Anti-doorglijbescherming voorin en achterin
1982 Groothoekbuitenspiegels
1983 ABS (antiblokkeerremsysteem)
1986 Hoog gemonteerd remlicht
1986 Driepuntsveiligheidsgordel voor centrale zitplaats achterin
1987 Veiligheidsgordelspanners
1987 Bestuurdersairbag
1990 Geïntegreerd kinderveiligheidskussen
1991 SIPS (Side Impact Protection System)
1991 Automatische hoogteverstelling voor veiligheidsgordels vooraan
1993 Automatische driepuntsveiligheidsgordels standaard op alle zitplaatsen
1994 SIPS zijairbags
1997 ROPS (Rollover Protection System) cabriomodellen
1998 WHIPS (Whiplash Protection System) 1998 Gordijnairbag (IC)
1998 Actief DSTC-systeem
2000 Inhuldiging van het Volvo Cars Safety Centre in Göteborg op 29 maart
2000 ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitje
2000 Tweetrapsairbags
2000 Volvo On Call veiligheids- en pechverhelpingssysteem
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 RSC (Roll Stability Control) actief stabiliteitssysteem
2002 Dwarsbalk onderaan (bij Volvo XC90) ter verbetering van de crashveiligheid bij aanrijdingen met lagere auto’s
2002 Ontwikkeling van virtuele, zwangere crash test dummy
2002 Verbeterd Rollover Protection System (ROPS)
2003 IDIS (Intelligent Driver Information System)
2003 Nieuwe, gepatenteerde frontstructuur beperkt botskrachten
2003 Inhuldiging van Bangkok Traffic Accident Research Centre (TARC)
2003 Gordelverklikkers voor achterste veiligheidsgordels (in S40 & V50)
2004 BLIS (Blind Spot Information System)
2004 Waterafstotend glas (WRG)
2005 In de deur gemonteerde gordijnairbag (IC) bij cabriomodellen
2005 Volvo Cars onthult Driver Alert en Volvo CoDriver
2005 MultiLock, een combinatie van een alcohol- en veiligheidsgordelslot en een snelheidsbegrenzer (onderzoeksproject)
2006 Adaptieve Cruise Control
2006 Start van verkeersveiligheidsonderzoek in China
2007 Geïntegreerde tweetraps kinderzitjes
2007 Botswaarschuwing met automatische remfunctie
2007 Lane Departure Warning met Driver Alert Control
2008 City Safety Standard
DE VOLVO-VEILIGHEIDSINNOVATIES
“…Een auto wordt bestuurd door mensen. Daarom is en blijft het grondbeginsel van al onze ontwerpen: veiligheid…”
Met deze historische woorden wezen de beide oprichters, Assar Gabrielsson en Gustav Larson in 1927 de weg die Volvo zou gaan.
Sinds 1927 geldt voor Volvo dat auto- en verkeersveiligheid een universeel recht is. Daarom delen we onze expertise niet alleen graag met andere mensen maar ook met andere merken. Met als gevolg dat tal van Volvo-vondsten zich aan boord bevinden van nagenoeg elke auto ter wereld.
Neem alleen al de gordel, de gelaagde voorruit, de kreukelzones en (een vorm) van onze flankenbescherming, het Side Impact Protection System. Vrijwel alles vinden we thans terug bij andere automerken. Daar zijn we trots op. Want al zijn we in veiligheid wél altijd graag de eerste, we blijven liever niet de enige.
1944 Veiligheidskooi
1944 Gelaagde voorruit
1959 Driepuntsveiligheidsgordels voorin
1960 Schokabsorberend dashboard
1964 Prototype van eerste naar achteren gericht kinderzitje
1966 Schokabsorberende kreukelzones voor en achter
1967 Veiligheidsgordels achterin
1968 Hoofdsteunen voorin
1969 Automatische driepuntsveiligheidsgordels voorin
1970 Volvo Cars Accident Research Team opgericht
1972 Driepuntsveiligheidsgordels achterin
1972 Naar achteren gericht kinderzitje en kindersloten achterin
1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC)
1973 Inklapbare stuurkolom
1974 Schokabsorberende bumpers
1974 Brandstoftank vóór de achteras
1978 Kinderveiligheidskussen
1982 Anti-doorglijbescherming voorin en achterin
1982 Groothoekbuitenspiegels
1983 ABS (antiblokkeerremsysteem)
1986 Hoog gemonteerd remlicht
1986 Driepuntsveiligheidsgordel voor centrale zitplaats achterin
1987 Veiligheidsgordelspanners
1987 Bestuurdersairbag
1990 Geïntegreerd kinderveiligheidskussen
1991 SIPS (Side Impact Protection System)
1991 Automatische hoogteverstelling voor veiligheidsgordels vooraan
1993 Automatische driepuntsveiligheidsgordels standaard op alle zitplaatsen
1994 SIPS zijairbags
1997 ROPS (Rollover Protection System) cabriomodellen
1998 WHIPS (Whiplash Protection System) 1998 Gordijnairbag (IC)
1998 Actief DSTC-systeem
2000 Inhuldiging van het Volvo Cars Safety Centre in Göteborg op 29 maart
2000 ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitje
2000 Tweetrapsairbags
2000 Volvo On Call veiligheids- en pechverhelpingssysteem
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 RSC (Roll Stability Control) actief stabiliteitssysteem
2002 Dwarsbalk onderaan (bij Volvo XC90) ter verbetering van de crashveiligheid bij aanrijdingen met lagere auto’s
2002 Ontwikkeling van virtuele, zwangere crash test dummy
2002 Verbeterd Rollover Protection System (ROPS)
2003 IDIS (Intelligent Driver Information System)
2003 Nieuwe, gepatenteerde frontstructuur beperkt botskrachten
2003 Inhuldiging van Bangkok Traffic Accident Research Centre (TARC)
2003 Gordelverklikkers voor achterste veiligheidsgordels (in S40 & V50)
2004 BLIS (Blind Spot Information System)
2004 Waterafstotend glas (WRG)
2005 In de deur gemonteerde gordijnairbag (IC) bij cabriomodellen
2005 Volvo Cars onthult Driver Alert en Volvo CoDriver
2005 MultiLock, een combinatie van een alcohol- en veiligheidsgordelslot en een snelheidsbegrenzer (onderzoeksproject)
2006 Adaptieve Cruise Control
2006 Start van verkeersveiligheidsonderzoek in China
2007 Geïntegreerde tweetraps kinderzitjes
2007 Botswaarschuwing met automatische remfunctie
2007 Lane Departure Warning met Driver Alert Control
2008 City Safety Standard