Pagina 1 van 2

Volvo Veiligheid

Geplaatst: 09.04.2009 - 09:18
door Ben
Natuurlijk weten we het allemaal wel maar het is aardig het lijstje eens door te wandelen:

DE VOLVO-VEILIGHEIDSINNOVATIES

“…Een auto wordt bestuurd door mensen. Daarom is en blijft het grondbeginsel van al onze ontwerpen: veiligheid…”

Met deze historische woorden wezen de beide oprichters, Assar Gabrielsson en Gustav Larson in 1927 de weg die Volvo zou gaan.

Sinds 1927 geldt voor Volvo dat auto- en verkeersveiligheid een universeel recht is. Daarom delen we onze expertise niet alleen graag met andere mensen maar ook met andere merken. Met als gevolg dat tal van Volvo-vondsten zich aan boord bevinden van nagenoeg elke auto ter wereld.
Neem alleen al de gordel, de gelaagde voorruit, de kreukelzones en (een vorm) van onze flankenbescherming, het Side Impact Protection System. Vrijwel alles vinden we thans terug bij andere automerken. Daar zijn we trots op. Want al zijn we in veiligheid wél altijd graag de eerste, we blijven liever niet de enige.

1944 Veiligheidskooi
1944 Gelaagde voorruit
1959 Driepuntsveiligheidsgordels voorin
1960 Schokabsorberend dashboard
1964 Prototype van eerste naar achteren gericht kinderzitje
1966 Schokabsorberende kreukelzones voor en achter
1967 Veiligheidsgordels achterin
1968 Hoofdsteunen voorin
1969 Automatische driepuntsveiligheidsgordels voorin
1970 Volvo Cars Accident Research Team opgericht
1972 Driepuntsveiligheidsgordels achterin
1972 Naar achteren gericht kinderzitje en kindersloten achterin
1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC)
1973 Inklapbare stuurkolom
1974 Schokabsorberende bumpers
1974 Brandstoftank vóór de achteras
1978 Kinderveiligheidskussen
1982 Anti-doorglijbescherming voorin en achterin
1982 Groothoekbuitenspiegels
1983 ABS (antiblokkeerremsysteem)
1986 Hoog gemonteerd remlicht
1986 Driepuntsveiligheidsgordel voor centrale zitplaats achterin
1987 Veiligheidsgordelspanners
1987 Bestuurdersairbag
1990 Geïntegreerd kinderveiligheidskussen
1991 SIPS (Side Impact Protection System)
1991 Automatische hoogteverstelling voor veiligheidsgordels vooraan
1993 Automatische driepuntsveiligheidsgordels standaard op alle zitplaatsen
1994 SIPS zijairbags
1997 ROPS (Rollover Protection System) cabriomodellen
1998 WHIPS (Whiplash Protection System) 1998 Gordijnairbag (IC)
1998 Actief DSTC-systeem
2000 Inhuldiging van het Volvo Cars Safety Centre in Göteborg op 29 maart
2000 ISOFIX-bevestigingssysteem voor kinderzitje
2000 Tweetrapsairbags
2000 Volvo On Call veiligheids- en pechverhelpingssysteem
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 RSC (Roll Stability Control) actief stabiliteitssysteem
2002 Dwarsbalk onderaan (bij Volvo XC90) ter verbetering van de crashveiligheid bij aanrijdingen met lagere auto’s
2002 Ontwikkeling van virtuele, zwangere crash test dummy
2002 Verbeterd Rollover Protection System (ROPS)
2003 IDIS (Intelligent Driver Information System)
2003 Nieuwe, gepatenteerde frontstructuur beperkt botskrachten
2003 Inhuldiging van Bangkok Traffic Accident Research Centre (TARC)
2003 Gordelverklikkers voor achterste veiligheidsgordels (in S40 & V50)
2004 BLIS (Blind Spot Information System)
2004 Waterafstotend glas (WRG)
2005 In de deur gemonteerde gordijnairbag (IC) bij cabriomodellen
2005 Volvo Cars onthult Driver Alert en Volvo CoDriver
2005 MultiLock, een combinatie van een alcohol- en veiligheidsgordelslot en een snelheidsbegrenzer (onderzoeksproject)
2006 Adaptieve Cruise Control
2006 Start van verkeersveiligheidsonderzoek in China
2007 Geïntegreerde tweetraps kinderzitjes
2007 Botswaarschuwing met automatische remfunctie
2007 Lane Departure Warning met Driver Alert Control
2008 City Safety Standard

Geplaatst: 09.04.2009 - 10:46
door bookkeeper
indrukwekkend !

Geplaatst: 09.04.2009 - 11:57
door vin940
Goh wat een lijst zo in de loop der jaren.

Geplaatst: 09.04.2009 - 13:03
door Hans
Wel mooi dat mijn 144 uit 1969 idd al gordels achterin had. (voor ook trouwens ;-) )

Geplaatst: 09.04.2009 - 13:08
door vin940
hans anesthesie schreef:Wel mooi dat mijn 144 uit 1969 idd al gordels achterin had. (voor ook trouwens ;-) )
Was een optie toen der tijd :D (grapje)

Geplaatst: 09.04.2009 - 13:57
door Auk
Wat is het toch een mooi merk! :D

Geplaatst: 09.04.2009 - 16:22
door Fredhead
Dat is knappe lijst

Geplaatst: 09.04.2009 - 17:15
door Volvoman
Vanwege het inkomen waren we een tijdje gedwongen een klein goedkoop autootje te rijden, toen wij ons eerste kind verwachtten was de keus voor een andere auto snel gemaakt (gelukkig hielp de carriere ook mee)

zie onderschrift (onze oudste dochter is bijna 10)

Geplaatst: 09.04.2009 - 17:21
door Wilson
Cool lijstje !

Geplaatst: 10.04.2009 - 17:13
door Franswa
Eén van de redenen om Volvo te rijden vind ik.

Geplaatst: 14.04.2009 - 20:14
door s60magic
Ik dacht dat de Mercedes S klasse de uitvinder van de ABS was?

Geplaatst: 15.04.2009 - 16:38
door Live
ABS zat sowieso al in vliegtuigen voordat het in auto's zat. Dus in hoeverre er al sprake is van een uitvinding..

Geplaatst: 15.04.2009 - 16:48
door Volvoman
Nu we bijna 2 weken V70 rijden, valt me wel op dat het gevaar erin zit dat de buitenwereld niet bestaat. Zo voelt het tenminste: niemand doet mij wat!!

Geplaatst: 15.04.2009 - 19:41
door rsnhakan
Mooi lijstje!

Geplaatst: 15.04.2009 - 22:14
door Pas259
Volvoman schreef:Nu we bijna 2 weken V70 rijden, valt me wel op dat het gevaar erin zit dat de buitenwereld niet bestaat. Zo voelt het tenminste: niemand doet mij wat!!
Ik heb nu een leenauto mee (Mazda 626?) en die is nieuwer dan mijn 850 maar toch voel ik me veel fijner, de deuren van de mazda zijn ongelooflijk dun en de uitstraling binnen is heel erg open waardoor een gevoel van geborgenheid ontbreekt.

Geplaatst: 15.04.2009 - 22:33
door mightyspawn
Hoe hebben ze in de 4 serie de SIPS kunnen toepassen als dat pas in 1991 kwam. Of kwam dat pas bij de fase 2 en hebben ze die dermate aangepast.

Geplaatst: 15.04.2009 - 22:36
door mightyspawn
3e remlicht mis ik in t rijtje vanaf 86 volgens mij een optie. geen volvo uitvinding, maar staan wel meer dingen in de lijst die niet door volvo zijn uitgevonden.

Geplaatst: 17.04.2009 - 20:11
door V480-S60
mightyspawn schreef:Hoe hebben ze in de 4 serie de SIPS kunnen toepassen als dat pas in 1991 kwam. Of kwam dat pas bij de fase 2 en hebben ze die dermate aangepast.
Dit kwam inderdaad (in aangepaste vorm) in de Phase II. (vanaf 1993.)

Geplaatst: 24.04.2009 - 13:34
door PeeJay
De meeste dingen in de lijst staan erin omdat Volvo ze gebruikt, niet omdat Volvo ze heeft uitgevonden.

Geplaatst: 24.04.2009 - 18:12
door HSRN850
Indrukwekkend lijstje, door Volvo zelf uitgevonden of niet.

Wat ik altijd wel interessant vind als het over Volvo's veiligheid gaat, is het volgende. Waarschijnlijk is de V50 van mijn vader een 'veiligere Volvo' dan mijn (verouderde) 850. Waarom voel ik me in mn eigen 850 dan veiliger dan wanneer ik in de V50 rijdt?

(de psychologie van de Volvo-rijder ;) )