Pagina 1 van 2
Tok?
Geplaatst: 09.04.2009 - 20:09
door netsurfer
Mijn D5 geeft sinds vandaag ineens een vreemd geluid; TOK
Telkens wanneer ik rem vanaf een snelheid vanaf 20Kmh dan hoor ik bij indrukken rempedaal een harde "tok " hij remt prima. Ik hoor dit geluid alleen bij het op de rem trappen, ook geen verdere geluiden. Ik hoor het duidelijker als ik het raam open doe, het is dus niet iets dat los ligt in de auto.... ik hoor niets bij hard optrekken en over hobbelige wegen...
Geluid is er ook niet als ik de auto langzaam laat rollen dan dan op de rem trap. alleen met vanaf meer snelheid gaan remmen.
wat kan er aan de hand zijn??
Geplaatst: 09.04.2009 - 22:08
door gerben kerkmeester
Als je je rechterraam open doet en je geeft gas hoor je dan een tik en als je het gas loslaat hoor je dan weer een tik?
Geplaatst: 09.04.2009 - 22:54
door Hapee
Lijkt mij de bovenste motorsteun. Bekend punt bij een D5.
Geplaatst: 10.04.2009 - 08:46
door janpie
Volgens mij bedoeld netsurfer dat er iets met de remmen aan de hand is !!!
Misschien is er iets met je remklauw ,
een veertje ofzo die los zit .
Als ik het zo hoor kanteld de remblokken ,en dat hoort als een TOK .
hoor het wel... Janpie
Geplaatst: 10.04.2009 - 09:22
door netsurfer
Dank alvast voor de reacties, ik heb de auto net nog even getest, met raam open zoals boven beschreven, geen tik geluid of dergelijks. Ik hoorde de TOK iets minder duidelijk na gisteren, maar na wat vaker dit gedaan te hebben hoorde ik m steeds duidelijker terugkomen.
Het is overduidelijk een TOK geluid. Ik heb de motorsteunen bekeken, kan niet meteen iets zien van scheuren e.d. Ik hoor het geluid niet als ik van rollend een straal gas geef.
Ik zal de remblokken na(laten) kijken..... of is dit erg eenvoudig? (wielen eraf?)
Geplaatst: 10.04.2009 - 11:13
door edraket
In het buitenste remblok zit een veer waarmee je het blok in de klauw klemt. Als bij montage deze veer niet goed op spanning staat kan het remblok gaan klapperen in de klauw. Je hoort dat meestal op een klinkerweg dat dat blok gaat rammelen. Even licht de rem aantippen en het geluid is weg. Het wil wel eens voorkomen het remblok of de klauw ook een tik geeft bij aanzetten van de rem. Als je lichtmetalen velgen hebt kun je voelen aan de beide buitenste rembloken of deze los zitten.
Geplaatst: 10.04.2009 - 11:47
door Thijs
Hoor je hem alleen bij lage snelheid omdat dan minder omgeving (rij) geluid is? MAW doet ie het ook bij hogere snelheden maar hoor je dit dan wellicht niet??
Geplaatst: 10.04.2009 - 18:55
door asta
Laat ik nou mijn auto v50 voor een week bij de verkoper neergezet hebben voor eenzelfde soort probleem.
Bij mij is het duidelijk waarneembaar als de geartronic van 1 naar 2 schakelt.
Tok hoor je en voel je door de auto.
Bij mij hebben de aandrijfassen een aanzienlijke speling is gebleken bij de dealer maar was er geen spraken van een los remblok voor.
Het doet zich bij mij ook meestal voor als ik eerst een paar meter achteruit gereden heb.
Wellicht dat je dit voor jezelf ook kan testen?
Geplaatst: 10.04.2009 - 21:32
door aertssenhjc
waarschijnlijk zijn het de zogenaamde "jukken" de ruimte waar de blokken met hun "haakjes" in vallen. na verloop van tijd kan hier speling op ontstaan.
LETOP!! rij maar eens vooruit-> rem-> TOK... als je daarna weer naarvoren rijdt hoor je waarschijnlijk geen tok meer. rij nu naar achteren-> als het goed/slecht is weer een tok.
Als het bovengenoemde je bekend klinkt: moeten je klauwen geriviseerd worden. ( bij de dealer €260,- ex BTW per klauw)
gooi er maar eens nieuwe blokken in. vet het zaakje effe in met kopervet. als het dan nog voorkomt ben je aan de beurt voor nieuwe klauwen.
Ik spreek uit ervaring. ik heb het zelf ook ( ben nu nieuwe klauwen ZELF aan het reviseren)
SUC6 en houd ons op de hoogte.
Geplaatst: 10.04.2009 - 22:41
door edraket
Maar hoe wil je die ruimte dan weg reviseren?
Geplaatst: 10.04.2009 - 22:45
door aertssenhjc
haha...nee de "oude" jukken haal ik eraf. en zet er de nieuwe op die ik onlangs heb aangeschaft. de nieuwe klauwen gaan er dan ook mee op.
(via marktplaats: nieuwe schijven, nieuwe blokken, jukken en klauwen voor nog geen €150,-)
Zal er t.z.t. wat foto's van plaatsen van mij "projectje"
Geplaatst: 11.04.2009 - 19:30
door netsurfer
Een update; het geluid was er ook bij hogere snelheden, remmen en dan "tok" meteen daarna loslaten rem en weer remmen gaf geen "tok". Het was eigenlijk niet met heel licht aantippen maar meer bij het beginnen van aangrijpen van de remmen (dat moment)
Ik heb de remklauwen bekenen, lijkt verder goed te zitten (heb geen brug thuis) maar dit laat ik nog controleren. Het vervelende is nu dat het minder vaak is, vandaag maar een enkele keer. Ik zal de test van aartenhjc dit weekend even doen....
Geplaatst: 11.04.2009 - 19:59
door aertssenhjc
Ik hoor het graag. mocht het zo zijn, kan ik wel goedkoop aan een stel goedkope jukken komen;)
Geplaatst: 01.07.2009 - 17:07
door netsurfer
opgelost, het was een remgeleiderbus na veel zoeken en testen....
Geplaatst: 23.11.2010 - 22:18
door arjen
Hoi
Ik heb vrijwel dezelfde klacht als hierboven.
Wat is precies de remgeleiderbus, hoe ziet dat eruit en wat kost het vervangen ervan?
Tok.
Geplaatst: 24.11.2010 - 15:24
door jpwg001
TOK? Dan zit er ergens een KIP in...
Geplaatst: 24.11.2010 - 16:09
door VolvoRob
jpwg001 schreef:TOK? Dan zit er ergens een KIP in...
Tjonge......
Geplaatst: 24.11.2010 - 19:29
door aertssenhjc
Of een haan met een identiteitscrisis...(haha..)
Check eerst even de speling op je remblokken...vet het zaakje opnieuw in met kopervet.. vervangen kan altijd nog. Eerst dit maar eens doen..
Geplaatst: 25.11.2010 - 19:41
door bartv70
aertssenhjc schreef:Of een haan met een identiteitscrisis...(haha..)
Check eerst even de speling op je remblokken...vet het zaakje opnieuw in met kopervet.. vervangen kan altijd nog. Eerst dit maar eens doen..
Tok onder de auto???
Geplaatst: 27.11.2010 - 17:52
door arjen
Hoi
Bedankt voor alle geweldige ideeen.
Ben er een hoop wijzer van geworden hahaha
Maar snap alleen nog niet wat remgeleiderbus is en wat het precies doet / eruit ziet??
Gr Arjen.