Pagina 1 van 1
Wat doet deze stekker?
Geplaatst: 10.04.2009 - 18:04
door gvanminnen
Deze stekker loopt van het oliemembraam voor aan de motor naar de luchtinlaat slang. Weet iemand waarvoor deze dient?
Kan die eventueel weg gelaten worden?

Geplaatst: 10.04.2009 - 18:08
door Iroll
En weer iemand die het motortype vergeet te vermelden.....
Geplaatst: 10.04.2009 - 18:12
door vin940
Handig geen motorcode, en het zal vast wel een doel hebben toch?
Geplaatst: 10.04.2009 - 18:28
door gvanminnen
Oh sorry. b18ft 440 1.7 turbo uit 1993.
Onderschrift staat toch 440 turbo

Geplaatst: 10.04.2009 - 18:45
door vin940
ZO te zien is deze van je carter ontluchting.
Geplaatst: 10.04.2009 - 19:13
door gvanminnen
Carterontluchting is toch die terug loopt naar je luchtinlaatspruistuk?
Geplaatst: 10.04.2009 - 19:26
door gvanminnen
Net in de handleiding gekeken, alleen is mijn Duits niet al te best.
Het hoort bij de carteronluchting en er gaan dus oliedampen doorheen.
Het koperen gedeelte in de stekker word volgens mij verwarmt en hierheen verdampen de olieresten en gaan dan pas mee de luchtinlaat in.
Klopt dit?
Heb de foto groot gehouden, zodat jullie het hopelijk kunnen lezen.

Geplaatst: 10.04.2009 - 20:50
door dash
Bijna goed, er staat dat er olie dampen uit komen en die gaan deelnemen aan de verbranding.
Om condenstie van de oliedamp te voorkomen en daarmee de ontluchting negatief te beinvloeden zit dit verwarmingselement er op.
Geplaatst: 10.04.2009 - 20:52
door vin940
dash schreef:Bijna goed, er staat dat er olie dampen uit komen en die gaan deelnemen aan de verbranding.
Om condenstie van de oliedamp te voorkomen en daarmee de ontluchting negatief te beinvloeden zit dit verwarmingselement er op.
Klopt helemaal.
Geplaatst: 10.04.2009 - 20:54
door Iroll
Dat klopt. Het verwarmings element zorgt ervoor dat meekomende waterdampen niet bevriezen in het inlaattraject bij een koude motor. oa de gasklep kan daardoor anders vastvriezen.
ps;
Had het onderschrift wel gelezen, maar legde de link niet tussen toerbow en turbo!
Geplaatst: 10.04.2009 - 20:55
door Iroll
Okay dan, allemaal tegelijk!
Geplaatst: 11.04.2009 - 10:14
door Melvin
Wat ik er van begrepen heb, is het voor bescherming van de turbo. De slang van de carterontluchting (via bovenstaand onderdeel) komt in het inlaattraject vlak voor de inlaat van de turbo. En daar wil je geen stukje ijs in laten vallen als deze op volle snelheid draait.
Geplaatst: 11.04.2009 - 16:41
door gvanminnen
Weet genoeg, stekker en slang gaan van me luchtinlaat af.
Hoe minder oliedampen hoe beter de verbranding en schoner de motor blijft.
Heb eigenlijk een olie catch can nodig met een filterje erop. Kan ik de twee slangen erop aansluiten en zo de olie en dampen opvangen. Heb hier helaas geen ruimte voor of de accu moet naar achteren.
Heb straks alleen nog 1 aansluiting van de stappen motor erop zitten. Die is wel noodzakelijk om hem goed te laten lopen stationair.