Pagina 1 van 1
carterpanpakking V70 TDI
Geplaatst: 13.04.2009 - 09:15
door Bart B
Goedemorgen!
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de carterpanpakking van een Volvo V70 TDI bj. eind 97? Mijn volvo vervuilt mijn oprit namelijk hevig op dit moment vanwege een lekke carterpanpakking.
Vraag:
- Is dit een ingewikkelde klus of valt het allemaal wel mee?
Alvast bedankt voor de reacties!
M.v.g.
Bart
Geplaatst: 13.04.2009 - 09:20
door lkort
Is zeker geen beginnersklus. Verder denk ik dat je pakking van de oliepomp lekt. Kijk maar eens rond op het 850 forum.
Geplaatst: 13.04.2009 - 10:05
door Msuidgeest
Hoe dan ook even op de brug om de precieze lekkage op te sporen.
Ik had het zelfde met mij 6-in-lijn. De garage mocht het uitvoeren en dat zou ongeveer 3 uur werk zijn: subframe los nemen en 12 cm laten zakken, olie aftappen, carterpan los nemen, reinigen en opnieuw vloeibare pakking monteren, en zo voort.
Alleen is de klus nooit gelukt omdat het subframe niet los kwam. Maar de garage heeft de lekkage toch dicht gekregen door vloeibare pakking over de lekkage te smeren.
De monteur die mijn lekkage ontdekte is nota bene een "buitenlander" met een BMW (bij de Volvodealer?). Die jongen heeft natuurlijk mijn eeuwige sympathie want ik heb nu een schone garage.
Geplaatst: 13.04.2009 - 20:36
door Bart B
Bedankt voor jullie spoedige reacties. Het subframe hoeft in ieder geval niet gedemonteerd te worden. Ik weet 100% zeker dat het de carterpakking is. Gisteren heb ik het zaakje gereinigd met remreiniger een stuk gereden (paasvuurtjes kijken). Bij terugkomst duidelijke oliesporen vanaf de carterpanpakking.
Die buitenlandse meneer met die bmw heeft die lekkage dus gedicht met vloeibare pakking en is het nog steeds goed dicht?
Het 850 forum is inderdaad ook een goed forum voor de classic rijder.
Geplaatst: 13.04.2009 - 21:57
door Msuidgeest
Bart, bij de onze is het verstandiger om het subframe los te nemen dan de motor te liften. Het frame loopt precies onder de carter door. Feitelijk kan het niet anders.
Die lekkage was aan de voorkant van de motor precies achter het vliegwiel waar ook de DB-riem overheen gaat. Door goed te reinigen en met draaiende motor te kijken, is hij achter de lekkage gekomen.
Die monteur heeft een rode pakking gesmeerd op de lekkage en de auto heeft verder die middag niet meer gedraaid.
Het heeft geholpen en mijn dank is nog steeds groot.
Geplaatst: 19.04.2009 - 09:46
door sbv
Is het geen keerring ergens die lekt?
Geplaatst: 29.04.2009 - 20:59
door Bart B
Goede avond!
Nee het is duidelijk zichtbaar de carterpanpakking.
11 mei gaat het opgelost worden door mijn vaste beunhaas
Geplaatst: 04.05.2009 - 15:48
door Drewster
nie meer doen; remreiniger op je blok spuiten. Pakkingen reageren daar niet zo goed op.
Geplaatst: 17.05.2009 - 12:17
door Bart B
Goedemiddag! Om even terug te komen op het pakking verhaal. De carterpanpakking+kurkaskeerring+oliepomppakking zijn vervangen. Hij is weer mooi droog.
En Drewster, bedankt voor de tip!
Groeten,
Bart
Geplaatst: 17.05.2009 - 16:34
door Msuidgeest
Prima toch?
Heb je nog meegekeken met de reparatie? Al was het maar om iets te leren?
Geplaatst: 23.05.2009 - 10:36
door Bart B
Ik heb meegekeken inderdaad, was een aardige klus. Al leek het wel helemaal vanzelf te gaan bij hem. Wel een fijn idee dat het blokje met ruim 5 ton geen olie verbruikt niets lekt en super draait.
Bedankt voor jullie reacties!