Pagina 1 van 1

rechter wielrem schijf

Geplaatst: 16.04.2009 - 09:03
door volvo440richard
hallo volvo vrienden,

ik heb een groot probleem ,ik reed gisteren in mijn grijze volvo 440 en hoorde ineens gebonk rechts voor ,het wiel ging zwabberen , toen ik het kapje eraf hield waar de bouten achter zitten zag ik tot mijn verbazing dat er 1 was afgeknapt, toen ik de wiel wou los draaien kon ik 2 van de overige 3 zo met de hand los draaien.

nou wou ik de wiel vast zetten met 3 bouten maar 2 daarvan wouden niet vast omdat ze beschadigd waren ,dus ik heb de band nu met 1 bout vast ,ik ga hier niet mee rijden maar hoe los ik dit op ,moet ik nu een andere wielrem schijf (of hoe dat ding ook heet) bij de sloop halen ,of valt dit nog te repareren door middel van opnieuw de gaten te tappen ,maar kan ik de afgebroken bout er nog uit krijgen ,en wat zal z'n wiel rem schijf kosten? is dit makkelijk te verwisselen? heeft er iemand mischien die onderdeel liggen in de buurt van drenthe?

Gr Richard

Geplaatst: 16.04.2009 - 09:12
door Dries77
Ik zou idd maar een andere halen bij de sloop. Opnieuw tappen betekend ook weer overmaatse wielbouten. Daarbij zou ik bang zijn voor een kromme schijf.

Kijk ook even goed of er geen verdere schade aan de ophanging is. Enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren? Zet de ze misschien te vast? Dan kan ik me voorstellen dat er eens een knapt. Of heb je een stoepje hard meegenomen?

Geplaatst: 16.04.2009 - 09:30
door volvo440richard
ik heb laatst de auto bij de garage gehad er is toen aan allebeide kanten stuurkogels vervangen ,deze garage is de eenigste geweest die de banden eraf heeft gehad en er weer op heeft gezet ,ik heb de linker kant ook maar gecontroleert die zitten wel goed vast.

ik ben bang dat de garage ze verkeerd of te hard ingedraaid heeft maar ja ik kan dat niet hard maken.

Geplaatst: 16.04.2009 - 10:20
door mightyspawn
Zelf tappen is bij een cruciaal iets als de wielnaaf niet slim.

Wielnaaf kost een tientje op de lokale sloop als t niet minder is.

Geplaatst: 16.04.2009 - 10:21
door mightyspawn
En ik zou toch bij die garage langs gaan. Niet geschoten is altijd mis

Geplaatst: 16.04.2009 - 23:02
door nielo
Garage,s gebruiken perslucht en daar kan je snel de fout mee ingaan met scheef indraaien..

Geplaatst: 16.04.2009 - 23:18
door ArjenM
Kan het niet zo zijn dat hij niet goed vastgedraaid zat? Foutje van diegene die er het laatste aan heeft gezeten. Controleer voor de zekerheid even de andere wielen.

Geplaatst: 17.04.2009 - 00:02
door Auk
Inderdaad even bij de garage langs gaan, ben benieuwd naar hun reactie.


nielo schreef:Garage,s gebruiken perslucht en daar kan je snel de fout mee ingaan met scheef indraaien..
Zoiezo hoor je met de luchtsleutel de wielbouten niet aan te draaien...

Geplaatst: 17.04.2009 - 00:43
door Wiebe
Eerst stukje met de hand erin draaien.. dan met luchtsleutel stand 1 aandraaien en dan met de juiste NM de wielen vastdraaien doormiddel van een momentsleutel.

Als je ze niet op moment (juiste NM) vastzet dan willen de bouten nog wel eens lostrillen...

Geplaatst: 17.04.2009 - 07:56
door wpee
Haal gewoon een nieuwe of gebruikte naaf.
Niet tappen, is fijne draad, taps lastig te vinden, ook nooit recht en ook niet op de goede plaats.

Gewoon nieuwe/gebruikte naaf.

En die gebruikte verwissel je het makkelijkste als je de veerpoot er aan vast laat zitten.

Geplaatst: 17.04.2009 - 22:15
door nielo
Ja, was vergeten dat d elaatste gedeelte word aangedraaid met een momentsleutel :oops:

Geplaatst: 18.04.2009 - 17:57
door sleutelaar
Heb t ook gehad by 1 v d 4 bouten. Wel nieuwe draad in kunnen tappen, die nog altyd ok is.