Pagina 1 van 1

startonderbreker

Geplaatst: 16.04.2009 - 12:33
door b.schulte
Hallo,

wie kan mij uitleggen hoe ik de startonderbreker omzeil? Het 'kreng' schijnt voor problemen te zorgen want mijn auto (240 estate '93) start regelmatig niet. Ik heb alle contacten op de accu al eens schoongemaakt en dat heeft het probleem vorig jaar al eens opgelost. Nu weer het zelfde probleem maar contacten schoonmaken helpt niet meer. Volgens iemand van een garage kan de auto wel gestart worden door de startmotor rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Dit heeft die geprobeerd en dat werkte. Ik was alleen zo stom om dit niet direct een te laten passen omdat ik toen nog hoop had dat het schoonmaken van de contacten ook weer zou helpen. Ik ben een redelijke leek en weet niet precies waar de startmotor zit en zeker niet waar de onderbreker zit. Al heb ik wel vermoedens als ik de kabeltjes volg.

Als ik een foto moet plaatsen dan kan ik dat regelen.

Overigens start de auto ook als ik hem op een externe accu aansluit. Wat ik raar vind als het probleem de onderbreker zou zijn, maar zoals gezegd ben ik een leek.

alvast bedankt, Barry

Geplaatst: 16.04.2009 - 17:17
door whitehorsekart
Hallo Barry!

Ik denk niet dat er veel knowhow bestaat over de startonderbreker, en als die er al is, zal men ivm diefstal niet zo erg bereid zijn om dat hier mee te delen.
Misschien kun je de vraag eens op volvolvo forum (http://volvolvo.nl/) stellen, dan wil misschien iemand je via een pm raad geven? Anders ben je toch echt aangewezen op de Volvospecialist of dealer.

Succes met zo'n vervelend probleem!

Geplaatst: 16.04.2009 - 22:19
door Msuidgeest
Ondanks de oprechtheid van Barry vraag ik mij af of een openbare discussie over dit onderwerp wel wenselijk is.

Geplaatst: 16.04.2009 - 22:40
door hadico
Startonderbreker is nooit standaart geleverd op deze auto dus als je de regelkast opzoekt en dan de draden volgt(meest allemaal zwart)dan is het simpelweg kijken welke draden er zijn onderbroken en deze weer in de oorspronkelijke staat doorverbinden.
Voor dit soort onderbrekers hoef je geen hogere wiskunde te studeren zijn ooit als lokebrood door de verzekering aangeboden cq verplicht gesteld maar is eigenlijk alleen maar een bron van storingen en andere problemen, dus laat of haal dat ding eruit en geniet van je (dan probleemloze)auto.

Geplaatst: 17.04.2009 - 00:47
door jos245
Inderdaad, achteraf ingebouwde startonderbrekers en alarminst. zijn vaak de oorzaak van technische storingen.
Eruit slopen dat ding zou ik doen :)

Geplaatst: 17.04.2009 - 08:49
door b.schulte
ok, bedankt. Ik snap de gevoeligheid van dit onderwerp. Ik zal zelf nog 1 poging wagen en anders ga ik er toch maar even mee terug naar de garage.

groet Barry

Geplaatst: 17.04.2009 - 09:35
door mightyspawn
volg de draden vanaf t kastje waar je zo'n digitale sleutel of code in moet typen. DIe lopen naar een regelunit en vanaf daar gaan weer draden naar plekken waar andere draden zijn doorgeknipt. Wat kluswerk, maar meer ook niet . Verder over de elektronica in de regelunit hoef je 0,0 verstand van te hebben.

Geplaatst: 25.04.2009 - 09:52
door 240estate
Mijn vorige 240 zat ook een startonderbreker op die ik er uit heb gesloopt. Was wel ongeveer een vuilniszak vol draden. Je moet wel een klein beetje eten wat je doet en wat je allemaal weghaald.

Misschien beter om het door de garage te laten weghalen. Die mogen er niet te veel voor rekenen want het kost geen materiaal en het is in een uurtje bekeken.