Pagina 1 van 1
Problemen met distributie S40 1.9D
Geplaatst: 19.04.2009 - 13:31
door DeNNiS_
Juist even voor de technische mensen onder ons (volvo monteurs)
Vanmorgen:
* mijn auto loopt warm ineens tot in het rood
* Motor valt stil
Heeft dit te maken met een veiligheid dat de ECU hem gewoon stil gooit?
* laten afkoelen en opnieuw proberen starten lukt niet!!
Motorkap open kapjes demonteren constateer ik dat distributie niet meer op spanning staat
nader onderzoek wijst uit dat de rol die de waterpomp aandrijft er af is gelopen alleen de huls die op de as zit
dit lijkt een pers passing te zijn
Dus nu de vraag blijft mijn motor uit door over verhitting
Of ligt gewoon mijn timing verkeerd en heb ik dus een serieus probleem
Geplaatst: 19.04.2009 - 22:01
door hadico
Ben bang dat je een probleem hebt op temperatuur gaat hij gewoon door een klein geluk kan zijn dat het meevalt maar dan zul je eerst een nieuwe pomp en riem moeten monteren en dan zien of hij loopt(meestal wel bij deze motoren)afwachten dus .
Als je de riem los neemt haal dan ook het bovenste distributie tandwiel even los ter controle van het spietje wat hier vast inzit deze draait in dit soort gevallen weleens stuk
Succes
Geplaatst: 20.04.2009 - 20:25
door DeNNiS_
De foto's
Het onderdeel dat los gekomen is
beschadigde V riem
en de distributie riem

Geplaatst: 20.04.2009 - 21:56
door hadico
Is inderdaad de polyV die de boel heeft verziekt meest slaan er stukken/slierten tussen de distributieriem .
Heeft jou auto wel een vrijlooppoulie op de dynamo en werkt deze ook nog goed ?
Probleem van de riem die stukloopt is meestal in deze hoek te zoeken en let op dat je alles verwijdert aan slierten die evt nog op de onderste distr. poulie zitten en controleer de spie aan de achterzijde van het tandwiel op foto 3.
Geplaatst: 20.04.2009 - 22:05
door DeNNiS_
geen idee of hij deze heeft
maar komt dit wel vaker voor dan dat die troep er afloopt?
en wat is hier de oorzaak dan meestal van
Geplaatst: 20.04.2009 - 22:24
door hadico
Er is een modeficatie geweest van de dynamopoulie deze werd dan vervangen voor een met vrijloop om de schokken in de riem op te vangen, zit hij er wel op controleer dan of hij niet vastzit is dit nl het geval dan gaat de riem weer defect zoals bij jou te zien is (slierten).
Geplaatst: 20.04.2009 - 23:42
door Ramon&Ramon
de waterpomp zit apart,de multiriem is er tussen gelopen zo te zien
Hoop dat de kleppen nog heel zijn.
Geplaatst: 21.04.2009 - 20:08
door DeNNiS_
Auto vandaag op gehalen door een garage
ik hoop ook dat de kleppen nog heel zijn ik heb niks vreemds ge horen verder
dus het kan me geluk zijn ramon en idd waterpomp zit appart van de multiriem
en ik denk dat het rolletje van de waterpomp de multiriem gesloopt heeft
Geplaatst: 27.04.2009 - 19:41
door hadico
Hoi DeNNiS al iets bekend wat er mis is?
Geplaatst: 27.04.2009 - 19:58
door vin940
Wil niet de moed uit je schoenen praten, meestal klepschade als je tandriem van tijd is????? hoop dat je nog een beetje geluk hebt.
Geplaatst: 27.04.2009 - 20:43
door DeNNiS_
ok nieuwe waterpomp er op
nieuwe distributieriem ed alleen nu nog hem terug op tijd krijgen
dit is ff rottig maar heb via vadis meer info nu
kleppen hebben ze getest met druk op te zetten en ziet er tot nu toe goed uit
lets hope
Geplaatst: 27.04.2009 - 21:00
door vin940
Nou dan mag je niet klagen hoor, anders kan je kijken
www.hbase.nl daar staan ook de merktekens op voor je riem...
Geplaatst: 01.05.2009 - 16:54
door DeNNiS_
heb info gevonden via vadis
probleem zat in de nokkenas spie gebroken op het tandwiel
daarom was hij van zijn tijd af
probleem opgelost auto draait weer geen kleppen schade
Geplaatst: 01.05.2009 - 17:05
door vin940
Kijk dat zijn fijne berichten, fijn voor jou
Geplaatst: 01.05.2009 - 21:32
door hadico
Hoi, ::lol: fijn te horen dat je weer rijd veel plezier verder