Klapsleutel, de ándere manier
Geplaatst: 22.04.2009 - 16:06
Ik vind dit verhaaltje wel een apart topic waard, aangezien dit een methode is om een klapsleutel te krijgen die a. de dealer zelf niet kende, en b. geen opoffering van 1 van je sleutels behoeft.
Op eBay kocht ik een tweedehands klapsleutel. hij zag er als nieuw uit en na overzetten van het binnenwerk van mijn oude losse afstandbediening werkte deze perfect. Tot zover niks nieuws.
Vervolgens bij de Volvo-dealer een nieuw klapdeel met ongeslepen baard besteld (onderdeelnr. 31253386). Tot zover nog steeds niks nieuws.
Bij "Onze Slotenspecialist" hier in Utrecht de baard laten slijpen. (http://www.onzeslotenspecialist.nl/) Aardige knul, hij kan ook voor veel merken de transponders inleren, maar niet voor Volvo. Tot zover nog steeds niks nieuws.
Nu ben ik wel het type dat overhaast ergens aan begint, waarna iets niet lukt, en ik met de gebakken peren zit. Ik zat letterlijk met een Stanleymes in mijn hand om mijn sleutel open te snijden en de transponder eruit te halen toen ik bedacht: Nee, toch maar niet. Wat me vooral weerhield was dat de transponder uit de nieuwe klapsleutel stoorde op mijn gewone werkende sleutel (de auto startte niet met de werkende sleutel als ik de klapsleutel ernaast hield!). Zelfs al zou ik de transponder er ongeschonden uitkrijgen, dan nog zou het kunnen dat de werkeloze transponder niet zo werkeloos zou blijken als gedacht en ik het klapdeel van de sleutel ook zou moeten opensnijden om de transponder eruit te slopen.
Ik ben uiteindelijk gewoon naar de Volvo-dealer gegaan en heb gevraagd of ze de nieuwe sleutel wilden inleren in de auto. De receptionist twijfelde erg of het wel een zelfde soort chip was als van de oorspronkelijke sleutel. Na een tijdje kwam hij zeggen dat de enige manier om erachter te komen of het zou werken was: software downloaden à ± € 50 en merken of ie 't doet of niet... Na wat twijfelen toch maar laten doen, en natuurlijk had ik hier de volgende 10 minuten spijt van tijdens het wachten. Echter: de sleutel werkt gewoon. Receptionist, magazijn-man én monteur waren alledrie erg verbaasd. Ik was blij. Ook al heeft dat stomme speeltje natuurlijk uiteindelijk wel wat gekost:
Klapsleutel van eBay incl. verzenden uit GB: € 19,96
Nieuwe klapdeel bij Volvo dealer: € 47,24
Slijpen baard: € 9,-
Software downloaden en inleren transponder: € 48,64
Totaal: (*slik*) € 124,84
Maar: Ik heb een coole praktisch nieuwe klapsleutel die officieel door Volvo is ingeleerd EN ik heb beide officiele gewone sleutels nog!
Misschien een overdreven lang verhaal voor zoiets triviaals, maar ik ben blij. Voorzichtige conclusie: Klapdeel met transponder is dus gewoon door de dealer in te leren in oudere modellen S60 (e.a.), zeker een alternatief voor mensen die hun normale sleutel niet willen/durven opofferen.
Op eBay kocht ik een tweedehands klapsleutel. hij zag er als nieuw uit en na overzetten van het binnenwerk van mijn oude losse afstandbediening werkte deze perfect. Tot zover niks nieuws.
Vervolgens bij de Volvo-dealer een nieuw klapdeel met ongeslepen baard besteld (onderdeelnr. 31253386). Tot zover nog steeds niks nieuws.
Bij "Onze Slotenspecialist" hier in Utrecht de baard laten slijpen. (http://www.onzeslotenspecialist.nl/) Aardige knul, hij kan ook voor veel merken de transponders inleren, maar niet voor Volvo. Tot zover nog steeds niks nieuws.
Nu ben ik wel het type dat overhaast ergens aan begint, waarna iets niet lukt, en ik met de gebakken peren zit. Ik zat letterlijk met een Stanleymes in mijn hand om mijn sleutel open te snijden en de transponder eruit te halen toen ik bedacht: Nee, toch maar niet. Wat me vooral weerhield was dat de transponder uit de nieuwe klapsleutel stoorde op mijn gewone werkende sleutel (de auto startte niet met de werkende sleutel als ik de klapsleutel ernaast hield!). Zelfs al zou ik de transponder er ongeschonden uitkrijgen, dan nog zou het kunnen dat de werkeloze transponder niet zo werkeloos zou blijken als gedacht en ik het klapdeel van de sleutel ook zou moeten opensnijden om de transponder eruit te slopen.
Ik ben uiteindelijk gewoon naar de Volvo-dealer gegaan en heb gevraagd of ze de nieuwe sleutel wilden inleren in de auto. De receptionist twijfelde erg of het wel een zelfde soort chip was als van de oorspronkelijke sleutel. Na een tijdje kwam hij zeggen dat de enige manier om erachter te komen of het zou werken was: software downloaden à ± € 50 en merken of ie 't doet of niet... Na wat twijfelen toch maar laten doen, en natuurlijk had ik hier de volgende 10 minuten spijt van tijdens het wachten. Echter: de sleutel werkt gewoon. Receptionist, magazijn-man én monteur waren alledrie erg verbaasd. Ik was blij. Ook al heeft dat stomme speeltje natuurlijk uiteindelijk wel wat gekost:
Klapsleutel van eBay incl. verzenden uit GB: € 19,96
Nieuwe klapdeel bij Volvo dealer: € 47,24
Slijpen baard: € 9,-
Software downloaden en inleren transponder: € 48,64
Totaal: (*slik*) € 124,84
Maar: Ik heb een coole praktisch nieuwe klapsleutel die officieel door Volvo is ingeleerd EN ik heb beide officiele gewone sleutels nog!
Misschien een overdreven lang verhaal voor zoiets triviaals, maar ik ben blij. Voorzichtige conclusie: Klapdeel met transponder is dus gewoon door de dealer in te leren in oudere modellen S60 (e.a.), zeker een alternatief voor mensen die hun normale sleutel niet willen/durven opofferen.