Pagina 1 van 4
Onregelmatig toerental, inhouden, stotteren...
Geplaatst: 25.04.2009 - 15:48
door Beers!
Ik wordt helemaal gek. Mijn Volvo doet de volgende dingen:
- Soms slecht starten (als ie warm is), dan moet ik doorstarten
- Toerental zakt regelmatig bij ingetrapte koppeling i.c.m. (bijna) stilstand. Komt wel weer bij maar slaat daardoor soms ook af
- Stotteren tijdens tijden (en het is niet de airco)
- Onregelmatig lopen (soms melding "spoed service vereist")
- Inhouden of trekt slecht
Het amusante is dat er al een nieuwe ETM in zit en nieuwe bougies. De fantastische computer geeft natuurlijk geen meldingen.
Problemen zijn op gas en benzine.
De Twingo van mijn vrouw, aangeschaft voor € 1.250 en eruit ziet als een plaatje doet het #$!@< beter dan mijn Volvo...
KM-stand 235.000
Wie o wie herkent deze ellende?
Geplaatst: 25.04.2009 - 22:31
door Oceanracer
Brandstoffilter vervuild?
Luchtmassameter defect?
Geplaatst: 25.04.2009 - 22:49
door aertssenhjc
Kan idd van alles zijn.... kijk eerst even de "goedkope" onderdelen na. Lmm BF. Air filter etc...de normale dingen.
Kijk dan pas naar de "duurdere" onderdelen. Het kan echt iets heel simpels zijn.
Geplaatst: 25.04.2009 - 22:51
door Beers!
Zit gas en benzine beide op hetzelfde brandstoffilter? Volgens mij niet toch? Ik heb wel bij beide brandstoffen het probleem.
LMM zou kunnen? Is er iemand die een defecte lmm heeft gehad en dit herkent?
Verder heb ik mijn kleppen nog nooit laten stellen, maar ik weet ook niet of deze problemen daardoor kunnen komen. De info van de dealer, de volvospecialist en een Boschgarage zijn allemaal tegenstrijdig op dit punt... ::?
Geplaatst: 25.04.2009 - 23:31
door Beers!
Moet de computer geen melding geven als de LMM kaduuk is?
Geplaatst: 25.04.2009 - 23:52
door Oceanracer
BC geeft melding die overeenkomt met defecte LMM.
Geplaatst: 26.04.2009 - 07:56
door avstrate
Hoi, deze problemen ontstaan ook als je stappenmotor op je gasverdeelhuis kapot is, of als je gasverdeelhuis vuil is, of als je verdamper lek is, etc, Maar je geeft aan dat het ook op benzine is. Het enigste wat ik kan bedenken, is dat hij niet goed omschakeld naar gas en benzine en dat hij van beide wat krijgt. Dan loopt hij ook niet meer zo lekker.
Ik heb Bi-Feul van Volvo en ik had dus een aantal problemen. Als je een goed adres wilt hebben, en zeer betaalbaar met een gas genie, kijk dan op
www.verdampere.nl als hij het niet meer kan opossen dan heb je echt een probleem.
Geplaatst: 26.04.2009 - 10:29
door Beers!
Oceanracer schreef:BC geeft melding die overeenkomt met defecte LMM.
OK, das duidelijk. Past het ook in het beeld dat na herstarten de melding weg is? En is een lmm zelf te vervangen zonder allemaal softwaretoestanden?
En Avstrate, ik heb een hagelnieuw gasklephuis. Kan dan jouw beschreven probleem toch voorkomen?
Geplaatst: 26.04.2009 - 12:22
door aertssenhjc
LMM is zeer makkelijk te vervangen en relatief goedkoop
Geplaatst: 26.04.2009 - 15:12
door MoogwaiNL
óf, afscheid nemen en D5 kopen...
Geplaatst: 26.04.2009 - 15:14
door Oceanracer
LMM is inderdaad voordeliger dan een ETM en, voor zover mijn kennis reikt, ook zelf (dus zonder software) te vervangen.
Geplaatst: 26.04.2009 - 15:28
door Beers!
MoogwaiNL schreef:óf, afscheid nemen en D5 kopen...
Die verleiding speelt al in mijn gedachten, maar...
Er zit een net een nieuwe koppeling in mét vliegwiel (1900e)
Nieuwe ETM (600e)
Nieuwe banden achter met nieuwe remmerij (400e)
Nieuwe bougies (90e)
Kleine beurt (300e)
Dussss, ik wil eigenlijk genieten van mijn investering.
Geplaatst: 26.04.2009 - 15:37
door Oceanracer
Met een D5 ben je zo (weer) aan de beurt met je koppeling & vliegwiel plus het risico op lekkende verstuivers a € 400,00 per stuk!
Lekker op gas blijven rijden en dit probleem oplossen. Misschien dat AlexV70 jou (na terugkomst) even kan helpen.
Geplaatst: 26.04.2009 - 20:49
door MoogwaiNL
Beers! schreef:MoogwaiNL schreef:óf, afscheid nemen en D5 kopen...
Die verleiding speelt al in mijn gedachten, maar...
Er zit een net een nieuwe koppeling in mét vliegwiel (1900e)
Nieuwe ETM (600e)
Nieuwe banden achter met nieuwe remmerij (400e)
Nieuwe bougies (90e)
Kleine beurt (300e)
Dussss, ik wil eigenlijk genieten van mijn investering.
Áíí... kan ik mij voorstellen... In dat geval goed navragen/zoeken naar een garage die het probleem écht kan verhelpen (mss avstrate's tip bekijken?).
Geplaatst: 29.04.2009 - 14:41
door Beers!
Nou, wellicht een lichtpuntje. Eén van de gasinjectoren trok valse lucht en dat is nu opgelost. Even een paar dagen tuffen om te constateren wat het heeft opgeleverd.
Geplaatst: 01.05.2009 - 15:06
door Beers!
Geen lichtpuntje, het is allemaal niet opgelost... Vandaag deed ie weer inhouden, stotteren en stoten met gas loslaten en schakelen Het meest rare is het onderuitgaan van toeren en onregelmatig lopen.
Geplaatst: 01.05.2009 - 17:37
door JSS
Misschien dat je het al lang geprobeerd hebt, maar kijk eens naar je bougiekabels. Alle problemen die ik met mijn (enige

) gasauto had waren als sneeuw voor de zon verdwenen na een nieuw setje bougiekabels.
Eventueel kun je al voor het vervangen kijken of er vonkjes overspringen. Even in het donker de auto starten en onder de motorkap kijken of je vonkjes rond de stekkers bij de verdelerkap of aan de andere kant ziet.
Als je die ziet dan is het sowieso niet goed, en als je ze niet ziet kun je het pas uitsluiten na een nieuw setje. Eventueel zou je met je garage kunnen afspreken dat ze ze vervangen en terugnemen als het niet helpt (kunnen ze dan toch weer terugzetten in het magazijn)...
Geplaatst: 02.05.2009 - 08:53
door Beers!
Mja, volgens mij heeft de S60 bobines in plaats van bougiekabels. Dat zou dan niet opgaan.
Ik zit echt op de wip qua keuze. Ik ben bang dat ik de kleppen moet laten stellen, de lmm vervangen en de voorophanging kraakt en knakt ook. Dit gaat me zo weer €1500 euri kosten. Voor dit probleem ben ik al € 850 euri onderweg...
En ik heb dit ding pas sinds juli! Als ik Autoweekreview lees, is een Audi of een VW een betere keuze qua onderhoud.
Geplaatst: 02.05.2009 - 13:42
door JSS
Ow, dat zou kunnen. Ben niet zo bekend met de benzine-uitvoeringen. Dan houdt het even op...
Maar om je uit de droom te helpen; ik denk niet dat je met een Audi of VW veel lagere onderhoudskosten hebt dan met 'een Volvo'. De situatie die je nu hebt is voor het grootste deel gewoon pech, hele volksstammen rijden Volvo zonder al die problemen.
Maargoed, ik kan me wel voorstellen dat je van deze auto genoeg hebt, dan kun je inderdaad misschien maar beter je verlies nemen (en beperken) en iets anders uitzoeken. Of dat nou een Audi of Volvo is...
Geplaatst: 03.05.2009 - 11:56
door FrankS60
Luchtmassa meter kost 160 euro ofzo en is in 15 minuten of minder zelf te doen. Zit direct op je luchtfilterhuis, rond plastic met een stekkertje eraan. 1 lenen van iemand met dezelfde auto is natuurlijk een stuk goedkoper. Of naar de sloop, maar dan weet je ook niet of die helemaal goed is.
Het klinkt wel alsof de motor af en toe op een pitje minder loopt, daar krijg je ook flinke toerentalvallen van. LMM zou bij stationair niet zo veel invloed moeten hebben.