Pagina 1 van 2

Numbers, Numbers, Numbers.

Geplaatst: 26.04.2009 - 20:21
door 360Degreez
Okee.. Let op:

Volvo V50 2.0D
Standaard : 138PK / 320NM
Met Tuning: 178PK / 380NM

Volvo V50 T5
Standaard : 220PK / 320NM
Met Tuning :250PK / 380NM

Volvo V50 D5
Standaard : 180PK / 350NM
Met Tuning :215PK / 420NM

Als ik de nummers zo eens bekijk lopen de prestaties van de getunede 2.0D en T5 niet eens zo gek ver uit elkaar. Nu heeft de T5 natuurlijk veel meer souplesse dan een dieseltje, maar toch.... is het opmerkelijk.

Eniewee.

Heeft iemand het al aangedurfd de twee liter zelfontbrander softwarematig te kietelen? Ik kon op het forum zo snel niets vinden.

We hebben nog een stukje budget vrij, en wellicht dat naast de ipod adapter ook een stukje aangepaste software zijn plaats kan gaan vinden in de V50. Uiteraard nadat ik mijzelf de wagen eigen gemaakt heb en de motor even is doorgelicht.

Ik vraag me alleen af of het verschil even groot is als de cijfers doen vermoeden...

Anyone?

Geplaatst: 26.04.2009 - 20:28
door Hjalmar
Je kan natuurlijk niet appels met peren vergelijk. De T5 rijdt gewoon heel anders dan de 2.0D od D5. Hier kan je meer ervaringen vinden. Het is zeker een aanrader. Het koppel gaat een stuk omhoog en de motor loopt stukken soepeler, vind ik.

Geplaatst: 26.04.2009 - 20:31
door 360Degreez
Sorry, gevalletje : Stont in mijn ogen!

Thanks voor de link Jalle!

Slotje!

Geplaatst: 26.04.2009 - 20:42
door sequence
Slotje hoeft van mij niet, chippen is altijd leuk om over te discussieren. Let er wel op dat met een hoger kopppel de aandrijflijn meer te verduren krijgt. Dus koppelingsplaten, drukgroep, 2-massa vliegwiel en versnellingsbak kunnen eerder versleten zijn....

Zonder tot het uiterste te gaan zou ik zo'n 25 tot 30 pk extra als max beschouwen. Anders krijg je zeker problemen.

Geplaatst: 26.04.2009 - 20:44
door asta
Vergeet even niet dat een diesel het maximale koppel maar over een beperkt toerental tot zijn beschikking heeft, een T5 heeft het maximale koppel over een veel ruimer toerental.
Je zal het daarom net afleggen tegen een T5, om het maar niet over de topsnelheid te hebben.
En dan de heerlijk 5 cilinder roffel!

Maar het is natuurlijk wel leuk om het hetzelfde gevoel te hebben zo snel weg te komen van je plaatst of even te kunnen inhalen.
Ik vraag mij alleen af of de koppeling van een 2.0 berekend is op zo'n enorm hoog koppel.
Hoe zit dat onderling bij de diverse uitvoeringen, zijn dit gelijke koppelingen of zit hier ook nog een verschil in?

Geplaatst: 26.04.2009 - 20:57
door Fredhead
asta schreef: Ik vraag mij alleen af of de koppeling van een 2.0 berekend is op zo'n enorm hoog koppel.
Hoe zit dat onderling bij de diverse uitvoeringen, zijn dit gelijke koppelingen of zit hier ook nog een verschil in?
Zit volgens mij wel verschil in

Geplaatst: 26.04.2009 - 21:06
door 360Degreez
Hoewel het de eerste paar dagen natuurlijk ontzettend leuk is om de nieuwe paarden voluit van stal te halen zal ik het oververmogen eerder gebruiken voor inhaal acties en natuurlijk de brandstofbesparing op langere ritten (Vakantie, of familie in het Noorden van het land) In dit geval zal de slijtage wel meevallen.

Het zal sowieso een verschil zijn met mijn huidige V401.9D (90PK/190NM) die geduldig op een nieuw baasje staat te wachten. :-P
De enige manier waarop ik op de snelweg voor kon blijven was door ze te verblinden met een enorme dieselwolk bij het volledig intrappen van het gaspedaal hahaha!

Geplaatst: 26.04.2009 - 21:07
door asta
fredhead schreef:
asta schreef: Ik vraag mij alleen af of de koppeling van een 2.0 berekend is op zo'n enorm hoog koppel.
Hoe zit dat onderling bij de diverse uitvoeringen, zijn dit gelijke koppelingen of zit hier ook nog een verschil in?
Zit volgens mij wel verschil in
Voor sommige zal het gesneden koek zijn maar toch maar even melden:

De slijtage van de koppeling heeft eigenlijk alleen te maken met het koppel wat je loslaat op de koppeling van de auto.
De krachten die daarbij vrijkomen zijn zo enorm dat je beter ietjes minder koppel kan hebben om deze niet teveel onder stress te zetten.
Het standaard koppel van b.v. een T5 is 320Nm, wat al enorm is, geloof me!

Re: Numbers, Numbers, Numbers.

Geplaatst: 27.04.2009 - 09:42
door Bart
360Degreez schreef:Okee.. Let op:

Volvo V50 2.0D
Standaard : 138PK / 320NM
Met Tuning: 178PK / 380NM

Volvo V50 T5
Standaard : 220PK / 320NM
Met Tuning :250PK / 380NM

Volvo V50 D5
Standaard : 180PK / 350NM 400NM voor de handbak
Met Tuning :215PK / 420NM

Als ik de nummers zo eens bekijk lopen de prestaties van de getunede 2.0D en T5 niet eens zo gek ver uit elkaar. Nu heeft de T5 natuurlijk veel meer souplesse dan een dieseltje, maar toch.... is het opmerkelijk.

Eniewee.

Heeft iemand het al aangedurfd de twee liter zelfontbrander softwarematig te kietelen? Ik kon op het forum zo snel niets vinden.

We hebben nog een stukje budget vrij, en wellicht dat naast de iPod adapter ook een stukje aangepaste software zijn plaats kan gaan vinden in de V50. Uiteraard nadat ik mijzelf de wagen eigen gemaakt heb en de motor even is doorgelicht.

Ik vraag me alleen af of het verschil even groot is als de cijfers doen vermoeden...

Anyone?
Even het koppel aangepast bij de D5, met de handbak is dat 400Nm ;-) Jolly Breeze (Jolle) had zijn vorige V50 2.0D getuned, stuur hem anders even een PM.

Geplaatst: 27.04.2009 - 13:32
door leonboersma
Maar pk en koppel zijn wel gelijk bij de standaard 2.0D en de T5

En een diesel heeft meer koppel ( dus een groter moment in NM ) dan zou een diesel koppeling toch sterker of gelijk moeten zijn.

toch zou het wel grappig zijn met de D5 een T5 eruit rijden bij het stoplicht :twisted:

Geplaatst: 27.04.2009 - 13:46
door asta
Gaat je niet lukken durf ik je te zeggen :D
Hooguit een gelijke sprint, het verschil in het aantal Nm op een kleine piek t.o.v. een T5 die over een flink toerenbereik iets minder koppel heeft zal de D5 het zeker afleggen.
Daarnaast zal de t5 vanwege de 250 pk uit gaan lopen omdat deze meer kracht heeft om harder te willen dan een D5, deze zal minder snel op zijn top komen.

Wellicht een getunde D5 tegen een standaard T5 dat je een goede kans maakt, daar zou je een punt hebben.

Geplaatst: 27.04.2009 - 13:49
door Fredhead
Een getunde D5 schijnt een standaard T5 bij te kunnen houden tijdens een sprint

Geplaatst: 27.04.2009 - 13:59
door 360Degreez
Daarbij optellend dat 90% van de stoplicht sprinters niet kan schakelen.....
:-)

Geplaatst: 27.04.2009 - 22:27
door arnoud
Ben ik even blij met mijn powershift bij het stoplicht :-)

Maar ik denk dat het geen toeval is dat Volvo alleen op de 2.0D de Powershift automaat levert, ik heb zo'n vermoeden dat deze het extra koppel van een D5 niet echt prettig vind...

Geplaatst: 27.04.2009 - 22:33
door sequence
Paul nog 2 nachtjes slapen (of wakker liggen) en dan is ie er !

Geplaatst: 27.04.2009 - 22:45
door spooky202
arnoud. schreef:...

Maar ik denk dat het geen toeval is dat Volvo alleen op de 2.0D de Powershift automaat levert, ik heb zo'n vermoeden dat deze het extra koppel van een D5 niet echt prettig vind...
Weet ik niet. Volgens Volvo zelf kan de Powershift 450 Nm aan.

Geplaatst: 27.04.2009 - 22:59
door Pim
Paar weken geleden mijn V50 D5 laten tunen naar 215pk/420nm bij Ziptuning.
Moet zeggen dat het optrekken een stuk harder gaat, vooral boven de 70.
Onder de 70 kun je lang niet altijd vol gas geven, dan grijpt de tractiecontrole in.
Zelfbeheersing is dus belangrijk :)

Geplaatst: 30.04.2009 - 20:27
door 360Degreez
Inmiddels al een aantal kilometers achter de rug, en komende zondag de eerste lange rit naar Noord Holland! Even proefrijden met de Caravan waarmee we naar zuid Frankrijk gaan en even showen aan de ouders.

Daarvoor nog even de olie verversen en filtertjes vervangen.

Ik moet nog wel ontzettend aan de auto wennen, het rijdt allemaal erg strak en je moet de auto echt op de weg houden waar de V40 zichzelf reed.

Ik had precies het zelfde probleem bij de '05 BMW 530i die ik een tijdje gereden heb. Erg strak en kogelhard, en je moet je ogen open houden bij spoorvorming, het ding vliegt alle kanten op.
Ik weet zeker dat het iets met de bredere banden en de breedte van de auto zelf te maken heeft.

De motor is lekker fel maar de "power" is inderdaad maar over een klein toeren bereik beschikbaar.

Maar als je eenmaal op de snelweg zit, en de 6e versnelling kan inschakelen is het heerlijk cruisen met de cruisecontrol aan.

Jammer genoeg is het stuur aan de onderzijde dicht, ontwennen dus! Bij de V40 kon ik mijn hand lekker lui onderin het stuur leggen en gaan.


Ik heb ook gemerkt dat weggebruikers anders op je reageren.....

Als je je op de linkerbaan rijdt, vliegen mensen naar rechts.
Op een dag ben ik twee keer voor gelaten bij een kruispunt terwijl ik van links kwam en bij het benzinestation liet men mij al gebarend eerst de weg opdraaien.

Het kan aan mij liggen maar het lijkt wel of je in een auto als deze een andere status geniet.

Niet iets waar ik aan gewend ben, en zeker niet iets waar ik me prettig bij voel.
Bij de BMW was het helemaal erg, mensen bleven steenvast staan als ik bij een zebrapad aangereden kwam.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!

Geplaatst: 30.04.2009 - 20:43
door sequence
Vandaag ritje naar Osnabruck met de V50, wat jij zegt over links rijden gaat daar niet op heb ik gemerkt. De Audi's, BMW's en Mercedesen vliegen je voorbij alsof je stilstaat. En dan reed ik 140, harder wil ik ook niet met vrouw en 3 kids achterin.

Spoorvorming heb ik geen last van, rijd met 215 Michelin banden. Wat de status betreft, vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Het feit dat ie erg op een V70 lijkt speelt natuurlijk wel mee.

In ieder geval goed te horen dat ie goed bevalt !

Geplaatst: 30.04.2009 - 22:28
door Paul
Staan je xenonlampen misschien beetje vel afgesteld dat iedereen opzij gaat?

Verder dat je echt moet sturen, ben ik niet helemaal met je eens, onze V40 (2.0T) moest je veel meer sturen terwijl de V50 veel meer een lange afstandauto is. Wat wel zo is is dat de auto veel beter op de weg ligt en niet zweeft over de weg zoals dat bij de V70 is (MY04).

En dat spoorvorming ken ik sierues niet, maar heb dan ook 205 banden eronder (aangezien dat het standaard formaat is bij 17inch) ook op mijn C30.