Koplamp motortjes revitaliseren

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Beste liefhebbers,

Aangezien ook ik niet kon ontsnappen aan het pop-up probleem en geen zin had om een nieuw paar aan te schaffen (a 230euri p/s meen ik) ben ik ze zelf gaan "reviseren".

Uitbouwen zat niet heel erg tegen en binnen de kortste keren had ik ze er allebei uit.
Open gemaakt en idd er zat een dikke laag corrosie aan de binnenkant.
Schoongemaakt en een beetje vaseline er op.
Het spul weer in elkaar gezet en voorzien van een nieuw laagje waterdichtmaakspul (arylaat kit).

Maar nu...

Heb geen foto gemaakt van toen het motortje nog gemonteerd zat en heb het armpje die de stang met de koplamp verbindt er af gehad en weet nu niet meer hoe het gezeten heeft.
Is belangrijk ivm de goede stand van de koplamp. (hoogte)

Zoekt het motortje zelf het nulpunt op als je hem weer elektrisch aansluit??

En is er info over het afstellen van de koplamp, heb wel eens iets gelezen over aftekenen op de garage muur??? maar welke maten hanteer je dan??

Wie kan mij helpen met een duidelijke foto of goede tips...

Grtz. Kerel480
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

..Nog meer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Wat ik heb gedaan toen ik de koplampmotoren heb vervangen:

-Auto uit, contact uit, lampen uit
-motorkap open
-losse motortje, zonder arm aan de as, aansluiten
-motorkap open houden
-contact aan, lampen aanzetten
-druk met een schroevendraaier o.i.d. in het 'slot' waar normaal de motorkapvergrendeling in valt. Het motortje draait nu naar de bovenste positie
-schroevendraaier weer eruit
-contact en lampen weer uitzetten

Nu heb je het motortje in de bovenste stand. Je kan nu de arm aan het asje bevestigen in de stand waarbij de koplamp helemaal omhoog staat. Vervolgens de koplamp unit weer in de auto monteren.

Bovenstaande handelingen kan je ook herhalen om het motortje weer naar beneden te draaien. Zo kan je controleren of het soepel draait en of het motortje, na het asje een halve slag gedraaid te hebben, weer stopt.
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

De oplossing.

-Verlichting helemaal uitzetten
-Motorkap open (in de service-stand hahaha)
-Zekering 14 er uithalen (deze is oa van de koplamp-motortjes)
-Motortjes monteren en elektrisch aansluiten
-Zekering terugzetten
-Contact aanzetten (bij mij gingen beide motoretjes in de dichtstand)
-Even testen of ze allebei werken (verlichting herhaaldelijk aan/uit zetten)
-Koplamp dichtklappen en de beugel monteren
-Moer van de beugel op het motortje vastdraaien
-Nu de Verlichting inschakelen en voila klaar is Kees

Heb de motortjes in de dichtstand gemonteerd omdat dit een redelijk vaste maat is, in de openstand heb ik teveel variabelen.
Hoef de koplamp nu niet nog eens extra aftestellen zoals ik in eerste instantie dacht.
Maar dat moet de APK in November uitwijzen, ik heb iig meer dan 500euri uitgespaard door het niet in de garage te laten doen.

Volgende project worden de raam-mechanisme-motortjes denk ik.

Bedank voor de tips..


Grtz. Kerel480
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

fantastisch zo beschrijving :-) .
zo te zien moet ik ook deze operatie ondergaan :-( een van mijn koplampen blijft soms openstaan. ik ga eerst de contanten goed schoon maken maar als het niet help waag ik deze procedé volgen! inderdaad het prijs voor een nieuwe motor is niet kinderachtig. ik hoop dat het me ook luk :thumbleft:
dAILYhERO
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

hallo,
ik ben weer mooi op en neer knipperen met mijne lichten alles schoon en geolied en de lampen lopen weer soepeltjes. dank zij deze prachtige handleiding :-)
dAILYhERO
John480/740turbo
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 13.09.2008 - 20:59
Locatie: Winterswijk

Kerel480 schreef:Open gemaakt en idd er zat een dikke laag corrosie aan de binnenkant.
hoe heb je de motor opengemaakt?
Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
Plaats reactie

Terug naar “De 480”